Doom får stöd för Vulkan

Det har sedan tidigare varit känt att Id Softwares nya speltitel Doom skulle få stöd för mjukvarugränssnittet Vulkan — och igår landade uppdateringen.

Det är via en uppdatering på Bethesdas hemsida som Robert Duffy, CTO för Id Software, skriver att Dooms stöd för Vulkan nu är släppt på PC. I och med det här har Doom blivit det första stora spelet att få stöd för det nya gränssnittet. Enligt Robert Duffy har Id Software arbetat nära både AMD och Nvidia sedan mars 2016 för att göra både Doom och drivrutiner redo för Vulkan.

För den som inte känner till Vulkan är det ett utvecklargränssnitt (API) framtaget av standardiseringsgruppen Khronos Group, samma grupp som utvecklat och hanterar OpenGL. En av de fördelar Vulkan har jämfört med OpenGL är att Vulkan ger utvecklare mer direkt åtkomst till hårdvaran vilket innebär större optimeringsmöjligheter och i sin tur bättre prestanda.

Uppdateringen lägger även till stöd för asynchronous compute, vilket innebär att användare av AMD-baserade grafikkort samt Nvidias Geforce GTX 1080/1070-kort får ytterligare prestandaförbättringar. Eftersom Vulkan ska utnyttja befintlig hårdvara mer effektivt kommer även ägare av äldre grafikkort se prestandavinster, dessa måste dock vara utrustade med mer än 2 GB grafikminne.

Stödet för Vulkan levereras via en uppdatering på Steam. Den som har kompatibel hårdvara och vill testa Vulkan bör hämta de senaste drivrutinerna från Nvidia eller AMD.