Angående punkt 3.
Något som är väldigt roligt med CS:GO, är att många fler vapen är viable än i 1.6. Jag spelade 1.6 mycket själv, så jag förstår vad du menar med att bara 4-5 vapen gällde annars var det eco.
Kevlar och helmet gäller fortfarande, jag köper aldrig AK/M4/AWP utan det så länge vi inte force buyar, det vill säga i lägen där vi ligger under och motståndarna har 14 poäng typ. Tec9 och Five-Seven är riktigt giftiga pistoler som kan funka om man har halvtaskigt med stålar, men vill ge sig en edge mot en vanlig pistol.
SMG's har blivit mer populära, framförallt PP-Bizon och P90. Dessa vapen är exakta kopior av varandra sett till skott och rekyl (vad jag vet) förutom armor penetration. Bizon gör samma damage som P90 mot spelare utan armor, och P90 gör desto mer än Bizon mot armor.
Shotgunnen Mag7 (CT), brukar jag köpa i desperata tider, då man verkligen MÅSTE vinna en runda men inte har råd att köpa M4/Famas/AWP osv.
Metan just nu (där jag spelar, MGE-ish) är att det vinnande laget köper SMG's, fördelsvis PP-Bizon, andra rundan. Detta tillsammans med kevlar och hjälm.
Anledningarna är flera:
Till skillnad från 1.6 (där alla kills gav 300$), ger olika vapen olika mycket moneyreward i GO. En Bizon-kill ger 600$ (tror jag), medan en AWP-kill ger 100$. På detta vis kan man öka sitt economic advantage andra rundan, vilket gör pistolrundan otroligt mycket viktigare.
En annan anledning till att man inte köper AK47 eller M4 andra rundan är att OM motståndarna lyckas plocka den gubben med AK eller M4, är att då står man inför ett mycket större hot än om han plockat någon med Bizon (som har mycket sämre armor penetration).
Det är vad jag kommer på nu i all hast. Taktiker och strategi har jag nog ganska bra koll på till skillnad från inställningar och dylikt. Fråga gärna om du undrar något!
/ Raesmus