Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vanlig film går i 25fps så visst fan är 30-40fps fullt spelbart.

Ja men då beror dom laggen jag har på versionen av bad company. Får ta å köpa de istället. Tack för hjälp å info.

Permalänk
Medlem

Vad skiljer sig dessa 2 förutom storlek och att GX660 har USB 3.0

MSI GX660-069NE - Inet.se
MSI GX740-238NE - Inet.se

Jag kommer använda datorn som en stationär.

Permalänk
Skrivet av GoMeR:

Vad skiljer sig dessa 2 förutom storlek och att GX660 har USB 3.0

MSI GX660-069NE - Inet.se
MSI GX740-238NE - Inet.se

Jag kommer använda datorn som en stationär.

Det är inte så stor skillnad, GX660 är en nyare modell, den har 1920x1080, 2st HDD platser, USB 3.0 som du nämnde. Och 660 har crtl tangenten på rätt ställe till skillnad från 740. Skulle ta 660'n, speciellt med tanke på att den är billigare.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag ska använda datorn som en sekundär-skärm då jag bara kommer att kolla filmer på den så låter GX740 som ett bättre val för mig, men vad som är viktigt här är om GX740 har 2HHD platser?
Kommer slänga i en SSD som primär HDD

En annan grej jag är nyfiken på hur dessa 2 presterar mot varandra.
Jag vill veta vad dom får i 3dmark06, det står nämligen inte på Inet vad GX660 får i resultat.

Permalänk

740 har bara 1 HDD plats, prestandan på datorerna är exakt lika.

Om du ändå vill ha 17" så skulle jag hellre rekommendera asus G73, den kostar lika mkt som GX740 men har bla. 2 HDD platser. G73 har riktigt grym kylning och är därmed väldigt tyst jämfört med MSI datorerna.

Egenskaper för Asus G73JH-TY171V

Permalänk
Medlem

Asus G73JH-TY171V - Inet.se 12999kr
MSI GX740-238NE - Inet.se 11799kr

Nästan samma men annars är det ju ett bra alternativ.

Permalänk
Skrivet av GoMeR:

Asus G73JH-TY171V - Inet.se 12999kr
MSI GX740-238NE - Inet.se 11799kr

Nästan samma men annars är det ju ett bra alternativ.

När jag kollar på inet så står det 11990:- för G73'an iaf ..

Permalänk
Medlem

Vill du beställa åt mig ?

Permalänk
Skrivet av GoMeR:

Vill du beställa åt mig ?

Du kan nog göra det själv

Asus G73JH-TY171V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag, man går in på webpriser

Permalänk
Medlem

Någon som kan säga mig hur man uppdaterar datorn, exempel ljudkortet?

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk

Nån mer som råkat ut för att "Space" knappen blivit böjd i vänstra hörnet? Jag slår inte hårt på den, vanligt användande och spelande...

Samt någon som har en lösning på hur man får Fn knappen att fungera som Left Ctrl?

Permalänk
Medlem

Jag gick in på testfreaks.se och kollade upp G73Jh och där står det att den är från 5 januari 2010. Stämmer verkligen detta? Det kändes ju faktiskt lite gammalt om man ska köpa en ny speldator för 12.000 kr. Nu vet jag dock inte om det stämmer med 5 januari 2010 men det kändes i alla fall fel att köpa en snart 10 månader gammal dator om den ska kosta så mycket om den informationen stämmer. Länk: Asus ROG G73Jh Recension, Test och Information.

Permalänk

Dom allra första kom nån gång då, vet inte riktigt när dom fanns att köpa här i Sverige. Hur som helst så kostade G73 runt 20-23k när den först släpptes i sverige, det var då versionen med i7, bluray och annat onödigt.

g73 var väl också en av dom allra första som fanns med 5870m(clevo kan ha vart före), oavsett så finns det inget snabbare att få tag på i nuläget. Eller det finns väl, men då får du beställa en custom clevo från tyskland, finns med 5870m Crossfire. Nvidias gtx480m finns också hos vissa tyska clevo ÅF, men det kostar mycket mer än 5870m CF och är långsammare.

Och du får räkna med en ganska stor prisökning om du ska ha en sån maskin.

