Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheDaemon:

Det fungerar för mig. Du kanske valt ett betalningsalternativ som inte medger brevfrakt?

Komplett har kanske valt att godkänna endast betalningsalternativ för brev som innebär en försäkring för köparen vid bortfallen leverans, typ kontokort? Då för Komplett över ansvaret på någon annan, enligt tidigare modell.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MultiMan:

Komplett har kanske valt att godkänna endast betalningsalternativ för brev som innebär en försäkring för köparen vid bortfallen leverans, typ kontokort? Då för Komplett över ansvaret på någon annan, enligt tidigare modell.

För mig har ingenting ändrats från det vanliga, faktura eller kort funkar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Det fungerar för mig. Du kanske valt ett betalningsalternativ som inte medger brevfrakt?

Du har rätt, valde kortbetalning och då fanns brevfrakt.

Permalänk
Medlem

Har gjort en anmälan till konsumentverket för att få klarhet i hur kompletts leveranser "på egen risk" är förenlig med svensk konsumentköplag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheDaemon:

För mig har ingenting ändrats från det vanliga, faktura eller kort funkar.

Är det Klarna eller annan tredje part som fakturerar, är det ju precis som jag insinuerade tidigare att Komplett väljer att inte ta några risker. Det får någon annan göra. Är Komplett själva fakturautställare är det en annan sak. Hur är det egentligen?

Skrivet av SUMITOMO:

Har gjort en anmälan till konsumentverket för att få klarhet i hur kompletts leveranser "på egen risk" är förenlig med svensk konsumentköplag.

Det blir bra att få detta utrett. Utmärkt initiativ.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Vi har haft diskussioner i företaget om vilken typ av musik som våra kunder skulle uppskatta medens de väntar. Vad har ni för önskemål på musik/musikstilar som ni skulle vilja höra i framtiden?

mvh //Erik J.

Hur vore det med ingen musik och regelbunden uppdatering vilken kö-plats man har?

Om man köar i telefon så vill nog de flesta ha möjligheten att slå på telefonens högtalarfunktion och lägga den åt sidan, samtidigt som man gör något annat under tiden man väntar. Det är ju inte så produktivt att sitta med luren mot örat medan man väntar 30 minuter i kö.

Om jag vill ha musik så har jag väl vett nog att slå på valfri hiss-musik själv?

Får också passa på att tacka för god service. Har nu fått hem min plasma TV och den fungerar utmärkt. Däremot så borde ni vara tydligare i information om hur postens hempaket verkligen fungerar. Dels så får inte hempaket skickas om det väger över visst många kilo, då leverar Posten överhuvudtaget inte ut det, däremot så kan det hända att posten låter det gå igenom så det faktiskt kommer fram till rätt postcentral som ett hempaket, men där omregistreras som pall (vilket innebär att man själv måste hämta paketet hos närmaste ombud, vilket kan bli svårt om man är student och inte har en bil och själv ska lyfta 30+ kilo plasmaskärm i 2000 meter).

Om nu Posten kan köra ut hempaketet så sker det helt på deras villkor. Alltså, även om det står att de ska ringa och att paketet levereras mellan 17-21 så är det snarare så att Posten bestämmer när mellan 17-21 som paketet anländer, de skiter fullständigt i om man jobbar till 19.00 varje vardag. De levererar helt på sina egna villkor, och bor man i en mindre ort där de inte har mycket att köra ut, så kör de i princip aldrig ut senare än vid 17-19 tiden, då ska man ha en jävla tur om de levererar hem till dörren överhuvudtaget.

När de ringer så gör de också det på hemligt nummer, och under vilken tid som helst på dagen när det passar dem. Om man inte kan svara, så ringer de inte upp, utan skickar istället en brev-avi, som i bästa fall dyker upp nästa dag....

Summan av kardemumman, postens hempaket är skit.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Komplett.se

Gällande brevfrakt.

Vi har nu gått igenom våra rutiner och villkor och ändrat informationen på vår webb. Sammanfattat innebär det att vi tar på oss fullt ansvar från det att varan lämnar vårt lager tills dess att det når kunden, skulle leveransen inte nå fram så skall man kontakta oss för en lösning. Men vi vill vara tydliga med att brev sällan försvinner och att man som kund inte behöver oroa sig, även om brevfrakt kan ta längre tid än ex: postpaket.

