Utvecklare: "Playstation 5 ett rejält steg framåt för detaljrikedom"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Och stöd för att faktiskt spela upp UHD filmer hoppas jag.

Det ingår i "UHD BD spelare".

Hade Sony/MS bara sagt "BDXL spelare" så hade det dock funnits anledning att tvivla. UHD BD är, typ, BDXL + UHD-film support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska lätt om man räknar antal pixlar per sekund

120hz på 1080p eller 60hz på 1440p eller 30hz på 2160p. 8k skulle då räcka till 7fps, men det vet vi väl redan från pc, finns inget magiskt med konsoller. Prestandan i dagens kisel räcker inte till 8k om det inte är quake3 eller minecraft

Jag hade läst lite slarvigt och misstolkat vad du menade.
Oavsett så betvivlar jag att 4k och 60 FPS kommer vara normen.
Konsolerna har inte levt upp till sin marknadsföring dom två senaste generationerna men visst detta kanske blir ett trendbrott...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag hade läst lite slarvigt och misstolkat vad du menade.
Oavsett så betvivlar jag att 4k och 60 FPS kommer vara normen.
Konsolerna har inte levt upp till sin marknadsföring dom två senaste generationerna men visst detta kanske blir ett trendbrott...

Jag tror mycket kommer renderas runt 1080p/1440p i 40-70FPS och skalas till 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag tror mycket kommer renderas runt 1080p/1440p i 40-70FPS och skalas till 4K

Jag tror du blandar ihop nästa generations konsoler med dagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror du blandar ihop nästa generations konsoler med dagens.

Dagens kör ju ofta 720p och liknande, menar du pro/x så är det inte så stor prestandaskillnad. PS5 är inte så mycket snabbare än oneX, och seriesX är bara dubbelt så snabb. Dubbelt så snabb betyder att dagens spel som renderas i 1080p och skalas upp kan sträckas till 1440p med samma frekvens och pixelkvalitet, eller lite högre frekvens och marginell höjning av upplösning samtidigt.

Jag tror du överskattar prestandan i kommande konsoller. Dom kommer ligga som eller strax över 5700XT (10TFLOPS) men oneX presterar redan nära 5600XT (7TFLOPS).

Det är bara jämfört med orginal-konsolerna denna generation är det ett stort hopp, men inte mot oneX

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dagens kör ju ofta 720p och liknande

Kan du ens nämna ett OG PS4 spel som kör i 720p?

Citat:

, menar du pro/x så är det inte så stor prestandaskillnad. PS5 är inte så mycket snabbare än oneX, och seriesX är bara dubbelt så snabb

Series X kommer vara rejält mkt snabbare än dubbelt så snabb som One X.
PS5 vet vi för lite om. Än.

Citat:

Dubbelt så snabb betyder att dagens spel som renderas i 1080p och skalas upp kan sträckas till 1440p med samma frekvens och pixelkvalitet, eller lite högre frekvens och marginell höjning av upplösning samtidigt.

RX5700XT är rätt exakt dubbelt så snabb som RX580.

RX580 snittar 67 fps i 1080p i TechPowerUps testsvit.
RX5700XT snittar 92 fps i 1440p i samma svit.

Citat:

Jag tror du överskattar prestandan i kommande konsoller. Dom kommer ligga som eller strax över 5700XT (10TFLOPS) men oneX presterar redan nära 5600XT (7TFLOPS).

Och jag tror du gör misstaget att tro att prestanda bara beror på TFLOPS....

OneX presterar ofta (undantag finns) rätt nära RX580. Den är inte nära 5600XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kan du ens nämna ett OG PS4 spel som kör i 720p?

Series X kommer vara rejält mkt snabbare än dubbelt så snabb som One X.
PS5 vet vi för lite om. Än.

RX5700XT är rätt exakt dubbelt så snabb som RX580.

RX580 snittar 67 fps i 1080p i TechPowerUps testsvit.
RX5700XT snittar 92 fps i 1440p i samma svit.

Och jag tror du gör misstaget att tro att prestanda bara beror på TFLOPS....

OneX presterar ofta (undantag finns) rätt nära RX580. Den är inte nära 5600XT.

Jag tror inte alls att TFLOPS är allt, men det kan ge en ganska bra fingervisning. 6 vs 12 TFLOP är ganska exakt dubbelt upp, sen kan såklart andra saker påverka en del som förbättrad arkitektur. Jag känner mig dock ganska säker på att de flesta spel kommer renderas med dynamisk upplösning långt under UHD och att ögongodis kommer prioriteras över bildfrekvens. Högupplösta texturer och annat kommer göra att prestandan behövs till andra saker än ren upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte alls att TFLOPS är allt, men det kan ge en ganska bra fingervisning.

Det kan det, om man använder dem i rätt kontext. Det gjorde du inte i det här fallet och därför blev dina påstående inte särskilt korrekta.

Citat:

Jag känner mig dock ganska säker på att de flesta spel kommer renderas med dynamisk upplösning långt under UHD och att ögongodis kommer prioriteras över bildfrekvens. Högupplösta texturer och annat kommer göra att prestandan behövs till andra saker än ren upplösning.

Pratar vi Series X och den första tidens första parts cross-gen titlar (MS har hintat om att alla deras titlar kommer vara cross-gen i början) så kommer nog MS köra rätt hårt på native 4K, med eller utan dynamiska ändringar.

Men ja, det är rätt överflödigt att tillskriva en viss hårdvara en viss upplösning såsom många har tendens att göra. Upplösning och framerate kommer vara all over the place, precis som idag. Speciellt raytracing kommer tunga ner, förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Både PS5 och XSX har UHD BD spelare, om nån hade missat det.

Japp. Precis som XB1S och XB1X.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/