No Man's Sky får massiv uppdatering och byter till Vulkan-gränssnittet

Den nya Beyond-uppdateringen av No Man's Sky innehåller både en diger mängd nytt innehåll och prestandaoptimeringar, där det senare innefattar ett byte till Vulkan-gränssnittet.

När No Man's Sky lanserades 2016 orsakade det initialt kontrovers då spelet saknade många komponenter som utlovats under dess utvecklingsfas. Efter en tids arbete i det tysta släpptes den första stora uppdateringen Foundation Update i november 2016, och utvecklaren Hello Games har sedan dess utökat spelet med både små och stora uppdateringar.

En uppdatering som onekligen verkar passa in i klassificeringen stor kallas Beyond, vilken ses som spelets version 2.0. Centralt i uppdateringen är en rejäl utökning av spelets multiplayer-lägen samt stöd för att uppleva spelvärlden i virtuell verklighet (VR). På PC-plattformen stöds Steam VR medan Playstation 4-ägare logiskt nog kan uppleva spelet via Playstation VR.

NMS-2.jpg

No Man's Sky kan upplevas i virtuell verklighet och spelmekaniken ska vara specialbyggd för VR-kontroller.

Multiplayer har en central i nod i något som kallas The Space Anomaly, en hubb där spelare kan samlas och bege sig ut på uppdrag från. Hubben kan framkallas när som helst och upp till 16 spelare kan befinna sig där samtidigt. För övrigt multiplayer-spelande har det maximala antalet spelare ökat från 4 till 8 på konsol och från 4 till 32 spelare på PC.

Spelare som använder VR-läget kan sömlöst spela med andra som inte spelar i VR. Vidare justeringar i Beyond-uppdateringen innefattar hur handlingen presenteras, och överlag har Hello Games förbättrat hur olika funktioner i spelet presenteras för ökad tydlighet.

NMS-MP.jpg

Mängden samtidiga spelare i multiplayer har utökats för både konsol- och PC-versionen av No Man's Sky 2.0 "Beyond".

NMS-Anomaly.jpg

Spelare kan nu ge sig ut på uppdrag tillsammans från multiplayer-hubben The Space Anomaly

Utöver det nya innehållet har prestanda optimerats signifikant för PC-versionen. Laddningstider har reducerats och prestanda har blivit bättre genom skiftet från en OpenGL-baserad rendering till rendering mot det nya lågnivågränssnittet Vulkan. Detta ska enligt Hello Games ge extra prestandaförbättringar för AMD-grafikkort, och utvecklarna meddelar att integrerad Intel-grafik numera också stöds.

Hello Games har även justerat hur spelets shaders laddas. Tidigare laddades dessa in tillsammans med övriga resurser, men i Beyond-uppdateringen laddas shaders in när de behövs vilket ska vara en bidragande faktor till de reducerade laddningstiderna. Minnesanvändningen har också reducerats. Andra förändringar innefattar att färre inställningar kräver att spelet startas om.

Detta är bara några exempel på den digra listan över förbättringar i Beyond-uppdateringen. No Man's Sky finns tillgänglig på PC, Playstation 4 och Xbox One och uppdateringen finns tillgänglig för nedladdning på samtliga plattformar.

Läs mer om No Man's Sky:

I butiken: C-kolon backslash spel

När operativsystemet stavades MS-DOS hade guldklimparna en särskild plats i hjärtat av hårddisken. Den som äger denna t-shirt kan bära världens bästa sökväg med stolthet. Endast i 100 exemplar!

Köp här!