Ny informationstext på vår webb:
"Brevtransport | 39 kronor
Priset gäller oavsett hur stort ditt paket är
När du handlar små och billiga varor är brevtransport ett utmärkt leveranssätt. Leveranstiden är 2-7 dagar. Brevpaket är inte spårbara via posten.se - om du inte mottagit din försändelse efter 7 dagar ber vi dig att kontakta kundservice. "

Skrivet av Rasande Joel:

Hur vore det med ingen musik och regelbunden uppdatering vilken kö-plats man har?...

Med risk för att låta tråkig och opersonlig så tackar vi för dina åsikter och tar dem vidare inom företaget. Jag skall be några kollegor se över informationen för våra fraktalternativ, det kan finnas möjlighet för förbättring där.

mvh //Erik J.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Trevligt att ni reviderat informationen om brevfrakt så att det inte är några oklarheter.
Som ni skriver är det sällan något försvinner med posten.
Har hänt mig en gång på kanske 1500 gånger varav många av dem från utlandet dessutom.

Permalänk
Medlem

Några planer om att göra det möjligt att betala med kreditkort som Eurocard? Ett alternativ jag saknar som flera andra butiker erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Gällande brevfrakt.

Vi har nu gått igenom våra rutiner och villkor och ändrat informationen på vår webb. Sammanfattat innebär det att vi tar på oss fullt ansvar från det att varan lämnar vårt lager tills dess att det når kunden, skulle leveransen inte nå fram så skall man kontakta oss för en lösning. Men vi vill vara tydliga med att brev sällan försvinner och att man som kund inte behöver oroa sig, även om brevfrakt kan ta längre tid än ex: postpaket.

Ny informationstext på vår webb:
"Brevtransport | 39 kronor
Priset gäller oavsett hur stort ditt paket är
När du handlar små och billiga varor är brevtransport ett utmärkt leveranssätt. Leveranstiden är 2-7 dagar. Brevpaket är inte spårbara via posten.se - om du inte mottagit din försändelse efter 7 dagar ber vi dig att kontakta kundservice. "

mvh //Erik J.

Snyggt jobbat Komplett!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är så att min flickvän beställde 10 års firande datorn och frågade då om det fortfarande skulle ta 4-5 dagar att montera den. Hon bytte ut ett par delar då vissa inte fanns i lager först i slutet av oktober.

Svaret på frågan (som kom 27/10) om det skulle fortfarande ta 4-5 arbetsdagar var:

Vi har normalt 3-5 dagars byggtid men pga. 10års firande så är det snarare 5-7 dagar innan den är klar. Så jag skulle väl tippa på att du har datorn mot slutet av nästa vecka som tidigast men mer troligt i början veckan därpå.

Hon undrar lite vad personen menar och varför hon inte får ett mer rakare svar. Datorn beställdes för 4 dagar sen.

Permalänk
Medlem

varför vägrar ni att ändra eller ta bort en felaktig recension. Då det verkligen kan påvisas att den är fel av misstag och man kontaktar er och ni vägrar ändå att ändra. Kommer aldrig att recensera en produkt från er mer.

Permalänk
Medlem

Hej Komplett!
Jag undrar om det är referenskylaren på följande grafikkort: Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Om inte; har ni några andra med referenskylare? (Radeon 5850)

Mvh Makarov

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur länge komplett brukar ta på sig att behandla returer? Produkten var inne hos dem den 10/10! Hur länge brukar man få vänta om de måste kontakta 3:e part? Längre än en månad? Nån som har nån erfarenhet?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Moderator
Moderator

Fick du inget mail med info om returen?

Citat:

Om produkten hanteras av extern servicepartner ligger servicetiden generellt på 2-4 veckor. När din retur är
färdigbehandlad hos oss kommer information om detta mailas till dig.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Fick du inget mail med info om returen?

Japp, men jag tänkte att deras information kanske inte svarade upp mot verkligheten? Vet att det kan vara så ibland då man beställt från företag som lovat 24h leverans men det har tagit 2veckor! (ej komplett dock) Hursohelst så har det gått 4v på torsdag så jag får väll höra av mig till dem då!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Ibymafayhas:

Några planer om att göra det möjligt att betala med kreditkort som Eurocard? Ett alternativ jag saknar som flera andra butiker erbjuder.

Just nu har vi inga planer på att erbjuda Eurocard som betalningsmedel tyvärr.

Skrivet av fora:

Hej!

Det är så att min flickvän beställde 10 års firande datorn och frågade då om det fortfarande skulle ta 4-5 dagar att montera den. Hon bytte ut ett par delar då vissa inte fanns i lager först i slutet av oktober.

