Permalänk

Dir-635 eller Dir-655

Står i valet och kvalet att köpa mig en ny router har en d-link 514 nu men får 100Mbit lina så jag måste byta upp mig.

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1459300

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1459338

På den undre länken har siba något erbjudande men den övre länken
är en nya router någon som har några bra tipps ? Ska köra tre bärbara datorer och en stationär trådlöst, inga onlinespel om det har betydelse surfa och Utorrent är väl de som körs för de mesta ? Tacksam för lite enkla råd.

Permalänk
Medlem

Köp 655:an.

655:an klarar långt mer än 100Mbit throuphput. 635:an klarar bara upp mot 90 har jag för mig.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Min DIR-615 klarar strax över 90Mbps.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en ADSL-uppkoppling så throughput skiter jag i. Det jag är ute efter är en stabil router med hög och stabil överföringshastighet. Skiljer det något mellan 635 och 655 då?

Eller kan jag välja något ännu billigare när inte throughput är intressant?

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta lite på nya Dlink 825 om jag var du. Den är snarlik med 855 men utan display. Den har dock något bättre throughput än 655:an.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 635, den har fungerat felfritt så länge jag haft den!
Kör med Firmware 2.30EU

Visa signatur

Amd Phenom II X4 965, Ati HD5870, 8gig ddr3 , Revodrive samt Intel ssd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Froost]
Jag sitter med en 635, den har fungerat felfritt så länge jag haft den!
Kör med Firmware 2.30EU

samma här

fint med nya 2.30 bioset till den så man kan använda USB porten på den för att köra en usb disk i me

men tror det gäller samtliga av dir serien med usb port

funkar kanon, bra motagning på trådlös dessutom ca68% signal ute på gatan 20 meter från routern genom en betong vägg

(bara gjorde ett test en gång för att se hur bra mottagning det var på den)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur 635 fungerar med Playstation 3 trådlöst?

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga....eftersom jag klurar på att skaffa en router för att ersätta routern i min kombinerade ADSL modem/router.

Båda dessa modeller är ju väldigt populära, men Dir 635 är en fyra år gammal modell, och Dir 655 är ca tre år. Det brukar ju hända mycket på teknikfronten (jfr datorer, tv-apparater) och man brukar ju få "mer och bättre" för pengarna från år till år. Är det så att utvecklingen på det här området går ganska långsamt?

Permalänk
Medlem

Parika
Det har jue kommit kraftfullare routers bland annat Netgear WNDR3700.

Netgear WNDR3700 Snabb och och överlägsen Thrughtput på konsumentmarknaden.
Dlink dir-825 Upphottad Dir-655 med lite bättre Thrughtput
Dlink dir-655 Rekommenderad modell bra Thrughtput

Linksys WRT54GL Stabil dock max thrughtput på kring 40Mbit men för under 600:- får du en mycket kompentent router om den installeras med Tomato eller DD-WRT firmwaren.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Lånar tråden om det är ok:
Hade tänkt köpa en ny router med N-draft (har ett nätverkskort som stödjer det och vill gärna utnyttja det).

Lina: 24/1

Användningsområde: Ska kunna skicka både b/g-signaler till en accesspunkt, ett wii samt två datorer men även kunna skicka n-signaler till min dator. Min dator står ganska långt bort från routern så jag antar att n hjälper vad gäller räckvidd/stabilitet?

Hade inte tänkt ladda ned jättemycket men vill ha en så stabil connection som möjligt då jag mest spelar över internet och streamar youtube/spotify vilket inte behöver så galet hög överföringshastighet.

Hade även tänkt LANa med några kompisar här och ska då koppla in sladd i fyra datorer samt köra min dator genom n-draft.

Priset är viktigt, gärna så lågt som möjligt men vill fortfarande ha en router som klarar ca. 7 meter med en vägg emellan stabilt.

Och sist men inte minst så undrar jag om det bara är att byta ut mitt gamla modem jag fått av com hem mot en router? Är det bara att koppla in den nya routern direkt i väggen och sedan är det klart?

EDIT: Måste fungera på Windows XP, Vista samt 7 OCH MacOSX. Samt både b/g och N _samtidigt_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Lånar tråden om det är ok:
Hade tänkt köpa en ny router med N-draft (har ett nätverkskort som stödjer det och vill gärna utnyttja det).

Lina: 24/1

Användningsområde: Ska kunna skicka både b/g-signaler till en accesspunkt, ett wii samt två datorer men även kunna skicka n-signaler till min dator. Min dator står ganska långt bort från routern så jag antar att n hjälper vad gäller räckvidd/stabilitet?

Hade inte tänkt ladda ned jättemycket men vill ha en så stabil connection som möjligt då jag mest spelar över internet och streamar youtube/spotify vilket inte behöver så galet hög överföringshastighet.

