Inlägg

Inlägg som vkn har skrivit i forumet
Av vkn

Bättre fps i Project Cars Vive! :)

ATW från Oculus fungerar sjukt mkt bättre än Interleaved Reprojection i sittande upplevelser, typ Project Cars etc.
Men äntligen har jag hittat ett sätt att boosta fps utan att använda Interleaved reprojection och får samma upplevelse som med CV1.
Det funkar klockrent och upplevelsen blir bra mkt mer stabil.

Inställningen vi vill aktivera är Always On Reprojection(inte detsamma som 45fps interleaved)
Nu kan jag köra Pcars med bra mkt högre settings och supersampling, i stabila 90 FPS.
Men som jag förstått är det inte lämpat för annat än seated upplevelser.

I assetto Corsa kan jag köra med 24 bilar och hyffsade setting med supersampling 1.5!

Steam VR Settings -> Developer -> Always On Reprojection

Stäng av Interleaved Reprojection

Steam VR Settings -> Performance -> Reprojection

Här finns mer att LÄSA

Av vkn
Skrivet av oqvist:

Jo de är på gång nya tunnare facial inserts för Rift också får se hur nära man kommer och hur de står sig mot mina 6 mm läderkuddar för Viven. Går de fixa något dylikt med PSVR också?

Upplever du PSVRs grafik som lika skarp som rifts? Lättare/svårare se små detaljer? Inge jitter eller något från trackingen när du ser på film?

Skärpan är inte lika skarp som vive eller rift.
Men helt klart godkänd.
Men ofta tror jag inte det har med skärmen eller linserna att göra, utan känns som mjukvaran orsakar blurret.
Psvr plågas lite av black ghosting oxo...vilket frå mig att fundera över om responstiden är "låg"?
Det är inte lika mkt som på dk2, men dock synbart om man tittar på en kontrastrik bild och rör på skallen mkt.
Jitter har jag enbart noterat vid laddningar och då extremt lite.
Har dock inte spenderat mkt tid med film.
Psvr känns väldigt mkt som en dk2 med bättre panel.
Plågas av samma saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Av vkn
Skrivet av oqvist:

FOV blir jag inte klok på. En del hävdar att det är bättre fov med PSVR andra sämre? Körde du dem kloss mot? Hur är det med glipa går den få kloss mot ansiktet?

Definitivt mindre fov, men vi snackar skillnad från DK2 och CV1..så väldigt marginellt, men definitivt synbart.
Det känns som att man inte kommer tillräckligt nära linserna.
kanske är mitt nylle som inte passar?^^
Jag har turen att prova 3 olika HMDs dagligen(PSVR,Vive,Rift DK2) och har växlat mellan dem för att bekräfta det.
Det som är värre för mig är att jag har problem med att komma närmre linserna, blir en rejäl glipa runt näsan som släpper in ljus.
Dock så är komforten utan tvekan bra mkt bättre än Rift eller Vive.
Dessutom bör man spela PSVR i ett dåligt upplyst rum utan soljus(så inte trackingen knasar) så ljuset utanför blir inte så märkbart.
Vive kan du köra i dagsljus utan att det släpper in något alls.

Vive har definitivt störst fov av alla, du kan dessutom modda Vivens mjuka delar och komma än närmre linserna och få ytterligare fov.

Av vkn

Helt oki insteg till VR. Men jag får inte den totala närvaron som från Vive/cv1.
Av någon anledning är jag inte "där".
Tracking,FOV och grafik lämnar mkt att önska.
Dock är spelen av hög kvalite.
Synd bara att jag blivit bortskämd med min Vive...
Men men.. helt oki för casual Vr.
Men föredrar Vive utan tvekan.

Nu ska bara RE7 släppas så är julhelgen räddad.^^

Skickades från m.sweclockers.com

Av vkn
Skrivet av Fisken1986:

''Men sen krävs en solid och modern gaming PC.''

Njä, lite att ta i? RX 470 + i5 2500K? eller GTX970 och 2500K?

