AMD: "Ray tracing en viktig teknik"

Under en investerarkonferens kommenterar AMD:s VD Lisa Su paradnumret för Nvidias senaste Geforce RTX-serie, ray tracing, med att tekniken kommer bli allt viktigare.

Grafikkortsåret 2018 har varit en ovanlig berg-och-dalbana. Det började med skenande priser till följd av mining-boomen och inga intressanta nyheter i sikte förrän under hösten, då Nvidia lanserade Geforce RTX-serien och stärkte sin position på prestandatronen.

Den stora nyheten med grafikkorten var inte högre generell prestanda vid vanlig rasterisering, utan stöd för hårdvaruaccelererad ray tracing i realtid. Det här följdes kort därefter upp av DirectX Raytracing (DXR) och det första spelet med stöd för tekniken – Battlefield V.

As it relates to ray tracing in particular I think it’s an important technology, but as with all important technologies it takes time to really have the ecosystem adopt [it]. And we’re working very closely with the ecosystem on both hardware and software solutions and expect that ray tracing will be an important element especially as it gets more into the mainstream, frankly, of the market.

Under Credit Suisse årliga TMT-konferens (Technology, Media & Telecom) intog AMD:s VD Lisa Su och kommenterade bland annat Nvidias nya satsning. Enligt henne är ray tracing en viktig teknik, men som likt andra nya tekniker behöver tid för att plockas upp av ekosystemet.

Samtidigt tillägger Lisa Su att AMD jobbar med aktörer inom såväl hårdvara och mjukvara på ray tracing, som hon tror blir allt viktigare i takt med att grafikkort med stöd för tekniken letar sig ned i lägre prisklasser. Ett liknande uttalande gjorde AMD:s grafikchef David Wang i november, då han sa att det dröjer till tekniken slår igenom och samtidigt bekräftade att de ska kontra Nvidias satsning.

We believe, we will be very competitive overall and that includes the high-end of the GPU market. Obviously there are new products out there from our competition. We will have our set of new products as well and we will be right there in the mix.

När det kommer till bolagets Radeon-serie av grafikkort förväntar sig Lisa Su att AMD blir "mycket konkurrenskraftigt" under år 2019, då arkitekturen Navi äntrar scenen. Det här ska även gälla det övre prestandasegmentet, vilket går tvärtemot tidigare uppgifter om att AMD likt med Polaris uteslutande tar sikte på mellansegmentet.

AMD CES Tech Day_Lisa Su-25.jpg

AMD:s arkitektur Navi väntas bli först ut bland grafikkort för konsumenter på 7 nanometer från TSMC. Under lång tid har det talats om att Navi blir den allra sista generationen att baseras på snart 7 år gamla arkitekturen Graphics Core Next (GCN), men under hösten har det börjat tisslas och tasslas om att det kan bli en från grunden helt ny kreation.

Förutom valet av tillverkningsteknik är mycket lite känt om Navi, däribland om denna introducerar stöd för Microsofts DirectX Raytracing eller om det får vänta till år 2020 då nästkommande generation äntrar scenen.

Källa: Wccftech (transkribering)

Läs mer om framtida AMD-grafikkort: