Nvidia säljer grafikkort under eget varumärke

Permalänk
Melding Plague

Nvidia säljer grafikkort under eget varumärke

Från USA rapporteras det att grafikkort i Geforce 400-serien säljs med Nvidias eget varumärke, något som kan vända hela grafikkortsindustrin upp-och-ned.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter korkat

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk

hade ett 8800gt från nvidia förut tyckte det var rätt häftigt, köptes av en annan medlem här på forumet.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

det är så det ska låta färska och helt orginella produkter från nvidia, upskattas !

Permalänk
Medlem

3DFX va en rätt bra idé, synd att de försvann. Jag hoppas att nvidia skärper till sig för konkurrensen behövs. Annars blir AMD giriga och sviniga.

Visa signatur
Permalänk

Ja man får hoppas att detta är genomtänkt

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur stora Nvidia är NU så kan de enkelt säga upp all partnergrejs och driva sitt egna verksamhet, vem i Swec's redaktör var smart nog att jämföra Nvidia i sitt nuvarande (läs: inte dåvarande) skick med 3dfx?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en compac "mini PC" med 2 st Voodoo 2 i sli som jag använder ibland för att spela thief gold och thief 2 quake III samt unreal tournament och diablo 2 (3dfx glide) Fungerar hur bra som helst sanrt 12 år efter releasen.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Har kvar ett 8800GTS från nVidia

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

En sak är säker, designen på boxen (vet inte hur grafikortet ser ut) är överlägset snyggare än alla cg monster/babe boxar som de flesta andra tillverkare kör med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

En sak är säker, designen på boxen (vet inte hur grafikortet ser ut) är överlägset snyggare än alla cg monster/babe boxar som de flesta andra tillverkare kör med.

Det är inte paketet som räknas utan hur man använder det som är i paketet För mig spelar det ingen roll om det är en 3D bild av en kvinna eller om det är självaste quasimodo på boxen!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag hade velat vara deras första kund...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är inte paketet som räknas utan hur man använder det som är i paketet För mig spelar det ingen roll om det är en 3D bild av en kvinna eller om det är självaste quasimodo på boxen!

Nej, men jag sa inget om innehållet. Boxen är fortfarande mycket snyggare enligt mig, men kanske är det så att Elgiganten-kunder attraheras av CG monster på boxen. Vad vet jag.

Permalänk
Skrivet av Buio:

En sak är säker, designen på boxen (vet inte hur grafikortet ser ut) är överlägset snyggare än alla cg monster/babe boxar som de flesta andra tillverkare kör med.

Inget fel med en halvnäck krigarprinsessa

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Drar till med en gissning och säger att det är referensexemplar som kommit på avvägar.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

Blir det inte billigare om det blir hårdare konkurens om nvidia kan skicka ut sina grafikkort direkt utan mellanhandsförsäljare som tar betalt? Då måste de andra också sänka sina kostnader eller hur går det då till?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk

För att citera (okey det var ett tag sedan jag träffade honom men ungefär) MSIs tekniska PR chef i Amsterdam:

"Nvidia/Ati gör grymma gpuer men när det kommer till kretskorts designen är det bäst att låta oss experter sköta det, därför kommer alltid specialkorten efteråt"

Men visst, när det kommer till ref PCB så kvittar det ju vem man köper kortet av. Men referens korten är ju tråkiga som fan.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

[H]ard|OCP - NVIDIA Moves Into Direct Retail Sales of Video Cards

Kyle på HardOCP har köpt ett par själv. Enligt telefonsupporten i Indien så säljer inte nVidia egentillverkade kort. Alltid lika roligt när supporten har fel.

EDIT: Tillverkade inte ATi/AMD egna kort ett tag?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Precis som artiklen säger, tycker jag verkligen att detta för tankarna tillbaka till 3Dfx. Tiden får utvisa vad utfallet av detta blir.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

MMMHm, konkurrens = längre pris!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

MMMHm, konkurrens = längre pris!

