Inlägg
Ska hjälpa pojken att bygga baslåda så jag har köpt 2st rockfordfosgate p2d4-10.
YES!
Det följer med beskrivning på olika lådor men det jag undrar är portrören det står att totala lådvolymen ska vara 39,64liter och porten 10,16x41cm lång port .
nu ska jag använda 2st basar och då måste jag gångra volymen med 2 och nu till porten ska jag ha 2st 10,16x41cm långa rör.
Ja, då kommer lådan att funka på samma sätt som två st. separata lådor med ett högtalarelement i varje.
har testat med boxcalc och då räcka den ut så här med 2st element
total inner volym 47,3l
port 10cmx34cm (troligen 1st portrör)
Det låter rimligt. Boxcalc optimerar troligtvis för rak frekvensgång medan Rockford-Fosgate har valt lådstorlek baserat på andra egenskaper -- kanske ljudtrycksförmåga eller för att göra högtalaren mindre känslig för musik med väldigt låga frekvenser.
Skillnaden mellan de två lösningarna (39,64 l låda och 41 cm port vs. 47,3 l låda och 34 cm port) ser dock ut att vara ganska små.
lek lite i programmet och upptäckte att mindre diameter på port desto kortare rör
stämmer det
Ja, så är det. De båda egenskaperna är dessutom proportionerliga mot varandra -- två basreflexrör där det ena rörets öppning har hälften så stor area som det andra och är hälften så långt kommer att ha samma avstämningsfrekvens.
(Tänk dock på att rörets area behöver vara tillräckligt stor för att undvika att turbulens skapar oönskade ljud. Ett tiocentimetersrör per högtalarelement borde vara tillräckligt.)
Om man byter ut rören mot ett brevinkast(lådan blir max 26cm invändigt hög volvo 240).
Kan man då räkna så här?
2st rör (10,16 x 41,4) 5,08x5,08x41,4x2=ca 6709cm3
6709/lådans höjd invändigt 26cm=ca 258
258/ länd in i lådan 30cm =8,6
bredden på brevinkastet blir 8,6cm
ser det ut att stämma?
Nej, det är bara för själva lådan som volymen per högtalarelement behöver vara konstant. En rektangulär basreflexport vars öppning har måtten 258×86 mm måste vara väldigt lång för att få samma avstämning som rören i Boxcalcs och tillverkarens förslag på låda. Jag hade nog satsat på en rektangulär basreflexport med samma area på öppningen som de föreslagna lösningarna. Rören har en gemensam area på 2×((10,16/2)^2*π)≈ 162 cm^2, så en rektangel lika hög som lådans innermått (258mm) blir 162/25,8≈6,3 cm bred. (Och längden blir samma som för rören i de bägge lösningsförslagen ovan.)
Hej! Skall spela in video med avgasljud från en sportbil och behöver hjälp med att hitta en bra "Lavalier" mikrofon som lämpar sig för avgasljudets låga frekvenser (Hz). Vill helst inte lägga mer än 300kr för en sådan.
Bifogar en bild på vad för typ av mikrofon jag tänker på:
https://img.fruugo.com/product/7/49/231258497_max.jpg
Hmm, varför måste det vara en lavaliermik? De brukar rulla av ganska tidigt i basen för att inte ta upp ljud från bäraren och bärarens klädsel.
Måste mikrofonen ha sådan där fyrpolig kontakt som på bilden?
Skulle vara på 300W men googlade och det är futtiga 230W RSM i 8Ohm
Som ni ser fick jag köra allt på "11" för att det skulle börja bli lite klipp i grejorna
Upplevde som att jag fick ha hög signal in, har ingen mixer utan körde line out på latopen på full patte, mobilen lät inget vidare alls.
Problemet är nog inte slutstegets maxeffekt. 300 W är bara ~2dB mer än 230W.
Troligtvis är problemet att de signalkällor du använde har för låg utnivå. PA-saker vill traditionellt ha högre innivå än konsumentprodukter.
