Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Crytek demonstrerar ray tracing i realtid med AMD Radeon RX Vega 56

Crytek demonstrerar ray tracing i realtid med AMD Radeon RX Vega 56

Spelutvecklaren Crytek visar nu ray tracing i den egna spelmotorn Cryengine. Demonstrationen körs på ett AMD Radeon RX Vega 56, som saknar dedikerad hårdvara för tekniken.

Läs hela artikeln här

Hur kommer detta påverka nVidias argument att man måste ha "RTX-cores" för att kunna köra real time strålspårning?

Skrivet av MyScnd:

Hur kommer detta påverka nVidias argument att man måste ha "RTX-cores" för att kunna köra real time strålspårning?

Citat:

..men några uppgifter kring upplösning eller uppdateringsfrekvens för Neon Noir nämns inte.

Hoppas mer info kommer den kommande veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MyScnd:

Hur kommer detta påverka nVidias argument att man måste ha "RTX-cores" för att kunna köra real time strålspårning?

Du kanske kan tänka dig själv om Nvidia har problem att få bra flyt med sin 20XX-serie som har dedikerad hårdvara. Hur tror du då svagare grafikkort utan denna hårdvara kommer klara sig?

Så du kanske inte "måste" ha dom för att köra realtids raytracing men vill du göra det med högre än 20fps är det nog ett mindre krav..

Skickades från m.sweclockers.com

Bara en tidsfråga innan Nvidia stämmer Crytek!

Skickades från m.sweclockers.com

Oj då, ännu en gång visar AMD att deras teknik är bäst i det långa.

Skrivet av slusk:

Du kanske kan tänka dig själv om Nvidia har problem att få bra flyt med sin 20XX-serie som har dedikerad hårdvara. Hur tror du då svagare grafikkort utan denna hårdvara kommer klara sig?

Så du kanske inte "måste" ha dom för att köra realtids raytracing men vill du göra det med högre än 20fps är det nog ett mindre krav..

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske missat men det ska enligt uppgift vara realtid på demot, kan ju vara så att bara implementationen de gjort funkar bättre än nvidias cores.
Svårt att säga utifrån ett demo men snopet om så är fallet

Skrivet av Mangee75:

Bara en tidsfråga innan Nvidia stämmer Crytek!

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer för vadå? Du få gärna förklara ditt statment.

Skrivet av Ferrat:

Du kanske missat men det ska enligt uppgift vara realtid på demot, kan ju vara så att bara implementationen de gjort funkar bättre än nvidias cores.
Svårt att säga utifrån ett demo men snopet om så är fallet

Jo jag vet att det är realtid men.. Som det står i nyheten så finns det ingen information om upplösning eller liknande för demot.
Samt att man inte vet hur stor inverkan på prestandan detta har..

Skickades från m.sweclockers.com

Nice 🤪

Enda sättet för nVidia att motivera RTX är om deras 7nm RTX kort har typ 10-20 gånger mer Ray-tracing prestanda än dagens RTX kort.

Ni måste också komma ihåg att detta är en demo med endast en drone som rör på sig, tror knappast Vega56 klara av att göra ray tracing i ett spel som Battlefield V med en FPS som ens är i närheten av RTX korten.

RTX korten har en framtid MEN de måste öka prestandan avsevärt när 7nm kommer om folk ska hoppa på RTX tåget i en större skala.

Skrivet av slusk:

Jo jag vet att det är realtid men.. Som det står i nyheten så finns det ingen information om upplösning eller liknande för demot.
Samt att man inte vet hur stor inverkan på prestandan detta har..

Skickades från m.sweclockers.com

Förvisso kan det röra sig om upscaling, men vi vet i alla fall att det vart uppladdat till youtube i 4K upplösning. Man brukar väl inte göra upscales av själva videon när man demonstrerar sådant här, men det kan också vara upscaling internt i algoritmen precis som fallet är med nVidia's RTX. Men allt vi har är dessa "borde" och "vanligtvis" - inga garantier.

Skrivet av Ferrat:

Du kanske missat men det ska enligt uppgift vara realtid på demot, kan ju vara så att bara implementationen de gjort funkar bättre än nvidias cores.
Svårt att säga utifrån ett demo men snopet om så är fallet

Så helt plötsligt har dom hittat ett sätt att köra raytracing i realtid med spelbar fps på dagens (förra generationens) grafikkort? Jag tvivlar men hoppas att vi får mer info om det nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av slusk:

Jo jag vet att det är realtid men.. Som det står i nyheten så finns det ingen information om upplösning eller liknande för demot.
Samt att man inte vet hur stor inverkan på prestandan detta har..

Och vi vet inte heller hur komplex scenen som renderas är, i ett sånt här demo kan man ju fuska rätt vilt eftersom det bara måste se bra ut i utvalda kameravinklar. Vi vet heller inte vilka begränsningar tekniken har o.s.v. Så svårt att egentligen säga något alls baserat på videon, teknikvideos som visar upp snygga effekter finns det gott om men det måste ju vara användbart i praktiken också.