Kolla dessa länkar:

DevilTech - High Performance Systems - _Home#

www.notebookguru.de

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Dom allra första kom nån gång då, vet inte riktigt när dom fanns att köpa här i Sverige. Hur som helst så kostade G73 runt 20-23k när den först släpptes i sverige, det var då versionen med i7, bluray och annat onödigt.

g73 var väl också en av dom allra första som fanns med 5870m(clevo kan ha vart före), oavsett så finns det inget snabbare att få tag på i nuläget. Eller det finns väl, men då får du beställa en custom clevo från tyskland, finns med 5870m Crossfire. Nvidias gtx480m finns också hos vissa tyska clevo ÅF, men det kostar mycket mer än 5870m CF och är långsammare.

Och du får räkna med en ganska stor prisökning om du ska ha en sån maskin.

Kolla dessa länkar:

DevilTech - High Performance Systems-_Home#

www.notebookguru.de

Okej. Jag tänkte mer på att om det är någon som vet om det kommer släppas en liknande maskin inom ett par månader eller någonting. Jag kanske borde ha skrivit ner det i mitt förra inlägg ^^. Menar att det känns lite tungt om man nu köper en G73Jh nu och så kommer det en liknande maskin men med kanske USB 3.0 t.ex. och nån uppdaterad hårdvara. Vet inte exakt vad det skulle vara men ni kanske förstår vad jag menar. Det känns ju alltid bättre att ha en nylanserad produkt. Kanske blir lite dyrare dock vilket självklart är dumt.

Permalänk
Skrivet av bailer:

Okej. Jag tänkte mer på att om det är någon som vet om det kommer släppas en liknande maskin inom ett par månader eller någonting. Jag kanske borde ha skrivit ner det i mitt förra inlägg ^^. Menar att det känns lite tungt om man nu köper en G73Jh nu och så kommer det en liknande maskin men med kanske USB 3.0 t.ex. och nån uppdaterad hårdvara. Vet inte exakt vad det skulle vara men ni kanske förstår vad jag menar. Det känns ju alltid bättre att ha en nylanserad produkt. Kanske blir lite dyrare dock vilket självklart är dumt.

Det skulle ev. kunna komma någon med lite snabbare cpu, 460m istället för 450m. Men skillnaden på dom är extremt liten. Det lär inte komma någon med bättre grafikkort som ligger i den prisklassen, eftersom det inte finns något bättre grafikkort(i den prisklassen) och det är inget direkt på gång heller. AMD kommer med sin 6xxx- serie snart men det är för stationära och det lär ta ett tag innan motsvarande kommer till laptops.

Permalänk
Medlem

Hallå igen.

Köpte bad company 2 men får de inte att flyta fint på medium ens, utan vsync, hbao, 1x aa å af. Knepigt som fan.
Men har en polare som sitter på samma dator, och han ligger på 12800 i 3dmark06, och jag gjorde just ett test där också, och slutar på oroväckande 6703. Det känns inte riktigt bra måste jag säga, på inets sida så står de 12900 något i 3dmark06.

Får väl prova formatera datorn å köra testet igen, annars får jag lämna in datorn

Permalänk

Konstigt, ditt grafikkort kanske inte klockar upp sig till högsta hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spuute:

Hallå igen.

Köpte bad company 2 men får de inte att flyta fint på medium ens, utan vsync, hbao, 1x aa å af. Knepigt som fan.
Men har en polare som sitter på samma dator, och han ligger på 12800 i 3dmark06, och jag gjorde just ett test där också, och slutar på oroväckande 6703. Det känns inte riktigt bra måste jag säga, på inets sida så står de 12900 något i 3dmark06.

Får väl prova formatera datorn å köra testet igen, annars får jag lämna in datorn

Kontrollera följande:

- Energisparläge i windows är djävulen, slå på hög prestanda.
- ATI Power Play ska vara på Maximize Performance.
- Det finns ingen "Silent"-knapp på dator som klockar ned den så fläktarna kan gå lågt?

