Under sommaren lanserade AMD uppskalningstekniken Fidelity FX Super Resolution (FSR), vilken är bolagets alternativ till Nvidias Deep-Learning Super Sampling (DLSS). Till skillnad från Nvidias dito behöver FSR vare sig maskininlärning eller specifika hårdvarufunktioner, utan baseras på en algoritm för uppskalning som körs på grafikkretsens shader-enheter.

Vidare ska AMD:s FSR i teorin fungera på alla grafikkortslösningar oberoende av tillverkare och vara enkel att implementera i spel, till skillnad från Nvidias DLSS som kräver särskild handpåläggning för varje spel. Spelutvecklare har redan implementerat tekniken i ett flertal spel och flinka moddare har tagit den till bland annat VR-spel. Nu följer Epic Games upp med att implementera FSR i spelmotorn Unreal Engine 4.

fsr-plugin-ue4-instructions.jpg
  • Ultra Quality – produces an image with quality virtually indistinguishable from native rendering. It should be selected when the highest quality is desired. At recommended settings, it renders images at 77% of the display resolution.

  • Quality – produces an upscaled image with a quality representative of native rendering, with a sizeable performance gain. At recommended settings, it renders images at 67% of the display resolution.

  • Balanced – produces an upscaled image approximating native rendering quality, with a significant performance gain compared to native. At recommended settings, it renders images at 59% of the display resolution.

  • Performance – visibly impacts image quality and should only be selected where needing additional performance is critical. At recommended settings, it renders images at 50% of the display resolution.

Den nya insticksmodulen för Unreal Engine 4 bjuder på fyra olika förinställda lägen. Som brukligt handlar det om fyra nivåer som på olika vis balanserar bildkvalitet mot prestanda. Av AMD framgår också att spelutvecklare kan välja att använda FSR i Unreal Engine 4 tillsammans med Temporal Anti-Aliasing with Upscaling (TAAU), alternativt en annan temporal uppskalningsteknik. I ett sådant scenario är den temporala uppskalningen den primära algoritmen och FSR den sekundära, likt hur studion Illfonic gör med spelet Arcadegeddon.

AMD FSR blir tillgänglig som plug-in för Unreal Engine 4 version 4.271.1. När tillägget kommer till mer moderna Unreal Engine 5 är ännu inte känt.

Mer om AMD Fidelity FX Super Resolution: