Inlägg

Inlägg som Naicro har skrivit i forumet
Av Naicro

Moderkort socket 1155 Mini-ITX köpes

Allt av intresse, kan även bytas mot ett Micro ATX ROG Gene IV

Läs hela annonsen här

Av Naicro
Skrivet av HellDildo:

En fråga till dem som har testat VR: Varför är alla spel så fokuserade på första-person vy? Då jag spelade WoW på tre skärmar kändes mera som att titta genom ett fönster till en annan värld. Endast en skärm i jämförelse var väldigt begränsande. VR borde väl gå att spela med de flesta 3:e persons spel eller vyer som har lite distans. Tycker att fokus har blivit lite väl mycket på "immersion" i förstapreson när en större effektiv skärmyta kunde räcka fullgott i de flesta spel. Dessutom är det bekvämare att sitta ner under långa spelsessioner, se bara på hur Wii-spelen har utvecklats.

Ett problem kan vara FoV:en, tyckte just Wow och diverse andra spel (racing, fps) blev för utdragna i kanterna. Då man vände sig var det en stor fisheye-effekt, och jag kände mig faktiskt lite illamående redan av 3 skärmar.

Ett annat problem kan ju vara hur kameran rör sig när man är nära väggar, snabba in och ut-zoomningar kan tänkas bli jobbiga.

Men på det hela taget borde väl dylika spel fungera helt bra "out-of-the-box"? Några erfarenheter?

VR ska ju simulera verkligheten så nära som möjligt så first person känns väl ganska givet. Oculus har redan nu några bra exempel på att 3:e person fungerar utmärkt i VR, tex. Edge of Nowhere https://m.youtube.com/watch?ebc=ANyPxKr2EOXVCo8OI3vIh__ZM6BmM...

Av Naicro
Skrivet av evulme:

Själv är jag intresserad av vilken som är bäst för oss som inte har utrymme, och som måste sitta ner!!

Att döma av den jämförelsen Tested gjort föredrar de Oculus Rift gällande komfort, linser/display, vikt/viktfördelning, kabel (styvhet/tjocklek) och ur viss synpunkt även tracking då Viven tydligen har tendens att bugga ur till och från, något som de inte upplevt med Oculus, vars tracking dessutom är betydligt lättare att sätta upp.

Viven kom ändå som klar vinnare främst tack vare de trackade kontrollerna och roomscale, men även för bättre möjligheter för de som har glasögon då linsernas y-axel går att justera, men har man som du inte plats för roomscale och har som avsikt att spela sittandes uppfattar jag Oculus som det vinnande alternativet om man bara jämför själva HMD:n.

"Ten minutes in, i think to my self, boy what if could play this exact same game using the tracked controllers but wearing the Oculus rift"

https://m.youtube.com/watch?v=EBieKwa2ID0&ebc=ANyPxKpAWhoYcUm...

Av Naicro
Skrivet av oqvist:

Har du testat 3h session i p cars. Hur är det med pannsvetten (..)

5 timmar kontinuerligt användande nu och ingen pannsvett här inte, är inte ens varm. Är riktigt, riktigt imponerad över hur sval den är och hur grym komforten är under längre perioder.

Skrivet av oqvist:

Lir som inte stödjer headtracking går det köra dem som om riften bara är en reguljär projektor utan något särskilt stöd?

Håller bildkvaliten om det är möjligt så det finns någon som helst vits med det hela?

Absolut, jag skriver detta i VR med Virtual Desktop där man har skrivbordet framför sig och här funkar allt som vanligt, gå lös på steam, netflix etc. Det finns ett ton inställningar som skärmstorlek, tex platt skärm eller svängd runt dig, olika bakgrunder och miljöer som tex biosalong) http://store.steampowered.com/app/382110/

Bildkvalitén duger bra till allt jag testat hittills i virtual desktop, markant skillnad mot DK2.

Av Naicro

Bärbar VR-setup - Alienware amplifier+Oculus rift CV1

Med DK2 funkade denna setup riktigt uselt, man var tvungen att ha en extern skärm inkopplad i amplifiern för att ens få liv i riften. Med CV1:an funkar det helt perfekt och får ok framrates trots en halvsunkig cpu.

Så om du redan sitter på en Alienware och har en bra GPU till stationära så är en amplifier en billig lösning för en bärbar vr-setup, går att hitta från 1k ungefär.

Av Naicro
Skrivet av 93Clocker:

@Naicro: Vilket spel/applikation/video ger bästa upplevelsen just nu med vr som du har testat?

Skulle säga Project cars, Dreamdeck (då speciellt T-rexen som kommer springades emot en, obehagligt verklig närvarokänsla) Valkyrie och Elite dangerous. Adr1ft är helt klart en grym upplevelse, kanske en av de bättre om man har mage för det. Skulle dock starkt rekommendera att lära sig kontrollerna 100% och invertera axlar osv i vanliga skärmläget först, speciellt om man inte är van med x-box kontrollen. Det gjorde inte jag och när jag väl fått koll på alla 6 axlar var man ganska färdig. Jag får dessutom framedrops i vissa tunga scener i Adr1ft som inte gör saken bättre.

Luckys tale var oväntat trevligt, tror absolut på third person/plattform i VR.

Av Naicro
Skrivet av Hymer:

@Naicro: Jag själv blir nöjd om det bara är bättre än DK2 som jag blev kär i de få gånger jag har testat den.

Då kommer du inte bli besviken Rent generellt känns CV1 som en extremt finslipad produkt med enormt hög kvalitekänsla.

Av Naicro
Skrivet av Hymer:

Efter läst detta så känns valet av Vive ännu mer bra. Har fasen inte hittat någon som klagat på den ännu.

Nu har jag inte fått Viven ännu men visst finns det rapporterade problem även med den, tex glare, mer prominent SDE, tyngre och sämre balanserad. Personligen föredrar jag mindre SDE, glaren är inte ett konstant problem.

Av Naicro

@Plyschmannen:

Förutsatt att man inte sitter på en CV1 från en dålig batch (vilket inget tyder på då alla reviews hittills tar upp problemet) så får man väl hoppas på att utvecklarna i alla fall kan minimera glare framöver genom att undvika vissa kontraster etc. I vilket fall är jag ändå nöjd, men som sagt, det var mer än vad jag förväntat mig.

Av Naicro
Skrivet av Plyschmannen:

@Naicro: Jag fick min CV1:a igår, och har rätt mycket glare-problem.
Hur ser dina fresnell-linser ut? Mina har typ "klumpar" i vissa av fårorna. Lite svårt att förklara, bilder finns här https://imgur.com/a/yLSoy att kolla på (assvårt att ta bilder på det här, då det behövs ljus i rätt vinkel samt att man behöver fokusera manuellt). Ser det ut så hos dig med, eller är allt typ som en LP-skiva med fina normala ränder runt hela linsen?

/Björn

Mina linser har det med, sitter koncentrerat i höger nederkant i högra linsen och i vänster nederkant i vänstra linsen

Edit: Såg nu att de sträcker sig upp mot höger resp. vänster sida av linsen precis som de bilder du länkade till

Av Naicro
Skrivet av oqvist:

Har du testat 3h session i p cars. Hur är det med pannsvetten och är det fortfarande betydligt svårare hitta bromspunkterna etc vs reguljära monitorer? Input lag? Kräver väl närmast en leo bodnar input lag mätare för att mäta förmodar jag

Har inte hunnit med några längre sessions så kan inte svara på det, men man ska tänka på att den externa kontrollboxen för DK2 nu är inbyggd i HMD:n och den avger en del värme, har dock inte upplevt någon strålningsvärme mot ansiktet hittills, men höljet blir ganska varmt. Återkommer med svar efter att jag hunnit med några timmar i sträck.

Hade själv svårt att hitta bromspunkterna med DK2 och kan säga att det är en helt annan sak med CV1, spontant skulle jag vilja säga att det är lika lätt, om inte lättare jämfört med monitor, men det är bara hur jag upplever det. Varvtiderna kommer ge mer pålitliga svar på frågan.

Angående input lag är det inget jag upplever alls.

Av Naicro

Oculus rift CV1 - första intryck

Har haft CV1 ett par dagar nu och hunnit testa en del demon och spel som Dreamdeck, Adr1ft, Project cars, Luckys tale, Eve Valkyre, Henry etc och tänkte kortfattat försöka beskriva hur jag upplever FOV, SDE, Glare/Flare och Sweet spot/chromatic aberration.