Om inget av det ger något svar bör du ladda ned CPU-Z, GPU-Z, Furmark och Orthos(Prime 95). Dra igång Orthos och CPU-Z, dra igång belastning och kolla att processorn går upp i spec. frekvens. Om den gör det går du vidare till grafikkort och drar igång GPU-Z och Furmark. Dra en session i Window Mode och 800x600px, gå över till GPU-Z och kolla frekvenserna. Om något här inte stämmer är det något knas med dina drivrutiner.

Hur som helst rekommenderar jag att du uppdaterar datorn genom Windows Update och smiter in på tillverkarens hemsida, såg inte om du skaffade en MSI eller en Asus. Det är alltid bäst att tanka den drivrutinen de har då ATIs egna kanske inte är anpassad för din uppsättning.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag formaterade datorn, eller ja en fabriksåterställning och efter det så fick jag 12300 något i 3dmark06, så nu känns det som att allt är som det ska. Men ska även kolla energisparläge å om jag hittar ati power play

Permalänk
Skrivet av Spuute:

Jag formaterade datorn, eller ja en fabriksåterställning och efter det så fick jag 12300 något i 3dmark06, så nu känns det som att allt är som det ska. Men ska även kolla energisparläge å om jag hittar ati power play

energiinställningar finns i kontrollpanelen och powerplay finns i ati CCC. Se också till att skaffa de nyaste ati drivarna.

EDIT: Se också till att ha strömkabeln i då den sänker CPU klockning med endast batteri på, även om du har powerplay igång. Ha också på "gaming mode" som du väljer på en knapp på powerlisten (ovanför tangentbordet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det skulle ev. kunna komma någon med lite snabbare cpu, 460m istället för 450m. Men skillnaden på dom är extremt liten. Det lär inte komma någon med bättre grafikkort som ligger i den prisklassen, eftersom det inte finns något bättre grafikkort(i den prisklassen) och det är inget direkt på gång heller. AMD kommer med sin 6xxx- serie snart men det är för stationära och det lär ta ett tag innan motsvarande kommer till laptops.

Tack för ett bra svar =). Då blir det nog att införskaffa sig den billigaste G73JH så får vi hoppas på att det blir bra :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

energiinställningar finns i kontrollpanelen och powerplay finns i ati CCC. Se också till att skaffa de nyaste ati drivarna.

EDIT: Se också till att ha strömkabeln i då den sänker CPU klockning med endast batteri på, även om du har powerplay igång. Ha också på "gaming mode" som du väljer på en knapp på powerlisten (ovanför tangentbordet).

Jajjemen, kör med allt det där, tackar för tipsen

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns någon knappfunktion som gör att man kan tända belysning på tangentbordet på gx740:n?

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem

Finns ingen knappbelysning på gx740

Permalänk
Inaktiv

Jag funderar på att köpa en MSI GX740-238NE, troligen från Inet men jag har några frågor först.
Jag såg att RAM-minnet är bara 1066 MHz. Hur mycket skillnad gör det mot 1333 MHz minne? Kan jag ens byta det mot ett snabbare minne? Om någon som kör Starcraft 2 på den här datorn ser det här, vad kör du på för settings och hur hög fps får du då?

EDIT: Köpte datorn, kör starcraft 2 med allt på ultra och högsta upplösningen, får 35-50 fps i meele game. Kan verkligen rekommendera denna.

Edit 2: Maxar även modern warfare 2

Permalänk

Är det bara jag som inte kan starta datorn med msi-musen ikopplad ? Har jag den ikopplad bootas windows och allt men försöker man sen klicka någonstans eller göra vad som helst egentligen så fryser datorn . Jävligt irriterande, trodde de var nån tillfällig bugg men har varit så enda sen jag köpte den i mars !

Permalänk
Medlem

Jag har musen ikopplad jämt och har inte haft något sånt problem. Någon som vet hur bra metro 2033 funkar på denna datorn?

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Skrivet av RaazZz:

Jag har musen ikopplad jämt och har inte haft något sånt problem. Någon som vet hur bra metro 2033 funkar på denna datorn?

Metro 2033 är tungt på stationära monsterdatorer så räkna inte med att kunna köra på över medium, troligtvis måste man köra på low.

Permalänk
Medlem

Finns det någon dockningsstation till GX740n? Har haft en hemma i en månad men aldrig riktigt fått den att ersätta min stationära, hade varit så galet skönt med en dockningsstation.