Modern är såklart en definitionsfråga, sant, men dock solid

Av vkn

Vi kommer få vänta på reviderade HMDs, tror livslängden på VR headset kommer vara flera år.
Så om man väljer att invänta nästa generation tror jag man kommer få vänta...länge
PSVR är ett alternativ men enligt mig inte i närheten så uppslukande upplevelse som Vive/Rift.
Det funkar, men i direkt jämförelse är PSvr inte i närheten när det kommer till tracking och levererar inte samma "imersive" upplevelse.

Av vkn

Playstation VR ur ett HTC vive perspektiv.

Känns som att det var evigheter sedan jag skrev något av substans på swec...men men...här kommer lite tankar.

PsVr är en blandad upplevelse.
Solid design, sladdar i överflöd och bra spelupplevelser.
Utan tvekan är Sonys HMD fullt fungerande och har förvånansvärt bra bild, men går inte jämföra med HTC Vives skärpa eller kontrast.
Närmast i jämförelse är DK2, fast med MYCKET mindre SDE(Sonys val av RGBpanel var smart).
Samma FOV som DK2an oxo.
Det finns en viss black ghosting och en "tröghet" i bilden som gör sig påmind i hastiga vertikala rörelser.
Men inget som förstör upplevelsen, den är dock där om man tittar efter den.
Latens är 18ms... dvs dubbel latens från Vive/CV1 (11ms?)... å förmodligen anledningen till att så många mår illa?
Oavsett vilken siffra på pappret, så är det uppenbart att PSVR kämpar med fördröjning av något slag, sen om det beror på mjukvara eller hårdvaran har jag ingen aning om.
Trackingen är bristfällig, å stundtals kan det förstöra upplevelsen.
Sitter du still framför kameran så fungerar det dock ypperligt.

MEN för priset (5700kr) är det ett oki insteg för VR.
Dock fortfarande relativt dyrt.
En beggad Vive går loss på 7000kr och är ett mycket mer komplett paket.
Men sen krävs en solid och modern gaming PC.
Så är du en gamer på budget,som vill uppleva VR, testa PSVR.
Dock har jag ett bekymmer.. jag är inte riktigt i världen som med Vive....varför? Ingen aning... kanske har det med sämre tracking att göra eller latencyn...
Det blir mest tydligt när man jämför TheBlu(Vive) mot OceanDescent(PS4), theBlu är hästlängder mer verkligt och närvaron är total.
Oavsett så är det helt oki och har man inte spelat Vive så kommer man bli imponerad av hela Vr upplevelsen.
Men har du som jag, följt VR sedan dk1 och spelat premium VR på Vive/Rift, så är det definitivt inte lika imponerande...jag blir helt enkelt inte uppslukad av PSVr.
Det som kommer vara avgörande är såklart spelutbudet, och är anledningen till varför jag köpt PsVR.
HTC Vive är utlåsta av både Oculus och Sony just nu, så även om Vive är det mest kompetenta och kompletta VR paketet i dagsläget, så saknas tunga titlar.
Mina högst personliga tankar, men hade varit kul med feedback från andra användare.

//VR-pionjär och kunglig Hov Masturbator av Svea- Lindstén

Av vkn

Kommer vi någonsin få se VR i butiker?
Känns som att jag gärna hade provat produkterna innan köp.
Dyr frakt, förbokningar och knas, näfy.
Kass lansering av VR.
Sonys motsvarighet lär bli lanserad i butik, men seriöst, PCs dito enbart online?
nä...bajs

Av vkn

Tips.
Prosim.no har sjukt grymma och billiga handbromsar.
Väl värt att kolla upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Av vkn

Sitter på ett Titan X evga Superclocked... mmm... min epenis rycker pulserande.

Tycker dock det känns ovanligt tungkört?