En annan grej som kan ställa till det är inkoppling av saker med obalanserad utgång till saker med balanserad ingång. Vad hade du för kabel mellan ljudkällan och slutsteget? Var var den inkopplad i slutsteget?
EDIT: Eller ska man köpa det steget och köra så länge.. känns dumt om ja får ett mycket rejälare för två tusen på en gång istället.
Det är ett helt OK pris för det steget, förutsatt att det inte åkt på hårdhänta turnéer eller misshandlats på annat sätt.
Jag hade nog köpt steget och en liten mixer med balanserad utgång. En annan lösning är en aktiv DI-box som omvandlar obalanserad signal till balanserad dito, men de är särintressesprodukter och kostar ungefär lika mycket som en liten mixer.
Till frågan: vad hade ni valt för delningsfrekvens i det här fallet, och kommer det ens gå att matcha ihop dessa komponenter?
Jag hade valt en lägre delningsfrekvens om jag optimerat för snäll frekvensgång. Om jag optimerat för effekttålighet och ljudtryck blir nog 3,5 KHz lagom.
Tittar man på frekvenskurvan för EV-basen så verkar den rasa ihop runt 3,5khz,[...]
Är det bara jag som inte hittar någon frekvenskurva för något av elementen?
TL;DR: Vad tror ni om en delningsfrekvens på 3,5khz? Kommer det funka eller blir det skit?
Det går nog inte att veta. Förbered dig mentalt på en del mätande och experimenterande innan det blir bra - jag hittar inte frekvenskurva off-axis, impedanskurva eller data som kan hjälpa till med nivåmatchning mellan elementen.
Jag håller på att göra lite "budget" multi-room med 7-8 Chromecasts gen 3 (vill inte använda Chromecast Audio, om de ens går att få tag i).
Du kan inte skapa grupper av vanliga Chromecasts, bara med Chromecast Audio, så du kommer bara att kunna spela varje ljudkälla på en av Chromecastarna samtidigt.
Förstärkarna är typ the t.amp E4-130, som har XLR in.
Jag tänkte koppla en HDMI audio extractor till Chromecast:en och sedan använda en 3.5mm till XLR-kabel för att få ljudet in in slutsteget.
Det borde funka. Allra helst hade jag sett ett kopplingsschema på splitterkabeln, det finns några tillverkare som tycker det är en bra idé att koppla ihop signaljord och chassijord vilket kan ge problem.
Om jag ska fortsätta på inslagen väg är jag osäker på vad slutresultatet blir beroende på vad jag använder för 3.5mm till XLR-kabel. Mono eller stereo? XLR är balanserat mono-ljud men man kan köra stereo i dem. Men vad kommer slutsteget få?
Slutstegen förväntar sig en monosignal per kontakt. Du vill inte ha DMX-kabeln du länkade till, den är avsedd att styra ljuseffekter via ett urgammalt protokoll som heter DMX. Kopplar du den (och en hona-till-hona-adapter) mellan Chromecast och slutsteg kommer du bara att höra skillnaden mellan höger och vänster kanal...
Bara för att göra det mer komplicerat har jag också en t.racks DSP 408 med som kan mixa in-kanaler (används till vardagsrummet).
Eftersom alla högtalarna kommer sitta i taket/taken så vore det troligen bäst om stereo-signalen blir mixad till en mono någonstans på vägen.
Sonos gör nog allt du vill (så länge du inte vill ha TV-ljud (eller andra externa ljudkällor) synkroniserat med bilden någon annanstans än i samma rum som TVn), men det kostar.
En näve hallonpajer med lite bättre ljudinterface + Mopidy + tolerans för att det är lite bökigt att sätta upp gör ungefär samma saker som Sonos. Jag har dock inte testat hur Mopidy hanterar externa ljudkällor, så kanske går det bara att streama ljud från streamingtjänster (Spotify, egen Plex-server).
Sen kan man inte heller bortse från belastningen som sker på diskarna när man ersatt en eller fler trasiga diskar i en RAID6. Det sker nämligen extremt mycket läsningar och skrivningar.
