Spel idag är billigare än vad det historiskt varit. Ett praktexempel är Nintendo, där spel mer eller mindre alltid kostat 800 kronor. 800kr idag är betydligt mindre än vad 800kr var på 90-talet (med inflation inräknat skulle det motsvara drygt 1 600 kronor idag).
Sedan kan man kolla på vad ett spel idag innehåller kontra förut, kan väl säga att man får betydligt mer spel för pengarna. Det är egentligen inte förrän runt milleniumskiftet som spel började erbjuda mängden av innehåll vi kan se idag, men rent krasst skulle jag påstå att det inte var förrän sent 2000 in på 2010-talet som vi började få de stora spektaklen som numera förväntas.
Däremot håller jag starkt med om att spelen känns påtvingade och rushade på ett helt annat vis senaste årtiondet. 1 ½ - 3 års utveckling, sedan sparkas det ut genom dörren och ska patchas i 1 - 2 år innan det är klart. Det är denna trend som gör det svårt för mig att svälja prislappen AAA-utgivare efterfrågar. Och det är väl det stora problemet med att ha investerare som flåsar i nacken och ska ha avkastning igår redan. Spelutvecklare får inte lov att ta tiden de behöver för att färdigställa produkten och leva upp till någon form av kvalité – även om de många gånger har kompetens för att göra ett bra jobb.