Det man får tänka på att de har egentligen visat precis samma saker som vid varje expansionslaunch, dvs 4-5 stycken nya områden, snygga nya art assets, ny ras och/eller nya class (Drachtyr/Evoker), 1-3 nya gimmicks som de kommer överge vid nästa expansion (Dragonriding), några mindre overhauls för äldre system (crafting/gathering). Denna reveal håller precis samma formula som alla äldre expansionreveals, det finns egentligen inget "nytt" i det.
Vad man varit väldigt duktig på att undvika att visa eller tala är egentligen sakerna som leder till att folk väljer att fortsätta spela eller ge upp i frustration; spelsystemen. Efter de senaste tre expansionernas kritik gällande lånad kraft i endgame, för mycket RNG loot, krav på legendaries som tvingar dig att spela viss sorts content, timegating så har Blizzard uttalat att man "lyssnar på spelarna" men man har inget att visa kring hur man tänker kring speldesignen. Fokuserar man på att spelarna ska ha kul eller är det fortfarande "engagement metric" som styr, dvs feltolkning kring att "tvingande" är lika med "engagerande".
Deras Game Director svarade bland annat kring att man är nöjd med The Great Vault, vilket är ett system som ger spelaren en till flera val av gear att välja på varje vecka utifrån hur mycket content man spelat. Gearen är fortfarande helt random och du kan spendera mycket tid utan att egentligen få något för mödan. Systemet har varit starkt kritiserat och game directorns svar visar på att teamet som designar systemen och mekaniken fortfarande lever i sin egen värd.
Det här kan bli en fantastisk expansion om löser all fientlig speldesign, men det är ett varningstecken kring att man knappt nämner något om det i samband med reveal.