Nej. Samma som alla andra redundanta raidnivåer: Data skrivs till nya diskar som ersatt fallerade diskar.
Jag har inte källan framför mig så ta det med en nypa salt, men vill minnas att risken för ett andra haveri vid återskapning är ca 40%.
Utan fler inparametrar är en sådan siffra värdelös.
Annat att tänka på är att i RAID5/6 så får du max I/O av en ensam disk.
Det beror på. Det normala för RAID5 är att den presterar som en RAID0 med N-1 diskar vid läsning - paritetskontroll görs endast om någon av diskarna returnerat ett läs- eller skrivfel och därigenom degraderat raidsetet. Skrivningar resulterar i fler operationer över fler diskar och skrivprestanda brukar landa någonstans kring N/4, jämfört med en ensam disk.
Hej Sweclockers
Jag ska införskaffa ett ljudsystem och sitter och googlar och läser runt men blir inte riktigt smartare känner jag.
Gymmet är ca 300kvm och ca 6m i tak.
Tror ni att ett system som detta kan fungera?
Svårt att veta. I beskrivningen står att en trådlös mik ingår. Det finns en bild på en trådlös mik, men jag hittar den inte i listan med saker som ingår i paketet.
Nej, tror jag. Du vill casta bild+ljud till en "vanlig" Chromecast men samtidigt casta ljudet från samma streamingtjänst till en Chromecast Audio? Naej, det går inte. (Men det hade varit en bra feature! Tänk att slippa byta ingång på förstärkaren när man går från att lyssna på musik till att titta på teve.)
Bara Chromecast Audio kan ingå i grupper som spelar upp från samma källa samtidigt.
Däremot går det att casta bara ljudet från alla videostreamingtjänster (OK, alla jag provat med: Netflix, HBO Nordic, YouTube) till en Chromecast Audio eller grupp av Chromecast Audio...sar.
Ja, raid0 fungerar ju så. Om jag har säg, 6 diskar i raid0 och en av dem skär ihop så förlorar jag informationen på alla diskar? Då känns det mer vettigt att inte ha någon raid alls.
Så är det.
Jag har sökt på naslösningar länge och TN är den som verkar ha fått bäst betyg av användare. Jag har använt gränssnittet lite och gillar det verkligen. Så på den vägen är det.
Det finns ytterligare några egenskaper som jag inte är säker på att TrueNAS hanterar, som också kan vara intressanta:
- Vill du lägga till nya lagringsenheter med andra storlekar och sedan sömlöst utöka NASens logiska volymer med den nya lagringsmängden?
- Vill du kunna ta bort lagringsenheter som blivit gamla eller för att ersätta dem med enheter med större lagringskapacitet utan att förlora lagrade data?
- Vill du kunna använda en snabbare lagringsenhet som skrivcache?
Det finns flera skäl till varför jag helst vill ha en NAS. Jag måste lagra tusentals filer på massor av disk. Det är enklast och mest kostnadseffektivt att ha en server för det. Alternativet är att köra massor av små servrar men det känns inte helt optimalt. På det här sättet så kan jag lagra allt på en eller flera servrar och sedan låta en enda dator hantera mina filer gentemot blockkedjan, så kallad "farming".
Jamen, varför vill du ha lagringsenheterna i en maskin och köra själva chia-applikationen på en annan? Varför vill du ha fler kritiska delar i form av hård- och mjukvara som kan fallera?
Det finns vissa saker som jag inte hänger med på helt. För det första raidkortet. Filerna som lagras på servern är ganska "billiga" om man förlorar dem för att en disk krashar. Så det betyder att det kanske inte är vettigt att köra raid.
Ja, för ditt use-case låter det bara som att du vill garantera tillgängligheten hos lagringsutrymmet, inte lagrad data.
Det känns ju "så där" att mounta 36 olika enheter, men det är kanske det jag måste om jag inte vill köra raid?
Njae. Du kan använda någon form av logisk volymhantering för att slå ihop flera fysiska lagringsenheter till en logisk volym, eller RAID 0, som inte är redundant.
