På senare år har en rad speltitlar med temat Battle Royale seglat upp som några av de mest populära i världen. Genren bygger på en japansk bok med samma namn, och innefattar att ett stort antal spelare släpps av i en sandlådemiljö – där dessa sedan får slåss till döden.

Tillverkaren Turtle Beach med både ljudkort och headset i produktportföljen rapporterar nu via Variety att försäljningen skjutit i höjden efter lanseringen av framförallt PUBG och Fortnite. Nämnvärt är att bolaget idag innehar en marknadsandel om 46 procent på marknaden för spelheadset i Nordamerika.

The business is doing really, really well and what’s driving that — beyond our strategy and being a good quality product — is the ‘Fortnite,’ ‘PUBG,’ and battle royale craze, which has introduced a bunch of new people into games.

Enligt kvartalsrapporten för årets första kvartal ökade intäkterna för bolaget med 185 procent, något som den verkställande direktören Juergen Stark tillskriver de nya spelen i Battle Royale-genren. Under andra kvartalet väntas bolaget spendera 4 miljoner USD på flygfrakt enbart för att hinna möta efterfrågan.

We’ve got sell-through data in models that go back years, and it is very clear that starting at the beginning of January that these two games had taken off on Xbox and PlayStation. [...] And it’s very clear it’s these two games that are driving a unique new phenomenon that is driving in new players and increasing headset use.

Vidare förklarar Stark att bolaget har försäljningsdata för flera år tillbaka, där det finns ett starkt samband mellan ökad popularitet av PUBG och Fortnite på konsoler och den ökade försäljningen. Många spelare som tidigare inte behövt ha headset sägs nu köpa detta specifikt för att kunna kommunicera i speltitlarna.

Till följd av försäljningsökningen dubblerades bolagets aktievärde efter att kvartalsrapporten presenterats. I samband med detta aviserade Turtle Beach dessutom att bolaget skruvar upp förväntningarna för årets andra kvartal och inte minst försäljningen för helåret.