Skickades från m.sweclockers.com

Av vkn

Th8a/th8rs funkar fint i analog mode.
Men själv kör jag med en ombyggd pedal från g27 ratten.
Fäst på en riktig handbroms, grymt trovärdig känsla.
DIY är vägen att gå om man inte vill lägga 1500+ för en handbroms.
Problemet är att inte alla spel tar emot analog signal.
Men Dirt Rally med analog handbroms är nästan ett måste enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Av vkn

Sågade min i7 3770k@4.8ghz...den var tydligen för slö om man jämför med deras i5@3.3ghz.
hehe..nubs
Firestrike test ger min rig 15 000, smärtgränsen går vid 9000 skillnad.
Suck va kasst "verktyg"

Av vkn

Man kan inte ifrågasätta att Titan X är det grymmaste singel-core kortet på marknaden...men prisvärt? Nja
Men det är i slutändan du som avgör om du har pengarna eller inte.
Men bästa singelcore prestandan tveklöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Av vkn

Har aldrig upplevt några bekymmer med suround.
Aktivera>bezelkorrektion=voila!
Sen väljer jag den nya ,kompenserade, upplösningen ingame.
Dock har jag ett singelkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Av vkn

Är inte aktiv för fem öre längre... men återvänder alltid "hem" och kollar matnyttigt och hårdvarunyheter.
Mitt första konto är tyvärr förlorat sedan länge. Nuvarande kontot har enbart 13år på nacken.
Hunnit få 3 ungar under tiden^^
Gubbvarning

Skickades från m.sweclockers.com

Av vkn
Skrivet av Lessismore:

Ja exakt det. Genom mjukvaran ja. Fast på utvecklingsmaskinerna fanns egentligen inte dessa finesser out-of-the-box. Så klart man kan knåpa ihop något genom att använda okända (?!!?) finesses/trix i hårdvaran, men det kan man ju alltid. På tex Amiga'n fixar man genom att återanvända sprite'ar, switch'a bitplanes och copper-listor mm.

Ja, det finns alltid exempel på ett gäng spel som är mindblowing. Ta de 10st mest imponerande spelen på vardera plattform och det går inte att särskilja dem från varandra, vilken plattform de tillhör. Tex platsar "Contra: Hard Corps", "Eartworm Jim 2", "Mega Turrican" (som har grym musik) i MegaDrive's mindblowing titles.

Å andra sidan finns dessa till SNES: "Super Metroid", "Super Castlevania IV", "Final Fantasy III (VI)", "Donkey Kong Country", "Chrono Trigger" (musiken framförallt), för att nämna några.

Men om vi jämför spel som finns på både SNES och MegaDrive, så är SNES-versionen i 8 fall av 10 bättre på SNES. Det är ungefär samma som när vi jämför med PS2 vs XBox, PS3 vs XBox 360 och PS4 vs XBox One. Playstation är nästan alltid bättre.

Sen är inte grafik och ljud allt. Jo, det kanske var det på -80 och -90 talet, men om vi ska hålla oss on-topic så kan vi alla vara överens om att dagens lägst presterande hårdvara duger gott till att göra fantastikt fina och bra spel.

Antar att du citerade mig fel.
för z80 emulerade inget, den körde mastersystem spel as-is, du måste syftat på mitt snack om skalning/rotation och mode 7.
Fullt förståeligt nu på julafton, med kladdiga knäckfingrar och julglögg på t-bordet.

Hävdar dock att det är till smd fördel när det kommer till multi-plattforms titlar.
Men det beror mkt på vilka spel du plockar fram att jämföra.
Capcom titlar vs delphine software osv.

Blev nog lite oftopic, men alltid kul att dividera smd vs snes^^
God jul på dig!

Av vkn
Skrivet av Lessismore:

Nja, Z80 processade ju bara ljudet. Det gick INTE att nyttja den till att spela Master System-spel (eller något annat heller för den delen).

"In order to achieve backwards compatibility, the original Master System central processor and sound chip (the Z80 and SN76489) are included in the Mega Drive/Genesis and the new Video Display Processor is capable of the Master System VDP's mode 4"
Sitter ett Everdive kort i min Mega, laddar in mina sms rommar utan powerbase converter, förklara?
PowerBase adapterna var inget mer än en regelrätt kassett-konverter pin-to-pin, inga chip satt i konvertern, dom satt i megadriven.

Skrivet av Lessismore:

Nej, den klarade inte det direkt. Man gjorde samma "fusk" som på alla andra plattformar som inte har direkt stöd för ChunkyToPlanar. Isf säger vi att C64 också klarade att skala bitmap (som den numera klarar). Möjligt att du blandar ihop ditt resonemang med MegaCD som hade en 12.5Mhz processor och en del skalnings-/rotations-effekter.

