Vill hitta alternativ till komplett.se's PC i Delar. 7.5k MAX!

Permalänk
Medlem

Vill hitta alternativ till komplett.se's PC i Delar. 7.5k MAX!

Tjena!

Jag har satt in mig på att köpa Komplett.se - PC i delar - Intel Core i5-650 från komplett.se, men tror faktiskt att jag (kanske?) kan få något LITE bättre för dom pengarna...

Men nu är det så att jag är verkligen sämst i världen på att hitta delar som passar med varann och veta vad som behövs för att bygga en dator från scratch.

Skulle någon vänlig själ kanske vilja försöka fixa ihop något nice för 7.5k MAX där datorn kommer användas för att spela Starcraft 2 på max, Diablo 3 (vet dock inte vad det kräver ännu), Final Fantasy XIV osv...

Tack som fan!

/Sebastian

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem

Det är inte ett så dåligt paket faktiskt, jag hade nog velat ha en äkta quadcore till en ny speldator dock. Nätagget är kanske inte det bästa heller.

Ett alternativ men i sanningens namn likvärdigt bortsett från nätagg som är bättre. Det går optimera mer med billigare chassi, processor och något mer, då går det få plats med HD5830 i budgeten (inte värt det enligt mig) eller HD5850 (kan vara värt det för det är ett mycket bättre grafikkort, dock kräver det förutom billigare chassi och processor även billigare disk och moderkort vilket börja bli lidande)

*EDIT* Såg att Operativsystem inte ingick i kompletts dator, det gör det i mitt paket. Har du redan operativsystem så kan du utan problem få in ett HD5850 i budgeten vilket är ett mycket bättre grafikkort än HD5770.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på iallafall en i5 750, Corsair eller Fractal design agg och så dyrt grafikkort du har råd med (5770 eller 5850).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Det är inte ett så dåligt paket faktiskt, jag hade nog velat ha en äkta quadcore till en ny speldator dock. Nätagget är kanske inte det bästa heller.

http://pici.se/pictures/xzjmoIYHA.jpg

Ett alternativ men i sanningens namn likvärdigt bortsett från nätagg som är bättre. Det går optimera mer med billigare chassi, processor och något mer, då går det få plats med HD5830 i budgeten (inte värt det enligt mig) eller HD5850 (kan vara värt det för det är ett mycket bättre grafikkort, dock kräver det förutom billigare chassi och processor även billigare disk och moderkort vilket börja bli lidande)

*EDIT* Såg att Operativsystem inte ingick i kompletts dator, det gör det i mitt paket. Har du redan operativsystem så kan du utan problem få in ett HD5850 i budgeten vilket är ett mycket bättre grafikkort än HD5770.

Tack så mycket!
Det där paketet såg riktigt lovande ut! Ska försöka bygga ihop ett likadant utan OS och försöka klämma in HD5830/5850

Tack igen!
Jag kommer återkomma med bilder från min variant!

edit:

men är inte intel i5 ganska mycket bättre än amd phenom ii?

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem

Tror du det här kommer gå? Tog ett lite dyrare moderkort också!

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe091:

Tack så mycket!
Det där paketet såg riktigt lovande ut! Ska försöka bygga ihop ett likadant utan OS och försöka klämma in HD5830/5850

Tack igen!
Jag kommer återkomma med bilder från min variant!

edit:

men är inte intel i5 ganska mycket bättre än amd phenom ii?

Jo dock så är i5an (intel i5 750, den med fyra kärnor) mycket dyrare än phenomen (~600kr) vilket gör att det blir ett billigare grafikkort grafikkort .

Du tror inte att du kan öka din budget med 766 kr för att få råd med ett HD5850 vilket är mkt bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Jo dock så är i5an (intel i5 750, den med fyra kärnor) mycket dyrare än phenomen (~600kr) vilket gör att det blir ett billigare grafikkort grafikkort .

Du tror inte att du kan öka din budget med 766 kr för att få råd med ett HD5850 vilket är mkt bättre!

Jo det kanske jag skulle kunna!
Dock så såg jag nu att HD5830 kräver ett agg på minst 500w, och då måste jag skaffa ett dyrare sånt också...

Ska försöka pressa ihop allting!
Ifall det skiter sig, så tar jag bara intel i5 650 paketet från komplett

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe091:

Jo det kanske jag skulle kunna!
Dock så såg jag nu att HD5830 kräver ett agg på minst 500w, och då måste jag skaffa ett dyrare sånt också...

