AMD: "Ray tracing en viktig teknik"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Ray tracing en viktig teknik"

Under en investerarkonferens kommenterar AMD:s VD Lisa Su paradnumret för Nvidias senaste Geforce RTX-serie, ray tracing, med att tekniken kommer bli allt viktigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Raytracing är #framtiden.

Problemet är att hårdvaran i form av Nvidias RTX-serie inte är redo för den än.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

RTS är fräckt, men hoppas de inte går samma väg som DX12..en massa häftiga lovande som aldrig kommer till svars.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Raytracing är #framtiden.

Problemet är att hårdvaran i form av Nvidias RTX-serie inte är redo för den än.

Finns mer användningsområden bortsett från spel dock, men för spel är korten lite svaga nu i början ja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Finns mer användningsområden bortsett från spel dock, men för spel är korten lite svaga nu i början ja.

Det är lungt.. har tatt en 15-20 år att komma hit. Kan vänta lite till kanske man kan få det med VR också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Raytracing är #framtiden.

Problemet är att hårdvaran i form av Nvidias RTX-serie inte är redo för den än.

Förhoppningsvis ser det betydligt bättre ut redan vid nästa generation, men det lär väl dröja till 2020 och lagom till AMD hoppar på tåget i någon mån.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det hade varit klokt av Nvidia att vänta ett par generationer med detta. Det vore tragiskt om AMD väljer att gå samma väg nu.

Konsumenterna får betala dyrt för något som inte går att använda fullt ut än.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Det hade varit klokt av Nvidia att vänta ett par generationer med detta. Det vore tragiskt om AMD väljer att gå samma väg nu.

Konsumenterna får betala dyrt för något som inte går att använda fullt ut än.

Det hade inte alls varit klokt av Nvidia att vänta. Varför inte släppa det långt före konkurrenten och därför kunna ta betydligt högre pris för produkten?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Raytracing är #framtiden.

Problemet är att hårdvaran i form av Nvidias RTX-serie inte är redo för den än.

De publicerade en video där de ökat prestandan rejält i BFV. Kanske behövs lite mer utveckling och optimering. Någonstans måste man ju börja med hårdvara för strålspårning.

Permalänk
Avstängd

Ray tracing kommer Amd vinna om de går med en chiplet design.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Raytracing är #framtiden.

Problemet är att hårdvaran i form av Nvidias RTX-serie inte är redo för den än.

Man måste ju börja någonstans, blir ju lite hönan och ägget.

Det är ju även viktigt att försöka förstå varför de har gjort det här valet. Tror både AMD och Nvidia har insett att de kommer få liknande problem som vi sett på CPU-sidan, att nu när mores law blir mindre och mindre en lag så kommer det bli svårare och svårare i framtiden att hitta prestanda för att öka grafisk fidelitet, de kan inte bara slänga mer CUDA Cores/Stream processors på problemet. En lösning är ju att avlasta med mer funktions specifik hårdvara likt det vi såg i äldre konsoller eller det vi ser nu med RTX-korten. Att dedikera kisel för något som vanligtvis är väldigt prestandakrävande för att göra det bra som AA eller ray tracing som faktiskt har potential att göra en signifikant grafisk skillnad blir därmed ett naturligt steg då det är mer transistor-effektivt.

Tror även att vi kommer se liknande lösningar i kommande generation konsoller från AMD, även om det inte blir för just ray tracing, så tror jag att de kommer komma mer standardiserade lösningar för dynamisk upplösning, uppskalning och AA etc. För lösningar som dessa och tekniker som adaptive sync kommer bli ett måste för att kunna leverera "nextgen" upplevelser i vettiga prisklasser nu när vi ser priset för traditionell TFLOPS-ökning utvecklat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ray tracing kommer Amd vinna om de går med en chiplet design.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle föredra en liten raster modul för "klassiska" spel för kompatibilitet och för hybridrendering tillsammans med flera raytrace moduler för raytrace.

För övrigt är Battlefield inte kanske de spel som borde vara det stora spelet för att marknadsföra raytrace då den enbart kör med reflection rays. Däremot absolut kul att frostbite engine kör på det och att optimeringarna börjar ta fart! Får kanske se flera typer av rays som GI senare, vem vet

Hoppas på att andra spel som Tomb Raider och Metro serien kan visa vad för ögongodis raytrace kan framhäva. Spel där de skulle även kunna köra med (utöver reflection rays) refraction, global illumination, sub surface scattering, caustics och kanske t.o.m. "chromatic" rays... helt enkelt hela spektrumet av vad raytrace kan.