Svaret på frågan (som kom 27/10) om det skulle fortfarande ta 4-5 arbetsdagar var:

Vi har normalt 3-5 dagars byggtid men pga. 10års firande så är det snarare 5-7 dagar innan den är klar. Så jag skulle väl tippa på att du har datorn mot slutet av nästa vecka som tidigast men mer troligt i början veckan därpå.

Hon undrar lite vad personen menar och varför hon inte får ett mer rakare svar. Datorn beställdes för 4 dagar sen.

Normal byggtid är 5 arbetsdagar - om alla delar finns på lager när ordern läggs. För att undersöka närmare status på just din order ber jag dig kontakta kundservice på telefon 031-710 20 00 eller support@komplett.se

Skrivet av hasse43:

varför vägrar ni att ändra eller ta bort en felaktig recension. Då det verkligen kan påvisas att den är fel av misstag och man kontaktar er och ni vägrar ändå att ändra. Kommer aldrig att recensera en produkt från er mer.

Vi tar gärna bort eller ändrar på en felaktig recension. Skicka gärna ett PM till mig så kikar vi på ditt ärende. Vi ber om ursäkt om du fått ett felaktigt svar om detta tidigare.

Skrivet av Fredmannen:

Hej Komplett!
Jag undrar om det är referenskylaren på följande grafikkort: Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Om inte; har ni några andra med referenskylare? (Radeon 5850)

Mvh Makarov

Tyvärr har vi inga HD 5850 med referenskylare i sortimentet längre. Om du vill ha ett kort med referenskylare kan det vara en idé att titta på HD 6870 istället. Komplett.se

Vänligen

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Hej! Stämmer verkligen uppgifterna för detta kort?
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=600369
Minnes hastigheten är betydligt lägre än vad det ska vara på ett GTX470

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KalleKulspruta:

Hej! Stämmer verkligen uppgifterna för detta kort?
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=600369
Minnes hastigheten är betydligt lägre än vad det ska vara på ett GTX470

Med tanke på att det är DDR (Double Data Rate) så kan man väl lite långsökt säga att det står rätt på sätt och vis, men följer ju inte den mall som brukar användas så det är säkerligen bara ett misstag. Dubbla siffran så får du nog den du letar efter.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av KalleKulspruta:

Hej! Stämmer verkligen uppgifterna för detta kort?
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=600369
Minnes hastigheten är betydligt lägre än vad det ska vara på ett GTX470

Precis som TheDaemon skriver är den effektiva hastigheten det dubbla tack vare DDR. Olika tillverkare väljer att definiera hastigheten på olika sätt men de flesta skriver ut den den effektiva hastigheten.

Vänligen

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Vill bara ge Komplett en store eloge för snygg RMA-hantering.

Jag hoppade på senaste "1337"-dealen (XFX Black HD5850), som tyvärr påvisade instabilitet. Inga problem - Komplett bytte ut kortet och efter någon vecka dök ett annat upp. Tyvärr var detta exemplar ännu värre - stendött. Eftersom aktuellt kort inte lagerförs längre, samt att det hela dragit ut på tiden (5 v) har jag nu ett HD6870 på väg som kompensation. I min värld vinner sådant här beteende i längden. Kompensationen är jag mycket nöjd med, och likaså bemötandet från er (Snyggt Jakob!).

Parallellt med detta hade jag även ett nätaggregat med "coilwhine". Inget snack här heller - byttes ut.

För något år sedan hade jag ett DFI 790FX-kort där nätverkskortet gick och sade upp sig. Då jag akut behövde ha igång maskinen valde jag att först köpa ett annat kort, innan jag skickade iväg DFI-kortet på RMA. Inga problem - slantarna trillade in på kontot istället.

Enda smolket är att jag kan tycka att det tar alldeles för lång tid för felsökning vid reklamation, i synnerhet om det är nyckelkomponenter i stil med moder- och grafikkort samt processorer. Kan tänka mig att entusiastiska kunder med mindre tjock plånbok klättrar lite på väggarna innan de har hämtat ut ersättningsprylarna från Posten. Gäller kanske även mer "vanliga" användare, som jag själv numera, med bara en maskin hemma. Lite kortare handläggningstid så är ni i mål, Komplett. Snyggt jobbat för övrigt!

Mvh nöjd kund.

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Precis som TheDaemon skriver är den effektiva hastigheten det dubbla tack vare DDR. Olika tillverkare väljer att definiera hastigheten på olika sätt men de flesta skriver ut den den effektiva hastigheten.