Ska försöka pressa ihop allting!
Ifall det skiter sig, så tar jag bara intel i5 650 paketet från komplett

Du kan ju ta ett fractal design integra 500W

Permalänk
Medlem

Japp! Det var precis den jag hittade!

Såhär ser det ut nu. Kan tyvärr inte pressa upp priset till en HD5850 :/
Men är det stor skillnad på HD5770 och HD5830?

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem

Nja, 5830 presterar ibland som 5770 och ibland mer som ett 5850. . . vad jag har förstått så är den lite random!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe091:

Jo det kanske jag skulle kunna!
Dock så såg jag nu att HD5830 kräver ett agg på minst 500w, och då måste jag skaffa ett dyrare sånt också...

Ska försöka pressa ihop allting!
Ifall det skiter sig, så tar jag bara intel i5 650 paketet från komplett

Källa?
Aldrig hört talas om att det krävs ett 500w agg för ett 5830.

Visa signatur

Asus M4A79XTD EVO DDR3 | AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | XFX Radeon HD5770 1GB | 500GB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II | Corsair TX 650W 80+ | Antec Two Hundred | Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 Home Premium 64-bit | BenQ TFT 24'' E2420HD

Permalänk
Medlem

Haha okej

Men om man jämför HD5770 och den där HD5770 XXX eller vad den nu hette, är det stor skillnad?

Annars kanske det är smart att göra såhär:

Byta moderkort och processor till intel i5 750
Byta grafikkort ner till hd5770?

Intel i5 + hd5770 eller Amd Phenom II + hd5830?

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem

du klarar dig på det nätagget. Ska inte vara några problem för det att driva ett 5830 dock borde du satsa på 5850 då 5830 inte är värt priset

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe091:

Jo det kanske jag skulle kunna!
Dock så såg jag nu att HD5830 kräver ett agg på minst 500w, och då måste jag skaffa ett dyrare sånt också...

Ska försöka pressa ihop allting!
Ifall det skiter sig, så tar jag bara intel i5 650 paketet från komplett

Nej HD5830 kräver inte 500W alls, det är AMDs rekommendationer för skitdåliga nätagg som inte lever upp till specifikationer. Ett Fractal Design på 450W räcker mycket gott och väl.

Jag tycker inte du ska satsa på ett så dyrt moderkort, det ger dig inget att ha ett 790X chipset, satsa på ett bra billigt kort med 785G, du kan dessutom spara in på processorn för grafikkortet gör mycket mer än processorn i spel, en Athlon II X4 kommer räcka för dig. Mellanskillnad räcker till HD5850.

Du kan även spara in på lådan men det är kanske inte så kul.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna ta ett 5770 då det räcker gott och väl + en i5 750

Sedan senare i år (runt jul tror jag) ska Ati släppa nya grafikkort, kanske spara tills dess?

Permalänk
Medlem

Hm, okej!

Nu kom det väldigt måna olika åsikter, men jag ska försöka fixa nåt nice!
Såg det där om att jag borde ha en Athlon II X4 istället, men jag är osäker på om det håller i längden?
Jag kör nog på det här tills vidare om inte någon kommer med något groundbreaking och säger SÅ HÄR SKA DET VARA!.

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk

Om inte jag är helt ute och cyklar så är moderkortet du valt anpassad för "mini tower" eller vad dom heter. Den har standarden mATX medans den man har i vanliga datorer är helt enkelt ATX. Någon annan får ju gärna bekräfta detta

Visa signatur

Ryzen 1600 @ 3,8 Ghz | MSI GTX 980Ti Gaming | DDR4 16Gb 3200Ghz |
EVGA 750w G3 | Fractal Define R2 | SSD 500 Gb Samsung 850 | SSD 120 Gb Corsair Force GT | HDD 3 TB Toshiba | HDD 1 TB Seagate Barracuda |

Permalänk
Medlem

Ojsan... Då får jag leta upp någon annan då

Men om jag köper precis allt det som står där, räcker det för att bygga ihop en dator? Jag menar, följer det med fläktar i CPU paketet osv? Kylpasta?

Jag har aldrig byggt en dator själv förut så jag behöver lite info!

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem

Lånar tråd: Klarar man sig med ett fractal design tesla 650W på två HD5770's?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe091:

Ojsan... Då får jag leta upp någon annan då

Men om jag köper precis allt det som står där, räcker det för att bygga ihop en dator? Jag menar, följer det med fläktar i CPU paketet osv? Kylpasta?