Vad tror ni, har jag missat något viktigt?
Svårt att säga. Du har inte beskrivit vad som motiverar en delad lösning, där du behöver komma åt filerna på NASen från någon annan dator. Du har inte beskrivit vilka egenskaper hos TrueNAS du tycker är viktiga och skälen till att du valde just den lösningen.
Behöver jag ens ECC-minnen, är det värt kostnaden?
Kanske, men troligtvis inte. Om du inte har någon annan funktion om skyddar mot förlust/korruption av data OCH väldigt höga krav på tillgänglighet så kan det vara värt det. Om du i stället tar backup och har möjlighet att återställa flera generationer av varje backupat objekt/fil så skyddar det mot ungefär samma orsaker till förlust/korruption som ECC-minnen. Och mer därtill.
Har SPL-kalibrering någon betydelse? REW vet ju inget om varken mikrofonen eller vilken gain som används?
Nej, inte för vad du vill uppnå. Tror jag. Du behöver bara göra jämförelser mellan nivåer, inte ta reda på några absolutvärden för att kunna jämföra med andras mätningar. Eller menar du REWs SPL-mätningar avsedda att se till att mätsignalen ligger tillräckligt långt över bakgrundsbrus?
Är akustiska rumskorrigeringar främst menade att minska reverb / decay time?
Det finns ungefär fem^H^H^Htre distinkta typer av produkter som används för akustikåtgärder:
Bredbandiga absorbenter. Något (studioskumgummi, draperier etc) som dämpar en stor del av ljudenergin de träffas av. Dämpar effektivt ljud vars våglängd kortare än ca 4×absorbentens tjocklek.
Avstämda, smalbandiga absorbenter. Någonting som kan fås att röra sig när det träffas av ljudenergi (en upphängd panel, luft i en basreflexport) ges en kombination av massa och fjädring och blir därigenom avstämt till en viss frekvens. Sedan ser man till att rörelseenergin dämpas och blir till värme. Dessa dämpare fungerar bra för att hantera stående vågor och resonanser i lyssningsrummet -- dels är de smalbandiga som de tonavvikelser de ska åtgärda, dels är de inte lika utrymmeskrävande som bredbandiga absorbenter vid lägre frekvenser.
Diffusorer. Något som ger en diffus, spridd reflektion av infallande ljud. När efterklangstiden i ett lyssningsrum minskar (när akustikåtgärder för några tusenlappar stoppats in i det, typiskt) hörs stående vågor tydligare när rummets diffusa efterklang inte längre maskerar dem. Spridda reflektioner får olika gångtid mellan de parallella reflekterande ytorna, varvid de stående vågorna blir mindre tydliga.
(Sedan finns det produkter för ljudisolering och diverse aktiva lösningar också, men de är nog överkurs.)
Bredbandiga absorbenter ämnade att ta ned efterklangstiden är en bra första åtgärd i 99% av alla lyssnings (och inspelnings-)rum.
Hur påverkar förändringar utseendet på SPL-mätningarna?
Vet ej. Det kan vara så att tidsfönstret för dessa mätningar är så kort att reflekterat ljud inte hinner in i miken, bara direktljud räknas.
Nyttjar man vattenfallsdiagrammet till att utvärdera förbättringar i rumsakustik?
JA! De är det bästa sättet att visualisera både frekvens- och decaybeteende samtidigt. Kan vara lite plottrigt när man är på jakt efter ett specifikt problem, men ett väldigt bra sätt att få överblick.
Krävs det en timing reference
Nej, det ger nog inte så mycket. Jag har inte mixtrat så mycket med det, men det verkar gå bra att köra utan.
och räcker det i så fall att koppla högtalarnas förstärkare till min Scarlett Solo och gör om mätningarna?
Hur menar du? Att du ska koppla förstärkarens utgångar till ljudkortet? Om du ska ta fram en timing reference behöver du hela kedjan du tänker mäta, inklusive tiden det tar ljudet att gå genom luften från högtalaren till mikrofonen.
