Under presentationen för den uppdaterade spelkonsolen Playstation 4 Pro tryckte Sony hårt på framför allt två områden – ökat dynamiskt omfång via HDR, samt kraftfull hårdvara för spel vid upplösningen 4K UHD. Resultatet ska enligt företaget bli en bättre upplevelse än någonsin, med potential att hålla kvar PC-sugna användare.

Kritiska röster menar dock att i alla fall 4K UHD-argumentet faller en smula platt, då många titlar snarast kommer rulla vid lägre nivåer än maximala 3 840 × 2 160 pixlar – hårdvaran orkar helt enkelt inte med hela vägen. Efter det används algoritmer för att skala upp bilden till högre upplösning.

I would say the majority will be upscaled - at least based on the game portfolio I have seen to date.

Teorierna bekräftas nu av Sonys Andrew House. I en intervju med Digital Spy meddelar han att majoriteten av spelen till Playstation 4 Pro kommer att skalas upp – i alla fall när gäller titlarna som finns på bordet idag.

I think that whatever the term is, it's a question of whether people see a demonstrable difference in the game experience or not, rather than the term we use to apply to it. I think that's what people are looking for and they'll make their judgement as to whether that's working for them or not.

House menar dock att Sony inte är missledande med marknadsföringen, och att de exakta termerna som används spelar mindre roll. Den viktiga frågan är istället om det finns en märkbar skillnad i upplevelse, något företaget tror på själva men i slutänden lämnar upp till var och en att bedöma.

Playstation 4 Pro lanseras den 10 november med en prislapp på 399 dollar, motsvarande cirka 4 000 kronor inklusive moms. Förhandspriserna hos svenska återförsäljare ligger dock något högre, runt 4 500 kronor inklusive moms.