Fördelen med att köra raytrace är att spelstudios ska kunna spara in pengar på resurser och tid lagda på rasterering som fake:ar realism, både från programmerarnas håll och content creators håll. Utöver det så kan äver Raytrace hjälpa till med AI och även ljud!
Jag tror och hoppas på att rastereringsdelen i spel kommer enbart bli visuellt "good enough" och att raytrace kommer vara den del där resurser läggs mest på.

Äntligen intressanta tider och jag tror att med chiplets design från AMD så kommer konkurrensen att frodas igen, AMD har försprång med infinity fabric och interposers, sen om Intel hakar på så blir det bara bättre med fler aktörer, för oss konsumenter.

AMD har även fördelen med att köra Rendering på sina 8+ kärnor, att köra GPU+CPU. Vem säger inte att chiplets i framtiden blir raster+raytrace+cpu i ett, ett accelereringskort

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Ray tracing kommer Amd vinna om de går med en chiplet design.

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att AMD sagt att för just GPU kommer de iallafall för ett bra tag framöver hålla sig till monolitiska chip, pga att bland annat så blir chiplets effektivt crossfire på ett kort, och att de isåfall måste göra det osynligt för (spel)utvecklare, för de har historiskt sett inte velat jobba med multi-gpu om de kan undvika det. (källa: https://www.youtube.com/watch?v=qgvVXGWJSiE&t=0s )

Dock så kan jag tänka mig att man kanske kan kanske separera raytracing cores från de vanliga och göra ett separat chip för det.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Avstängd

@danielmw2: Yes, men om Dem delar upp GPUn som de gör med CPUn så kan dem billigare tillverka en större mängd kort med högre prestanda. Så det kan vara en Chiplet design där ray tracing delen bara är 1 av flera chip. för att inte tala om hur effektivt binade dem kan komma att vara.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Klart raytracing är framtiden, och klart AMD tar ställningen att "Om inte alla har det så kommer det inte göra någon skillnad". Det är såklart för att det kommer inte att göra någon skillnad, utvecklarna "måste"/bör anpassa sina spel till en så stor grupp som möjligt för att göra spelen lönsamma. De kommer fortfarande behöva anpassa sig för rastrering om stora delar av målgruppen använder sig av det.

Att både David och Lisa har inställningen tyder på en sak. AMD har som mål att ge raytracing till konsoler. Notera att ett mål är inte en garanti för att nästa generations konsoler kommer ha prestanda till det. AMD och Microsoft hade ett mål att komma med VR till project Scorpio, men efter att ha sett prestandan så ändrade de sig och sköt upp det till nästa generation. Om man gör konsolexklusiva spel så kan man lägga färre resurser på det med raytracing, vilket kan vara attraktivt.

Så som det ser ut nu så är planen för AMD följande:
Vega-Vega-Bantad Vega utan HBCC och med bättre fixed function?-Navi/Next-gen?
Gfx9-Gfx9-Gfx9-Gfx10?
High - High - Midrange - Highest
Med namnen: Vega 14nm, Vega 7nm, Navi , Navi+ eller något annat namn.

Skrivet av _Merc_:

Ray tracing kommer Amd vinna om de går med en chiplet design.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror snarare de "vinner" om de gör generell hårdvara som inte kräver RT cores eller Tensor cores, iallafall i pris/prestanda. Dessa tar upp ~50% av arean i en turing core. Möjligtvis kan de behöva RT cores om de vill ha raytracing. Men visst, de kan göra en chiplet design. Vad jag har hört så har Navi stöd för infinity fabric. Efter Navi Lite så kommer high-end kortet, så vi får se hur de gör med den.

Permalänk
Avstängd

@Radolov: med Chiplet Design kan dem göra kort med både raytracing och kort utan raytracing dem kan välja vad som skall vara i kortet.

låt oss säga att en standard mono design som Nvidias RTX är i 4 delar Tensor, Cuda, RTX cores och Io.

med en Chiplet design så "limmas" dessa ihop i slutet av produktionen och då kanske du bara väljer att slänga in Io och Cuda cores för att maxa prestandan utan raytracing. Kan AMD göra detta kommer dem ha kort i fler prisklasser än Nvidia och till ett sjukt lägre pris.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Raytracing är #framtiden.

Problemet är att hårdvaran i form av Nvidias RTX-serie inte är redo för den än.

