Crytek demonstrerar ray tracing i realtid med AMD Radeon RX Vega 56

Spelutvecklaren Crytek visar nu ray tracing i den egna spelmotorn Cryengine. Demonstrationen körs på ett AMD Radeon RX Vega 56, som saknar dedikerad hårdvara för tekniken.

I mars 2018 rivstartade Nvidia Game Developers Conference (GDC) genom att introducera den då purfärska tekniken RTX, som bland annat innehåller stöd för ray tracing i realtid. Senare under året följde bolaget också upp med grafikkort för ändamålet, där den nya Geforce RTX 2000-serien med arkitekturen Turing levereras med dedikerad hårdvara i form av RT- och Tensor-kärnor.

Nyligen meddelade Epic Games att företagets spelmotor Unreal Engine i framtiden får stöd för Microsofts grafikgränssnitt DirectX Raytracing, för att fler spel ska kunna implementera ray tracing för ljussättning, reflektioner och skuggor. Nu presenterar utvecklaren Crytek en demofilm från den egna spelmotorn Cryengine, där ray tracing i realtid körs på AMD:s Radeon RX Vega 56.

Cryengine 2.JPG
Cryengine 4.JPG
Cryengine 3.JPG
Cryengine 1.JPG

Grafikkortet i fråga saknar den dedikerade hårdvaran som syns under huven för Turing-arkitekturen, men enligt Crytek visar filmklippet realtidsrenderade reflektioner genom ray tracing. Demon kallas Neon Noir och använder en skräddarsydd version av Cryengine 5.5, och kan enligt uppgift drivas av de flesta moderna grafikkorten från både AMD och Nvidia.

Crytek skriver att tekniken ska optimeras för att dra nytta av funktioner hos moderna grafikgränssnitt och grafikkort, men några uppgifter kring upplösning eller uppdateringsfrekvens för Neon Noir nämns inte. Den 18 mars går årets upplaga av GDC-mässan av stapeln, och det är möjligt att bolaget presenterar mer information i samband med denna.

Läs mer om ray tracing:

Tack för tipset wowsers