Kanske inte så smart när de konkurerar med sina egna kunder

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Kanske inte så smart när de konkurerar med sina egna kunder

Oj, glömde de, nja, kanske inte är så smart, kanske blir bättre för ATI då ist

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men vafan, ska de konkurrera med sina samarbetspartners? Något lurt är det med detta...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Så länge de håller sig till referensdesign och inte sätter för låga priser tror jag inte partnersen kommer bry sig så mycket. Intel gör egna moderkort, så det kan ju bevisligen funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Så länge de håller sig till referensdesign och inte sätter för låga priser tror jag inte partnersen kommer bry sig så mycket. Intel gör egna moderkort, så det kan ju bevisligen funka.

Sant men på moderkorts marknaden finns det lite större variation, Intel gör inte direkt många moderkort heller utan det är ofta lågbudget, server eller mini-ITX (till s775 iaf) som är begränsade marknader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Sant men på moderkorts marknaden finns det lite större variation, Intel gör inte direkt många moderkort heller utan det är ofta lågbudget, server eller mini-ITX (till s775 iaf) som är begränsade marknader.

Nog gör de en hel del moderkort, tror de omsatte något i still med nästan 2 miljarder dollar bara på moderkort och chipset förra året. DP55KG för s1156 och DX58SO för s1366 är förövrigt ganska bra kort. Deras tidigare överklockningskort (B975XBX2) för s775 var väldigt nice också....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Med tanke på hur stora Nvidia är NU så kan de enkelt säga upp all partnergrejs och driva sitt egna verksamhet, vem i Swec's redaktör var smart nog att jämföra Nvidia i sitt nuvarande (läs: inte dåvarande) skick med 3dfx?

Jag vet inte om det blir en 3DFX eller Matrox, men nvidia klarar sig inte ensamt på konsumentmarknaden,
Medan fler och fler samarbetspartner går över till AMD (läs XFX) så kanske man till slut endast tillverkar sina egna kort och det för den professionella marknaden.

Skrivet av Hotfuzz08:

Men vafan, ska de konkurrera med sina samarbetspartners? Något lurt är det med detta...

Stolthet går före undergång, och högmod går före fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

[H]ard|OCP - NVIDIA Moves Into Direct Retail Sales of Video Cards

Kyle på HardOCP har köpt ett par själv. Enligt telefonsupporten i Indien så säljer inte nVidia egentillverkade kort. Alltid lika roligt när supporten har fel.

EDIT: Tillverkade inte ATi/AMD egna kort ett tag?

Jo, vill minnas att ATi förr i tiden hade sina BBA (built by ATi)-kort ute på den amerikanska marknaden only men detta vart way back i 9700/9800/x800-tiderna så det är ett tag sen, på den tiden byggde kort åt vissa partners exempelvis sapphire också, vet inte hur det är nu.
Men till topic, förstår inte allas reaktioner riktigt, kort byggda av nvidia är inget nytt, det är inte första gången det dyker upp nvidiabyggda kort i usa. Och det är inget som heller trycker ned priserna på nåt sätt.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk

Har ett 6800 GT som det står nVIDIA på, visst lite coolt att ha MEN detta låter inte som ett smart drag av nVIDIA då det finns företag som redan ägnar sig specifikt och bara åt tillverkning av GeForce kort.
Hoppas detta är genomtänkt och helst bara en engångsföretelse, annars så kommer vi nog se konstiga saker på marknaden.... men vem vet kanske lägre priser men jag tror ändå på att fler nej sägare är bra och inte bara ett företag.

Permalänk

Det låter ju onekligen enormt dumt... Hur tänkte de här? Jag anser mig inte vara något affärssnille, men till och med jag inser att detta inte är en bra idé.

Hursomhelst så när det kommer till Nvidia's produkter så håller jag mig nog till EVGA, de generösa spjuvrarna.