Hörlurskontakten avbruten i den digitala ljudutgången

Permalänk
Medlem

Hörlurskontakten avbruten i den digitala ljudutgången

Cirka 1cm utav 3,5mm kontakten bröts av och sitter nu fast i min Macbook. Den sitter nu fast i ljudutgången.

Jag har försökt att få ut den genom att:
Pilla med en nål
Använda stumpen som var kvar utav den avbrutna kontakten
Magnet (haha)
Dunka laptopen i säng/soffa för att få biten att trilla ut

Inget utav detta har hjälpt öht. Det stora problemet är att kontakten ligger emot någon sensor i uttaget vilket gör att jag inte heller kan spela upp ljud från de inbyggda högtalarna.

Därför undrar jag om det finns någon funktion i OSX som "stänger av" ljudutgången eller om någon råkat ut för samma och lyckats få ut biten på något sätt. Kram, Mackan!

Visa signatur

-=SanDiego 3700+ @ 2800Mhz - Crosair Value 1024 - Gainward 6800GS - 160GB Sata=-
I wanted to kill the sexiest person alive... But suicide is a crime.

Permalänk

Om jag hade haft ditt problem så hade jag tagit en gängtapp o försökt skruva in den lite o sen försöka dra ut den
Beror iof på om kontakten är ihålig eller inte...

Lycka till iaf

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Kan du posta en bild på hur det ser ut? Blev lite nyfiken nu får jag säga.

Permalänk
Medlem

Dett är väl en optisk kabel? i så fall skulle jag provat med att sätta lite CA lim på en tändsticka och trycka den mot den bit som är kvar i uttaget. CA lim torkar ju på några sekunder och sitter benhårt så man får vara försiktigt när man utför operationen.

Permalänk
Medlem

Uttaget:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/--IMG_0150.jpg
"Stumpen":
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/--IMG_0153.jpg

Bättre bilder tror jag inte jag kan få dessvärre.

EDIT:

Skrivet av MarkSix:

Dett är väl en optisk kabel? i så fall skulle jag provat med att sätta lite CA lim på en tändsticka och trycka den mot den bit som är kvar i uttaget. CA lim torkar ju på några sekunder och sitter benhårt så man får vara försiktigt när man utför operationen.

Tanken att använda lim har slagit mig, men får för mig att det skulle kunna backfirea rätt hårt om jag kommer åt "väggarna" i uttaget.

Visa signatur

-=SanDiego 3700+ @ 2800Mhz - Crosair Value 1024 - Gainward 6800GS - 160GB Sata=-
I wanted to kill the sexiest person alive... But suicide is a crime.

Permalänk
Medlem

nål och lim skulle jag kört, en trubbig ganska tjock nål

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0hla:

Uttaget:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/--IMG_0150.jpg
"Stumpen":
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/--IMG_0153.jpg

Bättre bilder tror jag inte jag kan få dessvärre.

EDIT:

Tanken att använda lim har slagit mig, men får för mig att det skulle kunna backfirea rätt hårt om jag kommer åt "väggarna" i uttaget.

är du försiktig och använder cyano lim så är det nog ingen fara. Gäller bara att inte ta för mycket lim. Sen gäller det att dra rakt ut när du fått fäste inte vicka... Tja lycka till vad du än gör :S

Permalänk

Japp ett bra tips, men värmelim är nog strået vassare,
Bara man e försiktig skall det gå

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur jag stänger av ljudutgången i OSX tills jag får tag på lim(uppdaterar då!)?

Visa signatur

-=SanDiego 3700+ @ 2800Mhz - Crosair Value 1024 - Gainward 6800GS - 160GB Sata=-
I wanted to kill the sexiest person alive... But suicide is a crime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoogieMan:

Japp ett bra tips, men värmelim är nog strået vassare,
Bara man e försiktig skall det gå

Smältlim är tjockt och segt.. skulle nog rekommendera nåt lättare lim för att undvika risken att limma fast nåt mer i uttaget

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Hehe, inte om man tar lite på en smal pinne/dylikt o doppar snabbt,
Inte hela tuben.

Permalänk
Medlem

Jag hitta det här om det är till någon hjälp
iphone Headphone Jack Broken Off Inside (I've been i-Jacked)

Verkar som om att ett pyttelitet borr kan hjälpa enda jag kan komma på är väl att man ska stoppa in det vid sidan av den avbrutna kontakten och sen försöka vrida till det lite. Kanske är så att borrens gängor eller vad man nu vill kalla det kan greppa runt kontakten och dra den utåt. Hör av dig om du lyckas vore kul att veta.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 