Apples egenutvecklade grafikteknik ska redan bräcka Intels integrerade grafik

Enligt rapporter ska Apples egenutvecklade grafikdel för Apple Silicon-processorer redan överträffa Intels integrerade grafik.

När Apple meddelade att bolaget överger mångåriga processorleverantören Intel för egenutvecklade ARM-processorer meddelade företaget också att dessa kommer med egenutvecklade grafikdelar. Tekniken bygger på de hemmasnickrade grafikdelarna i företagets A-processorer som återfinns i produkter som bland annat Iphone och Ipad. Flera års finjustering av den egna grafiktekniken ser ut att bära frukt då Apples lösning redan uppges prestera bättre än Intels nuvarande integrerade grafik.

Uppgifterna kommer från The China Times (via Macrumors) som rapporterar om Apples första specialanpassade grafikdel, som går under kodnamnet "Lifuka". Den egenbyggda grafikdelen ska enligt uppgift ta plats i en Imac-modell som lanseras under andra halvan av år 2021 och tillverkas på TSMC:s 5-nanometersteknik. Rapporten anger att "Lifuka" redan erbjuder bättre prestanda per watt än de integrerade grafikdelar från Intel som används i Mac-datorer idag.

According to relevant sources, Apple's self-developed GPU is progressing smoothly. The research and development code is Lifuka. Like the upcoming A14X processor, it is produced using TSMC's 5nm process. Apple has designed a series of processors for Mac personal computers. The new GPU will provide better performance per watt and higher computing performance. It has tile-based deferred rendering technology that allows application developers to write more powerful professional application software and game software.

Värt att notera är att uppgifterna avser en jämförelse mellan Apples grafikteknik och Intels nuvarande integrerade kretsar, vilka under hösten år 2020 tar steget upp till Xe-arkitekturen. Det återstår alltså att se hur "Lifuka" står sig mot Intels uppställning hösten år 2021, då båda företagen har tid på sig att förfina sina respektive lösningar till dess.

Dice_TBDR.jpg

Tile-based deferred rendering (TBDR) som renderingsteknik kan användas även på konventionella grafikkort.

Apples tekniska lösning skiljer sig från hur grafikteknik från Intel, AMD och Nvidia sköter grafikrendering. Apple använder en variant av vad som kallas tile-based deferred rendering (TBDR), där individuella grafikelement beräknas innan de skickas till grafikminnet. AMD, Nvidia och Intel använder istället något som kallas Immediate Mode Rendering (IMR), där rendering av hela bilder skickas till grafikminnet.

Fördelen med TBDR-lösningen Apple använder är att den mer effektivt utnyttjar de resurser grafikkretsen är bestyckad med, något som är viktigt då tekniken hittills använts i mobila enheter där kapaciteten för värmeutveckling och teknisk komplexitet är begränsad. Då grafikdelen är integrerad tillsammans med processordel och primärminne uppnås också lägre latens ställt mot ett konventionellt dedikerat grafikkort. TBDR-rendering kan dock användas även på dessa grafikkortsfamiljer.

Apples gränssnitt Metal 2 låter också utvecklare utnyttja hårdvaran mer effektivt, i ett slags mellanläge mellan mer kontrollerande högnivågränssnitt som DirectX 11 och lågnivåvarianter som DirectX 12/Vulkan. Då Apples ARM-processorer, åtminstone inledningsvis, inte stöder dedikerade grafikkort från AMD eller Nvidia är det troliga scenariot att företagets hemmabyggda grafikteknik introduceras först i bärbara datorer och Imac-familjen, för att på sikt införas i mer högpresterande bärbara och Mac Pro-familjen.

Apple har inte officiellt uteslutit att bolagets ARM-processorer kan få stöd för andra företags grafikkort i framtiden, och AMD har levererat anpassade grafikdelar till Apple tidigare, så det återstår att se om detta samarbete förs vidare till Apple Silicon-utrustade datorer.

Läs mer om Apple Silicon:

I butiken: SweClockers Hardware Dreams

Surfar du SweClockers om nätterna? Drömmer du om nästa datorbygge? Denna midnattsblå t-shirt är specialdesignad för tvättäkta entusiaster som älskar datorer och hårdvara.

Köp här!