Skrivet av VadSaDu:

Oj då, ännu en gång visar AMD att deras teknik är bäst i det långa.

Oj då, du var visst snabb med att dra slutsatser.

*Gäsp* Jag körde raytracing på min GPU för 7 år sen. Ingen som minns alla Rigid Gems demon. Väck mej sen när vi har fotorealistisk raytracing i realtid iställlet för alla dom här halvfärdiga fakelösningarna.

Senast redigerat 2019-03-16 14:59
Skrivet av ClintBeastwood:

Så helt plötsligt har dom hittat ett sätt att köra raytracing i realtid med spelbar fps på dagens (förra generationens) grafikkort? Jag tvivlar men hoppas att vi får mer info om det nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå "helt plötsligt"? Tror du de började jobba på detta igår?
Precis som Jensen sa under presentationen av RTX så har ingenjörer drömt om realtids strålspårning i många decennium.
Jag menar jag som student satt och lekte med strålspårning år 2010 i skolan, så detta är inte omöjligt, men...
...vi får se, jag är svagt optimistisk! ^^

Skrivet av ClintBeastwood:

Så helt plötsligt har dom hittat ett sätt att köra raytracing i realtid med spelbar fps på dagens (förra generationens) grafikkort? Jag tvivlar men hoppas att vi får mer info om det nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Om dom använder DirectX Raytracing så kan det vara så då det släpptes i Oktober förra året.

Man kan ju ana att Nvidia på något sätt kommer spy galla över det här.

Själv tycker jag bara det är bra om det fungerar. Hela grejen med "dedikerade bitar av kärnan" till en specifik uppgift känns väldigt lökig, utan det jag önskar är snarare att råkraften ökar och ökar och sedan kan spelutvecklare göra vad de vill med den, som om det här på sikt dödar "turing cores" eller vad nu den specialanpassade biten heter så är det bara bra enligt min egen personliga åsikt.

Edit: Fixade typos.

Senast redigerat 2019-03-16 16:23
Skrivet av dpom86:

Vadå "helt plötsligt"? Tror du de började jobba på detta igår?
Precis som Jensen sa under presentationen av RTX så har ingenjörer drömt om realtids strålspårning i många decennium.
Jag menar jag som student satt och lekte med strålspårning år 2010 i skolan, så detta är inte omöjligt, men...
...vi får se, jag är svagt optimistisk! ^^

Ett halvår efter att Nvidia släppt RTX korten så hittar Crytek ett sätt att köra det med lika liten/stor prestanda förlust med "vanliga" grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske lite tidigt att dra för långtgående slutsatser kring det här. Det jag kan säga är att jag blev ganska förvånad att det här verkar gå att göra med befintliga grafikkort utanför RTXserien. Intressant är det helt klart!
Vi får väl se vad det här egentligen innebär framöver.

Vega inte stöd för DXR inte i 19.3.2 (som är senaste) i alla fall.
Så jag misstänker att Crytek använder OpenCL eller liknande.
Väldigt intressant hur som helst.

Det som är intressant är att det körs på AMD. Men där slutar det intressanta med innan vi har all information.

Finns ingenting som säger att man måste köra detta på RTX-cores. Det går säkert att köra på CPUn eller GPU, men det finns ju risk att prestandan inte räcker till.

Hoppas detta gör framtiden för grafikkort bättre.

Skrivet av BrottOchStraff:

Finns ingenting som säger att man måste köra detta på RTX-cores. Det går säkert att köra på CPUn eller GPU, men det finns ju risk att prestandan inte räcker till.

Exakt, körde med Advanced PhysX i större delen av Metro Last Light utan nVidia kort. Utan det körs ju på CPUn istället i mitt fall (fick stänga av under en liten del av spelet dock).
Så ser inte varför detta skulle vara konsigt, alltså att det körs på AMD kort utan RTX specifik hårdvara. Fast vad säger att de inte har kört på mer än ett kort. Men hårdvara gjord för ändamålet är ju fortfarande bättre än generell hårdvara.

Skrivet av Ratatosk:

Vega inte stöd för DXR inte i 19.3.2 (som är senaste) i alla fall.
Så jag misstänker att Crytek använder OpenCL eller liknande.
Väldigt intressant hur som helst.

AMDs Rays-motor körs väl på OpenCL (1.2), men Cryengine kör säkert Vulkan plus eventuellt OpenCL på AMD-kort. Behöver inte vara OpenCL om de kör egenutvecklad teknik heller. De har säkert stöd för flera olika apier också.

så 4k @ 30FPS med ett Vega56. Skulle vara kul att se samma demo med ett RTX2070 nu.

Skrivet av Mangee75:

Bara en tidsfråga innan Nvidia stämmer Crytek!

Skickades från m.sweclockers.com

NVIDIA äger rättigheterna till "Ray-Tracing" eller vad?