Inlägg

Inlägg som onlinus har skrivit i forumet
Av onlinus

Programmering Projekt!

Hej!

Jag har avslutat programmering 1 kursen med ett A.
Jag tycker att det är väldigt roligt att programmera och vill nu förbereda mig inför Programmering 2.
Någon som har några tips ett projekt jag kan dra igång med. Gärna något som är lite längre.

Har okej koll på Java, JavaFX och objektorientering. Vill gärna ha något som tar någon eller några veckor. Helst något som inte är GUI

Av onlinus

Ngnix Reverse Proxy

Har idag en reverse proxy med ngnix som jag använder för att ha olika subdomains och dela upp mina webserverar mellan olika serverar. detta funkar mycket bra och har inte haft några problem med. Det enda som är är SSH. Det jag vill kunna göra är att ssha till en annan server på nätverket genom att använda subdomainen istället för en custom port som jag gör just nu. Alltså "ssh server@subdomain.domain.com" istället för "ssh server@domain.com -p 4343" ex.
Vill helst också använda ngnix om det går. Någon som vet hur?

Mvh Nybörjare på Ngnix och serverar.

Av onlinus

Spela upp musik med en discord bot med JDA

Jag håller på att göra en discord bot som ska kunna spela upp musik från en url där en mp3 finns. Jag har gjort så den kan joina och lämna. Men att spela upp musik löser jag inte. Någon som vet hur man gör?

Använder Java, Discord-JDA

```
import com.sedmelluq.discord.lavaplayer.player.AudioPlayer;
import com.sedmelluq.discord.lavaplayer.player.AudioPlayerManager;
import com.sedmelluq.discord.lavaplayer.player.DefaultAudioPlayerManager;
import com.sedmelluq.discord.lavaplayer.source.AudioSourceManagers;
import com.sedmelluq.discord.lavaplayer.track.AudioTrack;
import jdk.jfr.Recording;
import net.dv8tion.jda.api.AccountType;
import net.dv8tion.jda.api.JDABuilder;
import net.dv8tion.jda.api.Permission;
import net.dv8tion.jda.api.entities.*;
import net.dv8tion.jda.api.events.channel.voice.VoiceChannelCreateEvent;
import net.dv8tion.jda.api.events.message.MessageReceivedEvent;
import net.dv8tion.jda.api.hooks.ListenerAdapter;
import net.dv8tion.jda.api.managers.AudioManager;
import netscape.javascript.JSObject;
import org.apache.commons.collections4.map.MultiValueMap;
import org.json.JSONArray;
import org.json.JSONObject;

import javax.security.auth.login.LoginException;
import javax.sound.midi.Track;
import java.io.*;
import java.net.HttpURLConnection;
import java.net.MalformedURLException;
import java.net.URL;
import java.net.URLEncoder;
import java.net.http.HttpRequest;
import java.net.http.HttpResponse;
import java.util.HashMap;
import java.util.Map;

public class bot extends ListenerAdapter {
private static final String USER_AGENT = "Mozilla/5.0";

public static void main(String[] args) throws LoginException {
JDABuilder builder = new JDABuilder(AccountType.BOT);
builder.addEventListeners(new bot());
builder.setActivity(Activity.watching("vids on RomlandTube"));
builder.setToken("my token is here");
builder.build();
}

@Override
public void onMessageReceived(MessageReceivedEvent event) {
MessageChannel channel = event.getChannel();
Message msg = event.getMessage();

if(msg.getContentRaw().equals("!tube join")) {
// Creates a variable equal to the channel that the user is in.
VoiceChannel connectedChannel = event.getMember().getVoiceState().getChannel();
System.out.println("joinnnnn");
// Checks if they are in a channel -- not being in a channel means that the variable = null.
AudioManager audioManager = event.getGuild().getAudioManager();
audioManager.openAudioConnection(connectedChannel);
} else if(msg.getContentRaw().equals("!tube leave")) { // Checks if the command is !leave.
// Gets the channel in which the bot is currently connected.
VoiceChannel connectedChannel = event.getGuild().getSelfMember().getVoiceState().getChannel();
// Checks if the bot is connected to a voice channel.
if(connectedChannel == null) {
// Get slightly fed up at the user.
channel.sendMessage("I am not connected to a voice channel!").queue();
return;
}
// Disconnect from the channel.
event.getGuild().getAudioManager().closeAudioConnection();
// Notify the user.
channel.sendMessage("Disconnected from the voice channel!").queue();
} else if (msg.getContentRaw().startsWith("!tube play")) {
try {
// Creates a variable equal to the channel that the user is in.
VoiceChannel connectedChannel = event.getMember().getVoiceState().getChannel();
// Checks if they are in a channel -- not being in a channel means that the variable = null.
String id = apirequest(msg.getContentRaw().substring(11));

} catch (IOException e) {
e.printStackTrace();
}

}
}

public static String apirequest(String search) throws IOException {
String id = null;
URL obj = new URL("https://www.tube.romland.space/api.php?title=" + search);
HttpURLConnection con = (HttpURLConnection) obj.openConnection();
con.setRequestMethod("GET");
con.setRequestProperty("User-Agent", USER_AGENT);
int responseCode = con.getResponseCode();
System.out.println("GET Response Code :: " + responseCode);
if (responseCode == HttpURLConnection.HTTP_OK) { // success
BufferedReader in = new BufferedReader(new InputStreamReader(
con.getInputStream()));
String inputLine;
StringBuffer response = new StringBuffer();
while ((inputLine = in.readLine()) != null) {
response.append(inputLine);
}
in.close();
JSONArray jsonarry = new JSONArray(response.toString());
JSONObject jsonobj = new JSONObject(jsonarry.get(0).toString());
id = jsonobj.get("id").toString();
System.out.println(jsonobj.get("title"));

} else {
System.out.println("GET request not worked");
}
return id;

}
}
```