Både vänster och höger kanal spelade testtonerna samtidigt och equalizern är därmed applicerad identiskt på båda. Bör varje högtalare mätas individuellt? De har antagligen stora variationer.
Ja, det är en bra idé. Även rum som är väldigt symmetriska brukar uppvisa skillnader mellan vänster/höger högtalare som motiverar olika anpassningar.
REW:s förutspådda respons ("predicted") skiljer stort mot mätningen med den nya EQn aktiverad. Är det normalt?
Hmm, det ser kanske lite skakigare ut än det borde. Det borde bero på skillnaderna i mätuppställningen (medelvärdesbildat från flera mätningar vs. ensam mätning). Å andra sidan: du kommer inte att placera huvudet särskilt repeterbart när du lyssnar, heller.
Hur mycket bättre resultat går det att uppnå med Equalizer APO? Rummets djup på 2.8 meter motsvarar en frekvens på 123 Hz och jag antar att den är den största boven. Borde det ha korrigerats akustiskt istället?
Jag tror att skillnaderna mellan REWs prognos och uppmätt resultat beror på skillnader i mätuppställningen. Att byta equalizerfunktion från REW till Equalizer APO spelar nog ingen roll i det avseendet. Det går att fixa med bredbandiga absorbenter, men det blir ett ganska stort ingrepp.
Jag förstår inte heller varför 20-30 Hz är så framträdande, men det är förstås lätt åtgärdat genom att tweaka EQn.
Jag tror att puckeln mellan 22-33 Hz är en störning, ljud som kommer från något annat än högtalarna. Testa att göra om mätningen igen. Om puckeln finns kvar: gör en mätning till med förstärkaren avslagen/mutad. Du kommer att få en varning om låg signalnivå, men om puckeln finns kvar även när högtalarna inte ger något ljud ifrån sig så kommer ljudet troligtvis från trafik eller ventilation.
Finns det utrymme att eftersträva starkare bas vid 30-50 Hz?
Portade högtalare rullar av nedåt med 24 db/oktav, så det krävs ganska stora konrörelser för att sträcka ut frekvenskurvan under högtalarens avstämningsfrekvens. Jag tror du blir besviken på ljudtrycksförmåga och distorsionsnivå.
Tack för att du läste
Tack själv! Fantastiskt bra trådstart!
Kjell har en förlängningssladd och en kabel som ersätter den som levereras med mikrofonen till, well, kjellpriser.
En liknande fråga var upp för ett tag sedan. Jag rekommenderade den här lösningen.
Har en Nesspresso bryggare som komplement till min presskanna. Har funderingar på kaffe kapslar. Finns den typen man stoppar med eget kaffe. Finns på Kjell mm. Har vi några erfarenheter / tankar om detta?
Jag har inte testat egenfyllda kapslar, men jag har dissekerat några köpekapslar för att experimentera med. Jag slogs av hur finmalet kapselkaffet var och tror att det är nödvändigt med väldigt finmalet kaffe för att få bra kaffe ur en kapselmaskin. Pengarna du sparar på råvaran förlorar du nog på inköp&drift av en superkvarn som kan mala tillräckligt fint.
(Kaffet från köpekapslarna resulterade i väldigt bra kaffe när de stoppades i en vanlig espressobryggare, så det känns som om kapselkaffets tillkortakommande till största delen beror på kapsel och maskin.)
Under Preferences -> Energy Saver -> Schedule-knappen i nedre högra hörnet kan du sätta en tidpunkt när macen ska boota om.
Konfa sedan automatisk inloggning av ett användarkonto vid boot.
Gör sedan ett Automator-skript som startar tjänsterna.
En sak du ska tänka på är att rikta basen mot den primära lyssningsytan.
Det borde nog inte spela någon roll. Även ett så stort högtalarelement som 15" i en stor högtalarlåda är i princip rundstrålande vid frekvenser under 80 Hz.
Vad du ska med 15" vet jag inte. Du vill väl ha rappa 6:or eller 8:or och inte någon halvfladdrande långsam 15" ?
