DX11: Stalker: Call of Pripyat

stalker.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Stalker: Call of Pripyat

Utvecklare

GSC Gameworld

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-02-05

Systemkrav

  • Intel Pentium 4 2 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort (128 MB) ur Radeon 9000/Geforce 5000-serien

  • 512 MB RAM

Call of Pripyat är den tredje delen i GSC Gameworlds postapokalyptiska Stalker-serie. Ännu en gång gäller det att panga sig igenom den radioaktiva zonen i Tjernobyl och gå på sightseeing i spökstaden Pripyat. I grunden står grafikmotorn X-Ray som i den senaste versionen har stöd för DirectX 11-finesser som tesselering.

Här används en testsvit från spelutvecklarna själva där resultatet tas från det fjärde deltestet. I upplösningen 1920 x 1200 pixlar skruvas detaljnivån upp till "Ultra" med fyra gångers kantutjämning.

Radioaktiva äventyr verkar falla Geforce GTX 590 i smaken. Nvidias nya flaggskepp kan med en viss marginal ta sig förbi AMD:s Radeon HD 6990 och är uppe och nosar på de dubbla HD 6970-korten.

Nvidias Quad-SLI skalning halkar här efter AMD:s Crossfire-dito. Geforce GTX 590 i SLI plockar endast ut en prestandavinst på cirka 29 procent i jämförelse med ett ensamt kort.

Segerdansen blir dock kortlivad. När upplösningen skruvas upp till 2560 x 1600 pixlar slår AMD tillbaka med besked och Geforce GTX 590 får hålla undan för Radeon HD 6990.