Speltest: The Witcher 3

Egenskap

Värde

Titel

The Witcher 3: Wild Hunt

Utvecklare

CD Projekt Red

Genre

RPG

Lanseringsdatum

2015-05-19

Systemkrav

  • Intel Core i5-2500K, AMD Phenom II X4 940 eller bättre

  • Radeon R9 290, Geforce GTX 770

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

Geralt av Rivia är ute på ett tredje äventyr. Den här gången är uppgiften att finna adoptivdottern Cirilla, och skådeplatsen är de norra kungadömena mitt under brinnande krig. Extra krydda levereras genom grafikmotorn Red Engine 3 med stöd för en mängd smaskiga effekter.

SweClockers väljer att rida en testslinga genom gatorna i staden Novigrad. Det innebär hög CPU-belastning med många objekt, något som är ett önskvärt scenario för just processortester.

The Witcher 3 i låg detaljnivå och upplösning placerar Core i3-7350K i mitten av fältet strax bakom Core i5-6600K. Budgetorienterade Pentium G4560 håller måttet förhållandevis bra och landar på ungefär samma nivå som AMD FX-8350. Som synes behöver detta spel fyra tillgängliga trådar för att fungera korrekt, vilket demonstreras på ett effektivt sätt av Pentium G3258 som fullkomligt havererar.

Högre upplösning och uppskruvade detaljnivåer flyttar belastningen mer åt GPU-hållet, och det står klart att Core i3-7350K inte kan mata ett Geforce GTX 1080 fullt ut vid dessa inställningar, även om det är nämnvärt att modellen ligger hack i häl med populära Core i7-2600K.

Budgetprocessorn Pentium G4560 är inte världens bästa matchning för ett grafikkort av den här kalibern, men modellen lyckas dock spruta ut en spelbar bildfrekvens strax under AMD:s FX-8350. Återigen avlider spelet totalt när det paras ihop med en renodlad tvåtrådsprocessor som Pentium G3258.