Vänligen

/Mikael

Okej. Bra att få det bekräftat. Lite jobbigt att de skriver olika. Blir svårare att jämföra då.

Följdfråga gällande samma kort: Är det sk "External exhaust" d.v.s radialfläktar som trycker ur luften utanför chassiet. Ibland stämmer ju inte bilderna överens med vad man faktiskt får.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av KalleKulspruta:

Okej. Bra att få det bekräftat. Lite jobbigt att de skriver olika. Blir svårare att jämföra då.

Följdfråga gällande samma kort: Är det sk "External exhaust" d.v.s radialfläktar som trycker ur luften utanför chassiet. Ibland stämmer ju inte bilderna överens med vad man faktiskt får.

Nej det kortet har axialfläktar. Bilden är korrekt med andra ord.

Vänligen

Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Hej komplett!

Jag undrar hur erat mail ser ut när varorna är redo att hämtas upp från en utav era Hämtbutiker, jag har fått ett mail där det står:

"Beställda produkter:

1,00 ST 492643 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9
Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

1,00 ST reserverad på lager."

Men det står inget om att varan är redo, utan bara att den är reserverad, och att det finns i lager. Behöver jag få ett ytterligare mail som fastställer att varorna är redo? Tacksam för svar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Borgaren:

Hej komplett!

Jag undrar hur erat mail ser ut när varorna är redo att hämtas upp från en utav era Hämtbutiker, jag har fått ett mail där det står:

"Beställda produkter:

1,00 ST 492643 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9
Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

1,00 ST reserverad på lager."

Men det står inget om att varan är redo, utan bara att den är reserverad, och att det finns i lager. Behöver jag få ett ytterligare mail som fastställer att varorna är redo? Tacksam för svar.

Använder själv alltid SMS så vet inte hur det sista ser ut, men däremot kan jag visa ungefär hur mailet innan avisering ser ut. Med andra ord har du inte fått det sista eller näst sista beskedet än

Citat:

Komplett.se: Kvitto med trackingnummer <SIFFROR>
Vi skickar nu varor på order <SIFFROR>

Order: <SIFFROR> är under transport till vald hämtbutik. När ordern är klar för avhämtning kommer du meddelas detta via valt aviseringssätt (SMS eller Mail).

Kundnr. <SIFFROR>
Vår ref: WEB
Din ref:
Betalningsvillkor: COD
Transportör: Hämtbutik
STOCKHOLM HÄMTBUTIK

Leveransmottagare:

<Din info>

Varor:

X ST <SIFFROR> Produkt
Kort produktinfo

Totalt:

Netto <SIFFROR>
Frakt <SIFFROR>

Moms (25%) <SIFFROR>
Totalsumma <SIFFROR>

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Använder själv alltid SMS så vet inte hur det sista ser ut, men däremot kan jag visa ungefär hur mailet innan avisering ser ut. Med andra ord har du inte fått det sista eller näst sista beskedet än

Okay, då vet jag.
Tack så mycket för de snabba svaren!

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Borgaren:

Hej komplett!

Jag undrar hur erat mail ser ut när varorna är redo att hämtas upp från en utav era Hämtbutiker, jag har fått ett mail där det står:

"Beställda produkter:

1,00 ST 492643 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9
Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

1,00 ST reserverad på lager."

Men det står inget om att varan är redo, utan bara att den är reserverad, och att det finns i lager. Behöver jag få ett ytterligare mail som fastställer att varorna är redo? Tacksam för svar.

Hej!

Hoppas att du fick reda på det du behövde av TheDaemon.

För att göra det tydligt så går mailgången med och avisering till såhär:

  1. Lagd order -> Orderbekräftelse

  2. Skickad order -> Leveransbekfräftelsemail med spårningsnummer

  3. Mottagen hos postombud eller Pick-up-Point -> SMS-avisering eller brevavisering

Vänligen

Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Ska precis lägga en order på CoD: Black Ops och funderar på om det är värt att betala 50kr extra för postpaket jämfört med det "oförsäkrade" alternativet brev?

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Skrivet av Musicc:

Ska precis lägga en order på CoD: Black Ops och funderar på om det är värt att betala 50kr extra för postpaket jämfört med det "oförsäkrade" alternativet brev?

Jag beställde 12st USB-minnen via brev och de kom fram. Hoppas du har samma "tur"!

Permalänk
Medlem

Det får bli brev här också

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870