Storleken på högtalarelementet har mycket lite med hur rapp den upplevs att göra.
(Även om jag håller med om att storleken på högtalarementet är en märklig designparameter. Är det en viss ljudtrycksnivå, en viss undre gränsfrekvens eller något annat man är på jakt efter?)
Har hört från ca 10-15 andra i föreningen att de har samma problem - och problemen startade på/runt samma dag för alla.
Kolla om IP-adressen din trafik når internet från har blivit flaggad som skum hos någon av alla aktörer som håller koll på sådant -- IPVoid har ett smidigt sökverktyg. Google själva publicerar inte vad de anser om olika adresser, men den trafik som kanske fått Google att ogilla era adresser kanske har detekterats av någon annan.
(Passa också på att jämföra adressen din router (el motsv) har på sitt externa interfejs med adressen som Google tycker att din trafik kommer från. Om de inte är samma så gör er internetleverantör någon sorts adressöversättning, vilket gör att det borde vara en smal sak för leverantören att byta hela föreningens externa IP-adress till en som inte har samma dåliga rykte
Ansluten till analogingången.
När man vrider på potentiometern så ändras vilken threshold den digitala outputen ger. Kopplade upp i osciloskop och den ger en skillnad i output i mer eller mindre spänning men den är lika känslig.
Kollade upp vad den har och hittade ingen förstärkare.
Aha, Ok.
Tanken är att skriva mjukvaran själv (det som är riktiga utmaningen) och har sett liknande projekt där de använt dessa typer av mikrofoner.
Hur gör du detektion av ljud? Bara mäter om enskilda samples överstiger ett tröskelvärde eller medelvärdesbildar du över flera samples?
- Igår Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk 46
- Igår Nu stiger hårddiskpriserna med uppemot 10 procent 14
- Igår Analytiker: Apple har överskattat intresset för Vision Pro 50
- 24 / 4 AMD, Nvidia och Intel – vad är det för skillnad mellan grafikkortstillverkarna? 26
- 24 / 4 Testpilot: MSI MPG 271QRX - Färgsprakande OLED i 360 Hz 13
- Epic games nere?0
- Nu stiger hårddiskpriserna med uppemot 10 procent14
- Vart får man tag på halvantika processorer nuförtiden?20
- Fläkt 25 x25 mm18
- Formel 1-tråden8889
- Konsumentverket granskar tio nätbutiker som lurat kunder11
- Fallout 4 Next Gen – Update Notes0
- Deshroud och vilka fläktar att föredra?6
- Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk46
- Hjälp Inno3d 4090 RGB kabel (4070,4080 mfl)1
- Köpes Luftkylning och Fläktar
- Köpes Nvidia Quadro P400,600 eller 620
- Säljes Dell Latitude 7530 15,6”
- Köpes Önskar köpa 6700xt eller 3070
- Säljes Asus Geforce RTX 2070 8GB Strix Gaming OC
- Köpes Köper bärbara datorer, trasiga, utan skärm etc.
- Säljes Lenovo Thinkcentre M73
- Säljes Lenovo Legion Slim 5 14” OLED
- Säljes Asus VG248 24"
- Säljes AMD Ryzen 5 3400G inkl kylare
Tester av chassi, grafikkort, processorer m.m.
- Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk46
- Snabbtest: Bli mer Pro med mindre tangentbord41
- Snabbtest: Högre spelprestanda med Intel APO46
- Snabbtest: Asus ROG Swift PG32UCDM – kryss i nästan alla rutor37
- Cooler Master Ncore 100 Max – lättbyggt minstingchassi17
- Gömda strömkontakter med Asus och Corsair37
- Grafikprestanda i Horizon Forbidden West108
- Snabbtest: Streacom VU1 – analoga mätare i en digital värld25
- Corsair A115 – en kraftfull kylare med bristfällig ljudprofil15
- Iphone 15 Pro Max vs Samsung Galaxy S24 Ultra – jättarna gör upp141