Med senaste generationens spelkonsoler Xbox Series X/S och Playstation 5 utannonserades stöd för variabel uppdateringsfrekvens via tekniken HDMI VRR (variable refresh rate). Vid lanseringen av konsolerna var det dock endast Xbox-modellerna som hade tekniken på plats, medan Sony meddelade att denna skulle implementeras vid ett senare tillfälle för Playstation 5. I ett blogginlägg berättar nu Sony att VRR rullas ut till Playstation 5 denna vecka via en ny systemuppdatering.

Spel med stöd för VRR på Playstation 5
  • Astro’s Playroom

  • Call of Duty: Vanguard

  • Call of Duty: Black Ops Cold War

  • Deathloop

  • Destiny 2

  • Devil May Cry 5 Special Edition

  • DIRT 5

  • Godfall

  • Marvel’s Spider-Man Remastered

  • Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

  • Ratchet & Clank: Rift Apart

  • Resident Evil Village

  • Tiny Tina’s Wonderlands

  • Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

  • Tribes of Midgard

Visa mer

Efter att uppdateringen har installerats aktiveras VRR automatiskt förutsatt att ens bildvisare har stöd för tekniken. I grundutförande kommer dock endast VRR att fungera ihop med spel som har fått en specifik uppdatering som flaggar för att titeln är fullt kompatibel med tekniken. Inledningsvis handlar det om 15 titlar som får stöd för VRR under de kommande veckorna, men Sony meddelar att de arbetar tillsammans med spelutvecklare för att lägga till fler spel på listan framöver.

ea03b0209c8ac3bb267ebfde23108d74d3be7cbb.webp

Den som inte orkar vänta på att ett specifikt spel får stöd för VRR har även möjlighet att forcera att tekniken används globalt för alla titlar via menyalternativet "Apply to Unsupported Games". Sony garanterar inte att VRR fungerar korrekt för spel som inte har uttalat stöd för tekniken, och om man stöter på grafiska avvikelser bör man avaktivera den forcerade funktionen.