Jag har aldrig byggt en dator själv förut så jag behöver lite info!

Ja, "all inclusive".
Det följer med cpufläkt och pasta med processorn.

Skrivet av Wilsh:

Lånar tråd: Klarar man sig med ett fractal design tesla 650W på två HD5770's?

Ja med stor marginal.
Jag kör 5770 Xfire på ett 550W Corsair nätagg.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska gå tillbaka till amd riggen och köra på ett xfx 5850:
XFX Radeon HD5850 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se
Varför jag säger xfx istället för powercolor beror på att xfx har mycket bättre garantitäckande. Du kan byta kylaren, överklocka och mycket mer och xfx täcker det. 5850 kommer utan problem upp i 5870 hastighet med en tredjepartskylare utan hög ljudnivå eller temps. (exempelvis arctic cooling accelero). Det är mycket mer framtidssäkert. Dessutom klarar inte moderkortet du valt crossfire i 8x, utan den hamnar på 4x och 16x, vilket bör sega ned hastigheterna radikalt.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Fast då håller jag mig inte inom 7500 gränsen om jag ska köpa 5850 :/
Vilket moderkort borde jag ta då istället för den jag valt?

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Jag tycker att du ska gå tillbaka till amd riggen och köra på ett xfx 5850:
XFX Radeon HD5850 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se
Varför jag säger xfx istället för powercolor beror på att xfx har mycket bättre garantitäckande. Du kan byta kylaren, överklocka och mycket mer och xfx täcker det. 5850 kommer utan problem upp i 5870 hastighet med en tredjepartskylare utan hög ljudnivå eller temps. (exempelvis arctic cooling accelero). Det är mycket mer framtidssäkert. Dessutom klarar inte moderkortet du valt crossfire i 8x, utan den hamnar på 4x och 16x, vilket bör sega ned hastigheterna radikalt.

Men vad jag hittade på XFX:s hemsida så får man inte byta kylare utan att bryta garantin.

Skrivet av XFXforce.com:

What is not covered by this limited hardware warranty?
Problems that result from: (1) external causes such as accident, abuse, or problems with electrical power, (2) usage that is not in accordance with product instructions, (3) failure to follow the product instructions or failure to perform preventive maintenance; (4) products that are not in their original condition or that are not complete with all original components, or (5) problems caused by using accessories, parts, or components not supplied by XFX.

Femman är den intressanta. Tredjepartskylare är knappast tillhandahållna av XFX. Sen vet inte vad som händer ifall man överklockar, ifall det är enligt "the product instructions". Jag antar det. Måste finnas någon anledning till att folk köper XFX. Citater från: Warranty Information
Jag valde Europa som region och Radeon HD som produkt.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Denna kör du ifall du inte vill ha crossfire i framtiden och inte vill överklocka din cpu ordentligt:
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Inet.se

Denna kör du ifall du både vill överklocka din cpu mycket och köra i crossfire och dessutom ha usb3...:
Gigabyte GA-790XT-USB3ATX, AM3 - Inet.se

Denna kör du ifall du inte vil ha någon förbättring gentemot föregående, utan vill bara showa off:
Gigabyte GA-890GPA-UD3H - Inet.se

Och sedan satsar du på 4 core cpun som du tidigare har kollat på. Vill du ha ett moderkort som motsvarar det du valt på intel-sidan så är det 785g som gäller, eftersom 4x pci expressen stryper det andra grafikkortet så pass att jag tror att det inte blir lönt med crossfire. Vill du ha crossfire på intelsidan får du gå upp till 1800 kr för moderkortet, och det kallar jag över din budget.

Med det första moderkortet som jag länkade till och cpun du nämnt tidigare, så får ati 5850 precis plats i din budget, och med det grafikkortet kommer du kunna njuta av spelen mycket mer än med 5770. Med en miniöverklockning till 5870 hastighet, så har man nästan dubbla 5770 prestandan.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Okej! Det låter skitnice det här du säger Ioie!

Ska kolla på det om det går att fixa inom min budget!
Men sen när det väl kommer till klockning utan CPU och GPU, finns det någon "guide" för det, eller någon som kanske är kunnig som vill ge lite tips?

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe091:

Okej! Det låter skitnice det här du säger Ioie!

Ska kolla på det om det går att fixa inom min budget!
Men sen när det väl kommer till klockning utan CPU och GPU, finns det någon "guide" för det, eller någon som kanske är kunnig som vill ge lite tips?

