AMD introducerar ray tracing i realtid för renderingsmotorn Prorender

Temat med ray tracing i realtid fortsätter på årets upplaga av Game Developers Conference, där AMD avtäcker hårdvaruaccelererat stöd för tekniken i sin renderingsmotor Prorender.

Just nu pågår utvecklarkonferensen Game Developers Conference i San Francisco, där en klar trend är avtäckandet av tekniker för att utföra ray tracing i realtid för utökad realism i grafikmotorer. Nu följer AMD i både Microsofts och Nvidias fotsteg genom att presentera officiellt stöd för hårdvaruaccelerering av ray tracing i företagets renderingsmotor Prorender.

Fokus hos Prorender ligger i dagsläget på professionella användare, där renderingsmotorn finns som insticksmodul till bland annat programvarorna Maya, 3ds Max, Cinema 4D och Blender. Tanken är likt andra implementationer att kombinera vanlig rasterrendering med ray tracing, där den sistnämnda tekniken används för exempelvis element som reflektioner och skuggor.

Syftet med hårdvaruaccelererad ray tracing i realtid är i första hand att snabba upp arbetsprocessen och renderingstiden för utvecklare. AMD utesluter dock inte att tekniken kan komma att användas i spelutveckling framöver, då Prorender numera bygger på det öppna grafikgränssnittet Vulkan.