Nvidia släpper drivrutin för Tomb Raider, The Division och externa grafikkort

Grafikjätten Nvidia smider medan järnet är varmt och släpper en drivrutin med optimeringar för senaste Tomb Raider och kommande The Division, samt ger stöd för externa grafiklösningar via Thunderbolt 3.

Efter ett hektiskt spelår 2015 rivstartar det nya året med två efterlängtade titlar för PC/Windows. Den första är nylanserade Rise of the Tomb Raider och den andra är Tom Clancy's The Division, som visserligen inte lanseras förrän den 8 mars, men i dagsläget finns tillgänglig för betatestare.

Nu släpper Nvidia drivrutinen Geforce 361.75 WHQL, som främst är en så kallad Game Ready med särskilda optimeringar för just de två speltitlarna. Därtill får duon SLI-profiler, ackompanjerat av detsamma för speltitlarna Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, Sebastien Loeb Rally Evo och Tom Clancy's Rainbow Six: Siege.

En annan nyhet är att drivrutinen ger tidigt stöd för externa grafikkort, som kopplas in via Thunderbolt 3. En sådan lösning visade upp av Razer under CES 2016 och någonting AMD var noga med att påpeka att endast Radeon hade stöd för plug and play, medan externa Geforce fortfarande krävde en omstart av datorn.

Nvidia Game Ready-drivrutin Geforce 361.75 WHQL finns tillgänglig för nedladdning via mjukvaran Geforce Experience och Nvidias officiella webbplats.