60fps 1440p ultra raytracing i BFV är väl inte fy skam?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Det hade varit klokt av Nvidia att vänta ett par generationer med detta. Det vore tragiskt om AMD väljer att gå samma väg nu.

Nej det tror jag inte.

Nu i början verkar det mera vara de som använder korten för raytracing professionellt och/eller som beräkningskort som har störst nytta av nya RTX kort. Framförallt för de som har budget till dyra Quadro kort.

Men det finns konsumenter som köper RTX 2070/2080/2080Ti också.
Dessutom, varför ska spelutvecklare lägga några resurser på realtidsraytracing om det inte finns några kort som har hårdvaruaccelerering och mjukvarulösningar kanske ger någon fps?

Om man måste ha en lösning som når ut till alla samtidigt så är risken stor att man aldrig kommer dit och inte når ut till någon.

Även om jag personligen troligtvis inte kommer köpa ett RTX 2000 serien kort och jag inte tror att realtidsraytracing kommer bli någon större succe denna generation, förutom vissa nischer. Så tror jag ändå att det är rätt av Nvidia att börja nu.
Dels som sagt så kan det finnas vissa nischer där det blir en succé redan denna generation.
Sen så innebär det också att om en del mjukvara utvecklas för att ha stöd till denna generation så kommer det stödet att finnas kvar till nästa generations grafikkort.
Annars får vi samma problem när nästa generations grafikkort kommer, att det är en teknik som det inte finns något stöd för.

Permalänk
Medlem

Rent strategiskt så är Nvidia's Raytracing-kort en öppning för AMD att komma tillbaka med budgetkort.
Så för AMD's skull vore det kanske bäst att ignorera Raytracing för stunden.

Tror dock inte att de har Raytracing på tapeten för de närmaste generationerna, men ändå.

Undrar också hur 'att vara först ute' kommer påverka försäljning när Raytracing har blivit mer vanligt.

Permalänk

Hoppas på början av en sund konkurrens i 2019. Det har varit alldeles bedrövligt den senaste tiden, tycker jag.

Bortsett från Nvidias fantasipriser på Turingserien så skulle det vara konstigt om AMD inte höjde priserna på sina topp-kort iaf, särskilt när det blir deras tur för raytracing, men jag tror inte det blir samma käftsmäll vi fick från Nvidia. Får se, helt enkelt.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

60fps 1440p ultra raytracing i BFV är väl inte fy skam?

Skickades från m.sweclockers.com

De använder ju knappt raytracing, endast till reflektioner. De fick upp prestandan genom någon slags densitets map, om de sedan ska beräkna skuggor/ljussättning som mer eller mindre påverkar hela scenen blir det kostsamt. Det blir betydligt svårare att fuska på något som finns framför ögonen hela tiden, ingen grynighet eller pixlighet kommer att tolereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Hoppas på början av en sund konkurrens i 2019. Det har varit alldeles bedrövligt den senaste tiden, tycker jag.

Bortsett från Nvidias fantasipriser på Turingserien så skulle det vara konstigt om AMD inte höjde priserna på sina topp-kort iaf, särskilt när det blir deras tur för raytracing, men jag tror inte det blir samma käftsmäll vi fick från Nvidia. Får se, helt enkelt.

Amd är inga änglar. Amd sålde sin själ till miners.

Permalänk
Medlem

Låter lovande om AMD åter igen siktar på High-end segmentet. Tror att samtliga aktörer som tillverkar GPU måste på tåget för att få upp hastigheten.

OFF Topic. Nu med lanseringen av RT och potential att få objekt/miljöer att se extremt verkliga ut, Är det inte fler än jag som som känner att dom ofta glömmer bort din karaktärs kläder/armor ser ut, rör sig.

Ta tex BFV när en soldat springer förbi, han har på sig militäruniform, har kanske ett bandage runt armen. Men oavsett om man springer, går, kryper, böjer armar och ben så blir det mer och mer tydligt att det inte är tyg.
Lite samma problematik som dom försökt lösa med hår/päls, att det ska röra sig som i verkligheten. Byggnader, bilar, murar förstörs verkligt med fysik beräkningar. Med RT får vi ljussättning och reflektioner som efterliknar verkligheten. För mig känns det som att ens karaktär mer och mer poppar ut som ej verklig, när omgivningen börjar bli foto/film realistiskt.

Hoppas Ni förstod va jag är ute efter, vart lite luddigt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w