"finns en väldigt stor risk för att vissa spel börjar fungera riktigt illa om man har "fel" GPU"
Du får det att låta som "Shader Intrinsic Functions" skulle vara någon slags blockering.
Nvida kommer ju kunna använda sig av dom funktioner som finns i DX12 / Vulkan i vilket fall. Så varför skulle det fungera dåligt om man har annat märke av GPU?
Är ju inte så att AMD "Shader Intrinsic Functions", kommer köras på Nvidia hårdvara, då just dessa funktioner endast fungerar på GCN arkitekturen.
Nvidia har sina egna "Shader Intrinsic Functions" för sina arkitekturer.
Så ser inte att detta skulle paja något för Nvidia, dom använder sig av de funktioner som finns i DX12/Vulkan, det är ju inte så att AMD försöker stoppa Nvidia från att lägga till sina egna "Shader Intrinsic Functions".
Även Nvidia ser prestanda boost i DOOM Vulkan:
https://www.youtube.com/watch?v=ZCHmV3c7H1Q
OT: Intressant och bra djupdykning i ämnet.
För att göra en liknelse så vill jag återvända till det glada(??) 90-talet o fejden MMX vs 3DNow (hette det så??). Det är precis den sorens problem som verkar exponeras.