Steelseries Sentry – ögonspårning med Tobii-teknik

Under CES 2013 besökte SweClockers svenska Tobii och testade på ögonspårning i flera olika applikationer. Då handlade det framför allt om teknikens fördelar som hjälpmedel eller för att navigera gränssnitt i till exempel Windows.

Lagom till CES 2014 hade datorspelande hamnat mer i fokus. I samarbete med Steelseries presenterade Tobii konceptet Eyex, vilket givetvis provkördes av SweClockers. Tekniken lanserades som ett komplement till handkontroll eller mus/tangentbord, bland annat för att styra vissa händelser med ögonen.

DSC01739.jpg

Nästa steg togs i början av 2015 då Tobii och Steelseries lanserade Sentry, en enhet för ögonspårning riktad direkt mot konsumenter. Fokus ligger framför allt på e-sport, där tekniken enligt företagen ger nya dimensioner för både tittare vid direktsända evenemang och för analys i efterhand.

DSC01742.jpg

Själva Sentry är en avlång enhet med tre distinkta lysdioder som avger ljus i NIR-spektrumet, där reflektionerna sedan fångas upp av en kamera. Det handlar alltså om våglängder på 0,75-1,4 µm, med andra ord precis under vad det mänskliga ögat kan uppfatta. Trots det lyser enheten distinkt rött, något som syns speciellt tydligt i lite mörkare miljöer.

DSC01746.jpg

Anslutningen till dator sker via USB 3.0, där kompatibilitet bakåt mot 2.0 saknas. Enligt Tobii räcker bandbredden helt enkelt inte till, varför den snabbare varianten är ett krav när Sentry ska kopplas in. Väl installerad kontrolleras inställningar och drivrutiner via Steelseries mjukvara Engine.

Placeringsmässigt måste Sentry vara nära spelaren – att ställa enheten vid en tv flera meter bort fungerar inte. Rekommenderat är också att ha mottagaren i skärmens nederkant för att i möjligaste mån undvika störningar från till exempel ögonlock eller ögonbryn.