Permalänk
Medlem

Qpad 5k problem.

Har problem med min mus, qpad 5k.
När jag ska dra min mus åt sidorna, uppåt eller neråt, så blir "bågen" sicksackig, och stannar upp lite, men det är knappt märkbart.
Det är mest den störda bågen som irriterar mig.

När jag drar musen ingame, snabba eller halvsnabba rörelser, så känns det som att den inte svarar på vissa punkter. Alltså blir det hackigt.

Någon som vet hur man fixar detta?

Permalänk

Kolla om det sitter skit runt lasern

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Har hört att vissa haft liknande problem på sina Mionix Naos 5000 som är en mycket liknande mus.

Isåfall, stäng av all musacceleration och sätt pointer speed till runt vad den var som default i mjukvaran. Avläsningen blir snabbare men också mycket sämre med högre pointer speed. Vill du ha högre sens så höj DPI:n istället.

Sedan som wartech säger, kolla lasern. Har man minsta lilla dammkorn eller hårbit där kan lasern bli helt galen.
Damma gärna av musmattan också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Hade samma problem med min G5'a jag hade ett tag, dock hängde det på att lasermöss inte gillade min musmatta. verkar va lite olika orsaker och lösningar till de där problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Har problem med min mus, qpad 5k.
När jag ska dra min mus åt sidorna, uppåt eller neråt, så blir "bågen" sicksackig, och stannar upp lite, men det är knappt märkbart.
Det är mest den störda bågen som irriterar mig.

När jag drar musen ingame, snabba eller halvsnabba rörelser, så känns det som att den inte svarar på vissa punkter. Alltså blir det hackigt.

Någon som vet hur man fixar detta?

Jag har exakt samma problem som du beskriver med min 5K'a.
Jag använder följande musmatta:
http://www.hlo.nu/upload/images/Nyhetsbilder/qpad-ct.jpg
och varje gång jag rör musen över en av de vita linjerna så stannar den upp precis som du beskriver.
För mig är problemet så stort att musen är i princip oanvändbar för mig.

Har pratat med Qpad och de säger att jag får lämna tillbaks den till dem om jag vill.
Hur ser din musmatta ut, och vad har du för moderkort?

Jag testade min mus + musmatta i en annan dator och fick inte samma fel där, nån gång stannade den till men inte alls som på min första dator.

Permalänk
Medlem

Okej, liten update för den som är intresserad.

Testade lite mer ordentligt på dator nummer två som är en laptop, och anledningen till varför det fungerade så bra i mitt första test var för att jag satt i soffan och hade musmattan på soffkudden, detta gjorde att musmattan blev lite böjd och detta fick tydligen musen att läsa av den bättre.
När jag testade mattan på en plan yta var det exakt samma fel.
Riktigt synd, jag älskar formen på musen men det är helt ospelbart, iaf på den musmattan med dom vita linjerna.

Permalänk
Medlem

byt musmatta ?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"