Utvecklare: "Playstation 5 ett rejält steg framåt för detaljrikedom"

Enligt utvecklare tar Playstation 5 ett rejält steg framåt sett till hur detaljerade 3D-modeller kan göras jämfört med nuvarande konsoler.

Detaljer om nästa generations spelkonsoler letar sig ut i maklig takt, där officiella uppgifter från Sony och Microsoft kompletteras av utvecklare som uttalar sig om mer än de båda bolagen kanske önskar. De senaste uppgifterna att avslöjas av utvecklare berör Playstation 5 och dess förmåga att hantera högre detaljrikedom i sammansättningar av texturer.

Uppgifterna kommer från Luca Dalco som är studiochef för utvecklaren LKA, som i samtal med IBTimes berättar att Playstation 5 medför rejält ökad kapacitet för så kallad Texel Density. En texel är en fundamental byggsten som tillsammans med andra utgör en textur, och en högre densitet av dessa texel-element medför högre detaljrikedom när sammansättningar av texturer visas upp i 3D-grafik.

We worked a lot in order to use the highest-resolution textures as possible also on PS4; nonetheless, PlayStation 5 will allow us to use an incredible Texel density, up to 4096px/m – that means the visual will be fully detailed also in higher resolutions. It’s one of the most important advances in visual capacity that we were waiting for

Enligt Luca Dalco ökar texteldensiteten till 4 096 pixlar per virtuell meter (4 096 px/m), att jämföra med nuvarande generations konsoler där en texeldensitet på 1 024 px/m är vanligt. Den högre detaljrikedomen gör det möjligt att ge ytor i 3D-modeller tydligare djup då varje beståndsdel blir mer detaljerad. När dessa modeller visas på en högupplöst skärm kan texturerna då behålla djupkänslan.

Jämförelsevis får 3D-modeller med den lägre texteldensiteten hos Playstation 4 eller Xbox One ett betydligt plattare utseende, vilket blir än mer tydligt i högre upplösningar som 4K. Luca Dalco diskuterar även övriga specifikationer hos Playstation 5, där hårdvaruströd för ray tracing lyfts fram som särskilt användbart för den sorts spel studion utvecklar.

Studions kommande titel Martha is Dead är ett skräckspel där presentationen eftersträvar fotorealism. Med den ökade beräkningskraften hos Playstation 5 och möjlighet till mer realistisk rendering av ljussättning med ray tracing får studion bättre möjlighet att uppnå den grafiska visionen för spelet. Konsolens SSD-lagring lyfts också fram som en viktig komponent i att kunna ladda in texturer betydligt snabbare än tidigare.

Playstation 5 lanseras till julhandeln år 2020, tillsammans med Microsofts konkurrent Xbox Series X. Båda konsoler tillämpar AMD-baserad hårdvara med åtta Zen 2-kärnor och en grafikdel baserad på grafikarkitekturen RDNA 2 med stöd för hårdvaruaccelererad ray tracing.

Läs mer om Playstation 5:

I butiken: SweClockers Hardware Dreams

Surfar du SweClockers om nätterna? Drömmer du om nästa datorbygge? Denna midnattsblå t-shirt är specialdesignad för tvättäkta entusiaster som älskar datorer och hårdvara.

Köp här!