Nvidia-drivrutin för The Division och Hitman skapar huvudbry för användare

När Nvidia släpper sin Game Ready-drivrutin med optimeringar för The Division, Hitman samt stöd för Vulkan tillkommer också blåskärmar och oändliga omstarter för flerskärmsanvändare.

Spelåret 2016 fortsätter och den här veckan blir den kanske mest hektiska hittills. Idag lanseras efterlängtade och flerfaldigt försenade Tom Clancy's The Division, som senare i veckan följs upp av nya Hitman. Traditionsenligt passar Nvidia på att släppa Game Ready-drivrutiner för spelen, men lämnar samtidigt en brasklapp för flerskärmsanvändare.

Kort efter att Geforce Game Ready Driver 364.47 släpptes började rapporter hagla in om problem, med återkommande blåskärmar och omstarter efter installation. Nvidia har erkänt problemen och gör gällande att de endast påverkar användare som har mer än en skärm inkopplad.

Bolaget har ännu inte kommit till botten med problemet och som tillfällig lösning rekommenderas användare att koppla ur alla skärmar utom en vid installation. Den som fastnat i blåskärmar och omstarter ska starta Windows i felsäkert läge och avinstallera drivrutinen.

Utöver de nämnda problemen och speloptimeringarna tillkommer bland annat stöd för det nya grafikgränssnittet Vulkan, som i praktiken efterträder OpenGL och ger likt DirectX 12 närmare åtkomst till hårdvaran. Nämnvärt är att ingenting nämns om stöd för Asynchronous Compute, en prestandaförhöjande finess i DirectX 12 Nvidia tidigare meddelat behöver aktiveras i drivrutinerna.

Game Ready-drivrutinen Geforce 364.47 WHQL finns tillgänglig för nedladdning via mjukvaran Geforce Experience och Nvidias officiella webbplats.