FOV - Field of view
Har DK1/DK2 framför mig och skulle säga att CV1 placerar sig någonstans mellan dessa. Med DK1 kunde man säkert få 110+ om man pressade linserna mot globerna och ändå inte se displaykanterna likt DK2, samma sak gäller CV1, trycker du hmd:n mot dig blir displaykanterna synliga vilket enligt mig är en större immersionbreaker än lite lägre FOV. Som vanligt får vissa spel foven att kännas betydligt större än andra, scener med mörkare omgivningar kan få foven att kännas gigantisk medans ljusare scener kan få det att känns som att titta genom en kikare, så det är nog lite som Oculus säger, "it is not an exact science" även om det rent hårdvarumässigt faktiskt är det.

Sammanfattat skulle jag säga att foven duger bra för att ge en bra VR-upplevelse men förvänta dig inget extraordinärt på den fronten.

SDE - Screen door effect
Tidiga recensioner av DK2 lät lite så här "The screen door is gone! You have to really look for it to see it" och samma sak har sagts om CV1 vilket gjorde mig orolig då jag personligen tycker SDE:n på DK2 har varit det i särklass största problemet, och med tanke på att upplösningen inte har ökats med några enorma mått har jag inte haft så höga förväntningar.

Den här gången stämmer det bättre, i de flesta fall. I mörkare scener är det svårt att överhuvudtaget urskilja medans det är lite mer prominent i ljusare omgivningar. Ett bra exempel är racingsims som Project cars, det var bra optimerat för även för DK2 men slutade spela då SDE:n gjorde det väldigt svårt att tex se kommande kurvor och generellt allt i horisonten där man fäster blicken bestod av ett enda raster. Vågar påstå att detta inte längre är ett problem med CV1.

Glare/Flare
Trots att jag kände till det kom det lite som en överraskning då det var lite värre än vad jag förväntat mig. Det är dock bara stundtals som det sker, men när det väl gör det är det påtagligt och upplevs lite som att man har fått något i ögonen som bryter ljuset fel. Även om jag upplever detta som ett problem idag tror jag inte att det kommer vara ett problem framöver då det finns många spel där det inte uppstår överhuvudtaget och borde således kunna undvikas.

Sweet spot/chromatic aberration
Sweet spoten är definitivt större, behöver väldigt sällan rätta till hmd:n och någon chromatic aberration har jag inte upptäckt överhuvudtaget.

Spel
Har inte hunnit spela något specifikt spel tillräckligt för att ge nån vettig feedback mer än att Adr1ft var en no no för mig, 6DOF i VR är helt klart "Intense"

Är det något mer specifikt ni undrar över så svarar jag gärna.

Av Naicro
Skrivet av Hulle:

Det har väl gjort det i de uppackningar jag sett iaf.

Skrivet av KaZZoA:

Det följer med.

Tack!

Av Naicro

Hur är det nu, följer det med fästen för väggmontering eller inte?

Av Naicro

Skickad!

"Hej!

Din Rift är på väg! Gå till din ordersida för att se ditt spårningsnummer.
Behåll det här e-postmeddelandet för framtida bruk. Kontakta oss om du har frågor eller funderingar kring din beställning (......)

Vi ses i Rift!

Oculus-teamet"

Lite förvånad över att det var på svenska

Edit: Är KS backer

Av Naicro

It's in the works!
Your order's being processed now.

Woohooo!!

Av Naicro

Kickstarter här, inget mail än. Backer 31xx, tror de högsta som skeppat låg på runt 27xx

Av Naicro
Skrivet av duked:

Här ser man se liknande (filmat genom ett headset), se i fullskärm (det man ser är inte SDE, men SDE upplevs på samma sätt):
https://www.youtube.com/watch?v=icyl07c1PVw

Nja, det där är inte filmat genom ett headset, de filmar en skärm som visar speglad output

Av Naicro

Blev frän i vitt! Kan dock inte riktigt se tjusningen med att besudla en sån snygg front med NZXT plåten, är det tänkt att den ska sitta sådär eller missar jag nått?

Personligen hade jag gärna önskat lite kontraster, tex låtit frontengallret vara svart.

Av Naicro

Ganska nöjd nu att man backade