CPU garantin täcks inte vid överklockning. Så man tar en risk på den sidan. Jag rekommenderar att du läser forumets faq, innan du ens tänker tanken att överklocka För att överklocka en cpu utan att höja ljudnivån bör en tredjepartskylare köpas, och då är din budget spräckt Men det är något man kan göra i framtiden.

När det gäller gpu så ska xfx vara ett utav de få tillverkare som tillåter byte av kylare och överklockning. Eftersom jag äger ett xxx kort, så har jag skickat en "ticket" till supporten i xfx. Punkt nummer 5 visar inte att man inte får byta kylare, utan att de inte täcker skador som uppstår vid byte av kylare eller andra problem. Så ifall man kör igenom en skruvmejsel genom hela kortet vid montering av en ny kylare, så är det självklart att det inte täcks av xfx.

Fick idag bekräftat av inet att xfx kort med bytt kylare kan skickas på garantiärenden, men att de skickar kortet direkt till xfx, istället för att byta det direkt. Detta innebär att ärendet tar längre tid.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Men kolla upp om starcraft betan lirar bättre på fyrkärnigt. 3-kärnigt med högre frekvens är oftast bättre överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Men vad jag hittade på XFX:s hemsida så får man inte byta kylare utan att bryta garantin.

Femman är den intressanta. Tredjepartskylare är knappast tillhandahållna av XFX. Sen vet inte vad som händer ifall man överklockar, ifall det är enligt "the product instructions". Jag antar det. Måste finnas någon anledning till att folk köper XFX. Citater från: Warranty Information
Jag valde Europa som region och Radeon HD som produkt.

Citat:

[ 6/14/2010 8:00:26 PM] I have a couple of questions covering the warranty part. I`ve read the warranty information and still have some this that didn`t get answered in the text. I saw that you only had written down things about warranty for USA and Canada. Is the rules the same in Europe? Because the retailers we buy your cards from does not cover certain things, the things I`ve questions about down here. They say that they send the cards to you, so then I thought that you have the answeres then. 1. Does the warranty not cover an ati card that has been overclocked in catalyst? Does the warranty cover overclocking at all? Even if the issue isn`t caused by overclocking? 2. Is there different rules for the preoverclocked cards or xxx editions? 3. Does the warranty not cover a card, which has gotten its cooler replaced by a thrid part cooler? Even if the issue isn`t caused by the cooler change, but something else. Even if the stock cooler is mounted back? Thanks/Loie

[SHAUN_T 6/15/2010 9:26:57 AM] Hi Loie, thanks for your message, please edit your XFX profile by registering the graphics cards serial number. We cannot advise anything when it comes to overclocking but this does not affect the warranty if done correctly. There are no different rules when it comes to already overclocked cards, but like I said, we advise to take extreme care if doing this. Warranty will be broken if the original cooling solution is tampered with or removed, so we advise against this. Kind regards, Shaun.

Alltså har de ändrat sina villkor från tidigare och tagit bort rätten att byta kylare. Överklocka får man däremot göra ifall det görs rätt, och vad är mer rätt än att överklocka med catalyst och övervaka temperaturerna?

Kort och sammafattat så har min åsikt ändrats kring xfx. De har en ganska dålig stockkylare som vid överklockning troligvis kommer överrösta systemet. Gillar man lite ljud kan man få upp den till ati 5870 prestanda oftast utan problem. Alltså tycker jag att du ska köra på powercolor.

Edit: nu har jag även sett på reviews att xfx kort blir extremt varmt. Så någon överklockning på stockkylaren är inget man vill göra. Alltså bryts garantin ändå. Skulle köra på powercolor. Xfx-kortet verkar dessutom ha en spärr i bioset.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Tänker köpa ungefär samma dator som trådskaparen med i5 och hd5770, ska jag köpa ett till 5770 senare eller byta modell när man känner att man vill ha en bättre dator?

Kan detta annars vara något? Är inte säker om jag behöver hårddisken än

Permalänk
Medlem
Skrivet av diarrehampus:

Tänker köpa ungefär samma dator som trådskaparen med i5 och hd5770, ska jag köpa ett till 5770 senare eller byta modell när man känner att man vill ha en bättre dator?

Kan detta annars vara något? Är inte säker om jag behöver hårddisken än

http://i46.tinypic.com/fy1glh.jpg

Tycker att det är det bästa förslaget hittills. Det enda jag skulle byta är moderkortet till gigabytes motsvarande modell.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |