Asus TUF Gaming VG32VQ kombinerar Freesync med eftersläpsreducering

En ny Asus-skärm blir först ut på marknaden med att kombinera både eftersläpningsreducering och variabel bilduppdatering via Freesync i samma skärm.

Bildskärmar som ska användas för datorspelande tenderar offra bildkvalitet till förmån för spelfokuserade egenskaper som bilduppdatering och responstid. Snabb bilduppdatering och låg responstid brukar följa med skärmpaneler med sämre bildegenskaper. Nu presenterar Asus en skärm som kombinerar VA-panel med eftersläpningsreducering och adaptiv bildsynkronisering.

Asus TUF Gaming VG32VQ är en ny spelskärm på 32 tum och upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar. Det unika med skärmen är att den använder en VA-panel, som erbjuder bättre kontrastomfång och färgåtergivning än de TN-paneler som typiskt används i spelfokuserade skärmar. Trots detta skryter den även med snabb bilduppdatering på 144 Hz och låg responstid på 1 millisekund.

Laxpudding_ELMB.jpg

SweClockers bildskärmsprofil Thomas Ytterberg illustrerar vinsterna med eftersläpningsreducering, här med G-Sync-tekniken ULMB.

Denna unika kombination åstadkommer Asus genom att använda en egen teknik för eftersläpningsreducering vid namn Extreme Low Motion Blur (ELMB), vilken kombineras med Freesync för bildsynkronisering. Reducering av eftersläpningar (eng. motion blur) uppnås genom att släcka skärmens bakgrundsbelysning under tiden där panelen växlar från bild till bild.

Läs Thomas Ytterbergs guide om eftersläpningsreducering

I traditionella lösningar med hög bilduppdatering kan tiden mellan att en bild visas, panelen släcks ned och en ny bild visas variera. Detta leder till ett statiskt flimmer i samma frekvens som panelen arbetar i, det vill säga att den flimrar i 120 Hz när panelen arbetar i 120 Hz. Det Asus verkar gjort är att förändra moduleringstakten för hur panelens bakgrundsbelysning släcks mellan bildväxlingar. En mer ingående genomgång finns att läsa i Blurbusters artikel.

Kombinationen av reducerad eftersläpning och bildsynkronisering, som Asus kallar ELMB-Sync, är företaget först med på marknaden. Det finns sedan tidigare metoder för att modifiera in en liknande lösning i skärmar med Nvidias bildsynkroniseringsteknik G-Sync, något som dock kräver kunskaper från användarens sida om justeringar av skärminställningar för att undvika flimmer.

Asus TUF Gaming VG32VQ stöder även HDR, dock avslöjas inte vilken nivå av VESA DispayHDR den uppnår. Skärmen presenteras under företagets egen produktmässa ROG Convention 2019. I skrivande stund saknas information om lanseringsdatum och prislapp.

Läs relaterade artiklar:

I butiken: SweClockers Hardware Dreams

Surfar du SweClockers om nätterna? Drömmer du om nästa datorbygge? Denna midnattsblå t-shirt är specialdesignad för tvättäkta entusiaster som älskar datorer och hårdvara. Begränsad upplaga!

Köp här!

Tack för tipset NorthLight