Hade även tänkt LANa med några kompisar här och ska då koppla in sladd i fyra datorer samt köra min dator genom n-draft.

Priset är viktigt, gärna så lågt som möjligt men vill fortfarande ha en router som klarar ca. 7 meter med en vägg emellan stabilt.

Och sist men inte minst så undrar jag om det bara är att byta ut mitt gamla modem jag fått av com hem mot en router? Är det bara att koppla in den nya routern direkt i väggen och sedan är det klart?

EDIT: Måste fungera på Windows XP, Vista samt 7 OCH MacOSX. Samt både b/g och N _samtidigt_

Om du har Comhem så måste du ha Comhem modemet kvar och sedan koppla in routern.

Dlink dir-655 eller Netgear WNDR3700 den sistnämda är överlägsen sina konkurrenter på konsumentmarknaden.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig kunna rekommendera DIR-655.

Mitt trådlösa vad oanvändbart vid spelande, funkade bra tid torrenting dock.
När man hade spel X igång via internet och skype försvann anslutningen typ 10 sec varje minut. Googlade lite och såg att många har samma problem, med just dir-655 och disconnects.

Ja, jag hade intels nyaste drivers för migg 5100-kort, och intels mjukvara.
Skitgrejer helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har själv 655 med gamla firmware 1.5 tror jag att det är. Har inte haft problem med det alls. Kör 100/100mbit och inga problem att ligga på ca 90/60mbit.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Finns inga riktigt bra routers för 100/100-linor tyvärr. Sitter själv på en D-link 655 är är sjukt missnöjd efter min Linksys WRT54-GL som aldrig hade crashat på två år. D-linken måste jag starta om 3 gånger i veckan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Skulle aldrig kunna rekommendera DIR-655.

Mitt trådlösa vad oanvändbart vid spelande, funkade bra tid torrenting dock.
När man hade spel X igång via internet och skype försvann anslutningen typ 10 sec varje minut. Googlade lite och såg att många har samma problem, med just dir-655 och disconnects.

Ja, jag hade intels nyaste drivers för migg 5100-kort, och intels mjukvara.
Skitgrejer helt enkelt.

inställningsfråga...?

Jag skulle alltid kunna rekommendera DIR-655

Har en DIR-655 och har aldrig haft några större problem med den.
Google lite på vilka inställningar man skall köra för ollika grejer bara...

Kör torrent, spelar, skype/ventrilo, spotify, voddler, PS3(WLAN), Laptop mm.

Enda gången den har strulat va med första firmwaren när dem öppna USB porten för NAS, men har inte testat det för kör en homeserver nu istället.

EDIT: har BBB 100/10Mbit

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | GIGABYTE X570 AORUS MASTER | 32GB Corsair Vengeance RGB PRO | Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Om du har Comhem så måste du ha Comhem modemet kvar och sedan koppla in routern.

Dlink dir-655 eller Netgear WNDR3700 den sistnämda är överlägsen sina konkurrenter på konsumentmarknaden.

Men om jag bara har 24/1 så spelar det väl ingen roll om jag har dir-655 eller dir-635/dir-615?

Permalänk

sitter på 100/100.
Vilken av dessa 2 bör man köpa dir-655 lr WNR3500L?

Visa signatur

ASUS P5B plus | Intel Q6600 | 4GB DDr2 | Ati 4850

Permalänk
Medlem

m1n1h0p

Nej har du 24/1 bör det inte spela någon roll.
Har du dock 24/1 så skulle jag satsa på en Linksys WRT54GL och flasha den med Tomato eller DD-WRT

själv kör jag WRT54GL med Tomato på 10/10 funkar kanon.

MrMountain

Skulle köpa Netgear WNDR3700 om du skall ha till 100/100 lina.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av hkman:

Jag skulle titta lite på nya Dlink 825 om jag var du. Den är snarlik med 855 men utan display. Den har dock något bättre throughput än 655:an.

Dess omdömen ser dock aningen tvivelaktiga ut, om jag får säga. så. DIR-655 är nog den ur DIR-serien som har bäst rykte. Själv sitter jag på en DIR-635, tjejen har en DIR-615. Dessa två känns ganska lika. Båda n-draft, men 635:an med tre antenner (bättre max throughput) än 615. That's it. Sen WISH-stöd som introducerades i 635:an. Nåväl. I min mening är såväl QoS som WISH petitesser som bör inaktiveras om man sitter på 100/100, så det kan egentligen kvitta.

Vad jag är rätt nyfiken på är DIR-635 versus DIR-655. Dom ser ganska lika ut, bortsett färgen. Har googlat en hel del strängar såsom "throughput dir-635 vs dir-635" men utan några riktigt bra resultat. Någon tekniskt kunnig som kan ge ett fullt utlåtande?

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..