Latens, eftersläp och skalning

Latensen är låg och är mindre än 10 millisekunder (ms) efter CRT-skärmen. Över HDMI och Leo Bodnar Input lag tester ligger överkanten av bilden på 3 ms latens och underkant då som väntat kring 20 ms. Mitten som väntat kring 11 ms. LCD:er uppdateras normalt uppifrån och ned, rad för rad. Vid 60 Hz tar det alltså 1/60-dels sekund att uppdatera hela skärmen. För att vara en allroundskärm avsedd att köras i 60 Hz utgör latenstiderna i alla fall inga som helst problem.

BDM4037UW_respons.jpg

I fråga om eftersläp är BDM4037UW något av ett sorgebarn. Sorg därför att ordet "eftersläp" är närmast en försköning. Upplevelsen är snarare "smetande". Sorg därför att smetandet främst yttrar sig i mörka nyanser och särskilt då med en mörk nyans omgiven av inte fullt lika mörka nyanser.

Mörkare nyanser smetar ut över den lite ljusare nyansen som en lång svans eller som svart rök om man så vill. Bara en sådan sak som att rulla webbläsaren ger tydliga eftersläpseffekter och särskilt då i skuggnyanser.

Ungefär 5:10 in i videoklippet syns filmade exempel på smetandet. Det är svårt att på stillbild fånga hur tydligt dessa fenomen är när man väl sitter ned framför skärmen!

BDM4037UW har ett reglage kallat "Smartresponse" för att ställa overdrive i fyra steg från Off till Fastest. Inget av dem påverkar grundproblemet med smetande allt för mycket utan skiftar istället om till mer och mer overdrive-skuggor. Vi hade därför svårt att peka ut något självklart "bästa val" här men fastnade för Fast-läget som det som smetande lite mindre i spelen. Det är det läget som används vid filmerna.

Skalning av bilden

Skalningen från 1 920 × 1 080 till panelens 3 840 × 2 160 pixlar sker nästan med 1:4-förhållande. Det vill säga att det övergripande 1 920 × 1 080-strukturen finns kvar men det sker med algoritmer vilka mjukar en del övergångar och kantförstärker andra. Text får till exempel en svag konturförstärkning med vit kant.

Skärmen har en växlare för bildförhållande i Picture-menyn med Wide Screen, 4:3 samt 1:1-läge där den sista verkligen är 1:1 och 1 920 × 1 080 pixlar blir en bild i mitten som täcker 1/4-del av ytan.

BDM4037UW_1080p_oskalad_NY.png

1 920 × 1 080 pixlar återgiven 1:1 i mitten av skärmen.

BDM4037UW_1080p_uppskalad.png

1 920 × 1 080 pixlar skalad till panelens 3 840 × 2 160 pixlar.

Bilden ovan är en fotograferad testbild från en signalgenerator där vi kör 1 920 × 1 080 med 1:1-läge samt samma signal i Wide Screen-läge, där hela panelen används. Bilderna är omgjorda till PNG med 8-bitars gråskala för att undvika kompressionsartefakter samt och för att hantera problemet med subpixelmoiré och kromatisk aberration från kameran.

BGR-subpixlelstruktur

BDM4037UW använder en BGR-subpixelstruktur, vilket kräver att du behöver ändra Cleartype-inställningarna då text annars kan få färgade konturer. BGR-strukturen gör också skärmen mindre lämplig för användning ihop med en Mac. Detta då Macens typsnittsutjämning baseras på RGB-pixelstruktur.

BDM4037UW tar även 10 bitars signal över Displayport och detta har positiv inverkan på graderingar. Posteriseringen minskar. Samma sak när vi kör HDMI. Dock räcker inte kapaciteten hos HDMI till för att köra 3 840 × 2 160 pixlar i 60 Hz och 10 bitar utan vi fick nöja oss med 30 Hz för att nå 10 bitars färgdjup.