Av onlinus

Får inga bonuspoäng!

Jag har foldat på tre datorer sedan igår. Står att jag ska få ca 500 000 poäng per dag totalt över alla. Fattar att detta är för högt då gpun inte har jobb så ofta. men får endast 10 000. Och det är endast base poängen jag får. Inga Bonus Poäng även fast loggen säger att jag ska få alla dem poängen. Vad kan vara fel?

Av onlinus

@kniven: Tack, ska kolla in detta!

Av onlinus

@JeanC: Jag gör det mest för att det är roligt. Men syftet är att göra saker lite enklare. Jag håller ofta på att mest "leka runt" i olika serverar och sidor. Med nya databaser och liknade. Och även om jag spelar något spel även då kunna dra igång en VM så jag och mina kompisar kan spela tillsammans. Och Idag är detta mer jobbigt då jag vill hålla det separerat så jag inte dödar allt när jag gör något om det skulle gå fel. Men också för att få mer prestanda än om jag skulle köra allt på samma maskin.

Av onlinus

Cluster

Jag har en del gamla serverar och datorer liggandes. Jag vill använda alla i ett cluster där jag kan köra olika VMs för webserver, NAS, Game Servers och annat. Och vill då kunna göra allt detta från en " frontend" och kontrollera alla där men oxå ha kraften från alla andra datorer. Har kollat lite på Kubernetes men vet inte rikigt om det är rätt. Även försökt mig på Rocks Cluster men inte lyckats installera det och vet inte om detta är rätt.

Vad är ett passande OS för detta? Gärna något som inte kräver PXE Boot.
Tack!

Av onlinus

Linux, KDE Plasma

Jag har en Razer Blade installerad med Kubuntu. Mitt problem är suspend när locket stängs. Den klarar av att suspenda första gången efter en omstart. Men efter de så gör den inget när man stänger locket. Har sökt runt men hittar inte riktigt något på det på nätet. Någon som vet vad som kan vara fel?

Av onlinus

@aztekk: TACK!
Nu funkar allt som det skall!

Av onlinus

@aztekk:
märkte detta nu också. det verkar vara det som är felet. DNS. för jag kan pinga med ip. Men enligt en sökning så ska man ändra detta i /etc/network/interfaces. Vilket inte är rätt för mig...

Av onlinus

@Hothep: här är det från sudo route

~$sudo route
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
default dsldevice.lan 0.0.0.0 UG 100 0 0 enp1s0f0
192.168.1.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 enp1s0f0
dsldevice.lan 0.0.0.0 255.255.255.255 UH 100 0 0 enp1s0f0

Av onlinus

När jag kollar i cat /etc/network/interfaces. Då visar den bara ett source root

Skickades från m.sweclockers.com

Av onlinus

Jag vet inte, hur kollar jag detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Av onlinus

mer än sådant lokalt då. Men jag kan ju SSH å sådsnt varifrån som hrlst

Skickades från m.sweclockers.com

Av onlinus

Jag kan alltid prata med servern. Men servern kan inte komma åt annat. Alltså på servern kan du inte göra något.

Skickades från m.sweclockers.com

Av onlinus

SSH, Apache2 - Inget Nätverk

Har en server som kör Debian. Den funkar bra med Apache 2 och ssh. det fubnkar från "utsidan" av det lokala nätverket. Men att använda ping, wget eller något sådant funkar ej. Alltså nätverket fungerar inte på datorn. men den kan skicka SSH och Apache2 ut.

Vad kan vara fel?

Av onlinus

Linux på Laptop

jag har idag en Razer Blade som kör Ubuntu. När man stänger locket på datorn så fungerar det som de skall. och sedan kan man öppna de igen som vanligt och den vaknar. Sedan efter några minuter så suspendar den även med locket öppet. och den gör detta flera gånger om. jag har prövat i Fedora, Ubuntu, Manjaro med olika Window Managers och sådant. Det fungear inte. Vad kan vara fel

Av onlinus

Factorio Server Linux

Jag har en factorio server på linux.
Första gången jag startade servern fungerade den felfritt.
Sedan när jag skulle starta om den så fungerar de inte längre. Får lite olika felmeddelanden.
Jag kan ansluta till den lokalt men inte utanför nätverket

Några exempel på dessa:
binding ipv4 socket failed
missing token
confirmed by ping pong
Recevied own adress message reply with conflicting adress

Jag har portforwardat de för de. Jag har en Netgear router med OpenWRT installerat.

Här är senaste outputen när jag startade den:
0.000 2019-12-10 17:44:59; Factorio 0.17.79 (build 47865, linux64, headless)
0.037 Operating system: Linux (Debian 10)
0.037 Program arguments: "./bin/x64/factorio" "--start-server-load-latest" "--server-settings" "./data/server-settings.example.json"
0.037 Read data path: /home/server/GameServers/FactorioServer/data
0.037 Write data path: /home/server/GameServers/FactorioServer [36182/46916MB]
0.037 Binaries path: /home/server/GameServers/FactorioServer/bin
0.045 System info: [CPU: Intel(R) Core(TM) i5-4200U CPU @ 1.60GHz, 4 cores, RAM: 7857 MB]
0.046 Environment: DISPLAY=<unset> WAYLAND_DISPLAY=<unset> DESKTOP_SESSION=<unset> XDG_SESSION_DESKTOP=<unset> XDG_CURRENT_DESKTOP=<unset> __GL_FSAA_MODE=<unset> __GL_LOG_MAX_ANISO=<unset> __GL_SYNC_TO_VBLANK=<unset> __GL_SORT_FBCONFIGS=<unset> __GL_YIELD=<unset>
0.046 Running in headless mode
0.050 Loading mod core 0.0.0 (data.lua)
0.110 Loading mod base 0.17.79 (data.lua)
0.337 Loading mod base 0.17.79 (data-updates.lua)
0.460 Checksum for core: 2035938594
0.460 Checksum of base: 4156627525
0.660 Prototype list checksum: 2767119397
0.695 Info PlayerData.cpp:68: Local player-data.json available, timestamp 1575996293
0.695 Info PlayerData.cpp:75: Cloud player-data.json unavailable
0.741 Factorio initialised
0.742 Info ServerSynchronizer.cpp:30: nextHeartbeatSequenceNumber(0) initialized Synchronizer nextTickClosureTick(0).
0.742 Info ServerMultiplayerManager.cpp:776: updateTick(4294967295) changing state from(Ready) to(PreparedToHostGame)
0.742 Info ServerMultiplayerManager.cpp:776: updateTick(4294967295) changing state from(PreparedToHostGame) to(CreatingGame)
0.743 Loading map /home/server/GameServers/FactorioServer/saves/_autosave3.zip: 27647811 bytes.
0.763 Loading level.dat: 62596703 bytes.
0.774 Info Scenario.cpp:187: Map version 0.17.79-0
3.035 Loading script.dat: 328 bytes.
3.038 Checksum for script /home/server/GameServers/FactorioServer/temp/currently-playing/control.lua: 3265260072
3.044 Info UDPSocket.cpp:27: Opening socket at (IP ADDR:({0.0.0.0:34197}))
3.044 Hosting game at IP ADDR:({0.0.0.0:34197})
3.093 Info HttpSharedState.cpp:54: Downloading https://auth.factorio.com/generate-server-padlock-2
3.682 Info AuthServerConnector.cpp:109: Obtained serverPadlock for serverHash (ctjP5Clscwmcna3RQDggWKTgACvuGWi2) from the auth server.
3.682 Info ServerMultiplayerManager.cpp:776: updateTick(2991778) changing state from(CreatingGame) to(InGame)
3.751 Info ServerRouter.cpp:618: Asking pingpong servers (pingpong1.factorio.com:34197, pingpong2.factorio.com:34197, pingpong3.factorio.com:34197, pingpong4.factorio.com:34197) for own address
3.751 Info UDPSocket.cpp:39: Opening socket for broadcast
3.751 Info Main.cpp:938: Maximum segment size = 100; minimum segment size = 25; maximum-segment-size peer count = 10; minimum-segment-size peer count = 20

Någon som vet hur man kan fixa servern?

Av onlinus

@Johan_G3:
gjorde detta. det fungerar inte.
när jag försöker gå in på "skola.romland.space" så kommer jag endast till romland.space. Alltså startsidan. och den klagar på att https inte fungerar där

Av onlinus

@Dracc:
Jag har startar om apache och hela servern.
Jag har även chmodat /var/www/skola me -R så tror att det skall vara rätt nu.