Jag är inte här för att argumentera om vad klockfrekvens har för inverkan och vad som alltid är/vart en regel. Skalar inte en processor med högre frekvens än en liknande i samma tester så har du en flaskhals någonstans. Det finns inget att argumentera över ang klockfrekvens. Ökad klockfrekvens ger alltid högre prestanda och det som också ger mest respons med minst förluster i en typisk arkitektur (förutom strömkonsumption, men vi pratar om prestandaskalning mot frekvens här). Jag tog mig god tid på att göra min egna analys och kolla upp hur spelen beter sig. Varför testet på anande ser konstigt ut vet jag heller inte och får hålla med om det, finns dock en uppsjö av andra tester som kan påvisa logiken bakom det jag skriver om. En spelmotor kommer aldrig skala oändligt med kärnor men däremot praktiskt taget med frekvens (testa quake3 arena från 99 t.ex där du knappast lär bli gpu bound). Ta vilket spel du vill i @768 eller där gpu aldrig blir en flaskhals och se till att köra ett test i full frekvens på CPU, sen testar du med häften av den frekvensen. Bli inte förbannad när fps degraderas till näst intill exakt hälften av den fps du hade vid full frekvens. +/- 5% beroende på interna straptables/timings.
Skickades från m.sweclockers.com
Jag hittade faktiskt ett test av Team Fortress 2:s beroende av CPU med 3570K och GTX 970. Visserligen 1080p, men spelet är så lättdrivet.
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=362640...
Prestandaskalningen jämfört med frekvens är 77-82%. Vilket är i klass med 5820k i Witcher 3 720p medium som fick 76%.
http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/306612299315556761...
Har du något annat så får du gärna länka, hittade själv inget bättre än det här.
Jag har svårt att tro att Canard PC har lyckats med bättre skalning än det här. Så gott som ingen förutom Sweclockers testar ens med lägre inställningar än 1080p Ultra av någon dum orsak, någon testade till och med processorer i 1440p -.-