OK, när jag ändå fick hem delar för uppgradering och hade lite skrot liggande körde jag lite benchmarks. Detta är svårt, speciellt som det finns så mycket att skruva på i inställningar och MSFS är ganska dynamiskt i sitt beteende. Jag testade också i X-Plane 12 som ju har inbyggda benchmarks.
Alla tester med MSFS är i 4K, X-Plane är i både 4K och 2K. MSFS är testad med DX11 med "vanlig" rendering och DX12 med DLSS.
Baseline: AMD Ryzen 5800X med ett RTX 3070. Detta är en ganska balanserad rigg där CPU och GPU båda ligger nära gränsen för mig.
Om jag uppgraderar CPU till 5800X3D men behåller 3070 får jag ingen höjning av prestanda i de flesta fall i MSFS utom när jag flyger över landsbygd med DLSS på - då får jag lite fler FPS. Men i städer eller med DX11 får jag ingen ändring.
I XP12 får jag generellt en ökning på 15% eller 10 FPS.
Om jag istället behåller CPUn på 5800X och byter GPU till ett RTX 4080 så blir det skillnad. I MSFS med DX11 får jag +100% FPS över landsbygd med 100% GPU load. Över en stad istället (Manhattan) får jag +10-15% ökning i FPS men bara 35% GPU load. Över staden är alltså CPUn som flaskar. Byter jag till DX12 med DLSSblir det ganska liten skillnad i FPS men GPU load sjunker till 35-55% beroende på stad eller land - CPU Bound igen.
I XP12 är det ingen större skillnad med det bättre grafikkortet. CPU bound.
Nästa test blir då 5800X3D med 4080. Här får jag i MSFS +40-50% från vardera av de tidigare mellankombinationerna. GPU load stannar på 60-80% så jag hade behövt ha lite mer CPU-kraft för att nå balans.
I X-Plane 12 ökar jag 5-15% från tidigare kombinationer - mindre skillnad och troligen mer CPU-bunden.
Sista testet: 5800X och 3800X3D med RX 6600. Klart GPU-bound - det är samma prestanda oavsett processor. i 4K-testerna (både MSFS och XP12) blir det -30% i FPS ,medans det i XP12 i lägre upplösning håller sig på samma FPS som i baselinen.
Var detta förståeligt? Hjälper det någon att ta ett beslut?