Spelindustrin växer så det knakar och det gäller både hårdvara och mjukvara. De senaste åren har dator- och spelkonsolvärldarna sett stora uppgraderingar, och förra året spenderade konsumenter 54 miljarder kronor bara på PC-hårdvara och kringutrustning med gaming-stämpel. Ändå större är branschen för just spel och tillhörande tjänster i stil med Microsofts Game Pass.

Nyligen öppnade Microsoft plånboken på vid gavel för att utöka Game Pass-biblioteket genom att köpa den namnkunniga utgivaren Activision Blizzard för motsvarande 623 miljarder kronor. Med detta följer titlar som World of Warcraft och Call of Duty. Nu kontrar Sony med ett eget förvärv, när Destiny 2-utvecklaren Bungie tas under den japanska speljättens vingar.

With Sony, the potential for our universes is unlimited. Our future games will take bold steps into unexplored spaces for Bungie, continue to push the boundaries of what is possible, and will always be built on a foundation of creating meaningful, lifelong friendships and memories.

We remain in charge of our destiny. We will continue to independently publish and creatively develop our games. We will continue to drive one, unified Bungie community. Our games will continue to be where our community is, wherever they choose to play.

With Sony’s support, the most immediate change you will see is an acceleration in hiring talent across the entire studio to support our ambitious vision. If this speaks to you, and you want to help us put a dent in the universe, we are hiring across all disciplines for Destiny 2 and for all new worlds beyond ​– Bungie

I nyhetsflödet på Playstations webbplats berättar Sony och Bungie mer om vad köpet innebär, och klart är att förstnämnda inte har för avsikt att styra med järnhand. Utvecklaren kommer i egen regi att fortsätta att utveckla spel, som deras anhängare ska kunna spela oavsett plattform. På kort sikt är den stora förändringen att Bungie anställer fler och med extra arbetskraft ska framtida spel "ta modiga steg till outforskade platser".

Prislappen för affären är 3,6 miljarder USD, vilket motsvarar omkring 33,5 miljarder kronor. Framtiden får utvisa om Sony väljer att följa Microsofts exempel och förvärva fler utvecklare i närtid, men det är också möjligt att Micrsoft följer upp sin senaste jätteaffär med ytterligare förvärv.

Läs mer om förvärv: