När AMD tidigare i höst lanserade Ryzen 7000-serien "Raphael" höjde de prestandaribban rejält, i allt ifrån rendering till spel. SweClockers tillsammans med andra medier upptäckte dock snabbt att prestandan i företrädesvis spel ibland låg långt under förväntan, något som efter felsökning visade sig bero på bland annat uppdateringen 22H2 för Windows 11.

We have been made aware of reports of unexpected performance deltas in certain games with AMD Ryzen desktop processors as well as performance variances between Windows 11 and Windows 10 in certain game titles. We are currently investigating but based on testing to date have not observed a material difference in game performance between OS versions across a variety of operating scenarios and game titles.

Many factors affect gaming performance, including the game engine, CPU architecture, GPU selection and memory choices. As new architectures enter the market, we often observe performance anomalies which must be addressed by the component vendor or the game publisher. This is not a new phenomenon nor is it unexpected.

As we have done since the introduction of Ryzen, when these performance anomalies are brought to light we will use them to steer our partner engagements with game developers and ecosystem hardware partners to implement optimizations that eliminate the variations.

En dryg månad efter lansering svarar AMD på rapporterna om prestandaavvikelser i vissa spel beroende på om de körs i Windows 10 eller Windows 11. Bolaget självt skjuter inte helt ned rapporter från oberoende medier och skriver att de fortsatt undersöker problemen, men skriver samtidigt att de själva inte kunnat uppmäta några märkbara skillnader i spelprestanda mellan olika versioner av Windows-operativsystem.

Bland de många spel där olika medier uppmätt resultat som ligger en bit under förväntan är Doom Eternal, Grand Theft Auto V, Metro Exodus, Cyberpunkt 2077, F1 2022 och hos SweClockers Assassin's Creed: Valhalla. De prestandavarianser som anges tillskriver AMD kan bero på flera orsaker, som spelmotorn och processorarkitekturen i kombination med valet av grafikkort och primärminne. Enligt AMD är sådana "fenomen" inte oväntat med en ny produkt.

Det här är inte första gången prestandaproblem uppdagats med nya processorer, något AMD själva medger varit fallet sedan lanseringen av Ryzen 1000 och arkitekturen Zen (1). Här har dock bolaget arbetat löpande med att lösa sådana problem, både internt och tillsammans med deras hårdvarupartner (av moderkort /reds. anm.) samt spelutvecklare med deras spelmotorer.

Ryzen 7000 chiplet.jpg

De två guldfärgade CCD-kretsarna innehåller åtta kärnor vardera, vilka vid behov kommunicerar över den stora IOD-kretsen.

En potentiell bov är AMD:s så kallade chiplet-design, något Tom's Hardware spekulerar i om så är fallet. Detta då processorerna Ryzen 7 7700X och 5 7600X med en ensam CCD-krets i många fall presterar bättre än toppmodellerna Ryzen 9 7900X och 9 7950X, som båda är bestyckade med två CCD-kretsar för att uppnå 12 respektive 16 kärnor. Att flytta data mellan två CCD-kretsar ger upphov till höga latenser, något som kan ha alltifrån en marginell till stor inverkan på prestandan.

När schemaläggaren i Windows gör sitt jobb rätt ska så mycket belastning som möjligt placeras på en CCD-krets, för att sedan kliva över till den andra när behov av fler kärnor och trådar behövs. Något som talar emot detta är att uppbyggnaden av Ryzen 7000 inte är radikalt annorlunda mot Ryzen 5000 "Vermeer", eller för den delen 2019 års Ryzen 3000 "Matisse".

Att AMD skriver att de själva inte kunnat återskapa många av de rapporterade problemen, men ändå inte försöker sopa dem under mattan, talar för att en eventuell lösning blir lättare sagt än gjord att genomföra. Att bolaget självt inte säkert kunnat isolera vad det beror på talar för att en möjlig fix kan ligga långt bort i tiden.

Har du en Ryzen 7000-processor och upptäckt lägre prestanda än väntat i spel? Dela med dig!