Precis som jag skrev, inte via hårdvara men genom mjukvara kunde man uppnå samma effekt.
Kolla Gunstar Heroes, Mega Turrican osv,osv, spelen som kom mot slutet av konsolens livslängd.
Förövrigt stämmer ditt resonemang med att MegaCD(32x inkluderat) fick stöd för skalning och rotation via hårdvara, men det behövdes aldrig, megadriven klarar det utmärkt om man kunde programera sin 68k.
Se även Overdrive demot från Titan

saxxat från wiki "The Sega Mega Drive/Sega Genesis has no hardware-native feature comparable to Mode 7, although the Sega CD add-on added such a feature; for example, it is used prominently in the Special Stages of Sonic CD. HOWEVER(!!!), as in Tales of Phantasia and Star Ocean's sprite effect add-ins, some comparable technical feats could be programmed straight into a game by the developers, resulting in similar effects seen in games such as Castlevania: Bloodlines, Adventures of Batman and Robin, or Contra: Hard Corps."

Skrivet av Lessismore:

Ja, musiken i "Shadow of the Beast" är ju grym, NOT! Om man jämför Amigan's förlaga, som baseras på samplade instrument.
.

Syftade på prestandan och grafiken, kolla upp JAPANSKA Sotb... konkurrerar med Amiga versionen.
Snes versionen är under all kritik, blev inte officiell release pga dålig portning, ostabil framerate etc.
Finns numera att tillgå via romdump dock för den nyfikne.

Skrivet av Lessismore:

SNES och MegaDrive var bäst på varsitt område. Den högre klockade CPU'n gav MegaDrive'n snabbare vektorgrafik, men 2D-grafiken på SNES var bättre out-of-the-box, utan special-chip i kassetterna..

Vet inte annat än mer färger och mode7, prestandan i 2d spelen var bättre med Motorola 68k@7mhz.

Sen när det gäller ljudet så är klart det en fördel med PCM sampling om man exempelvis ska återskapa realistiska ljud, stråkar, röster, etc och där hade snes övertag utan tvekan.
Fördelen med synthes, subtractiv, FM eller whateva är klart utrymmet, midi tar knappt någon plats alls.
Själv tycker jag att det är megadrivens stora brist, ljudet suger.
FM synthes använder man i psytrance, inte till tvspel

Av vkn
Skrivet av elajt_1:

Megadriven hade en något snabbare CPU, men fick spö i nästan allt annat:

http://web.ics.purdue.edu/~dherring/cgt141/project1/compariso...

Det där sa föga om prestandan.
Jag kan skriva en egen lista och lista mer saker som skulle hamna till fördel till smd.
Du vet att megadriven hade en z80 hjälp prolle oxo va?
Dvs ett inbyggt master system som kunde nyttjas inte bara för att köra mastersystem spel.
Som sagt, den kan utföra avancerad grafik utan extra fx chip i kassetten såsom doom.
Mode7 effekten (skalning och rotation av sprites) klarade 68k utan chip, via mjukvara.

Kolla upp multi-platform spel...flashback, mk, alladin, shadow of the beast...mm..megadrive sparkar rumpan av snes.
I vissa fall har snes mer färger, men slowdowns och allmänt försämrad prestanda.

Snes är en underbar konsoll, men smd är mer prestanda (en Amiga 500 med mindre färgdjup typ), om spelutvecklare utnyttjade kraften så var den särklass bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Av vkn
Skrivet av Gender Bender:

Sega satsade mer på snabbare processor, vilket gjorde det möjligt att släppa snabba spel som Sonic. Nintendo satsade i stället på bättre grafik och ljud, vilket man märkte stor skillnad på i vissa titlar.

Hmm, som gammal retro nörd så handlade det mest om fler färger på skärmen för snes, dock hade megadriven MYCKET mer prestanda.
Så generellt på multiplattformstitlar var oftast snes mer färgrikt, men slöare och saknade animationer på stora sprites.
Jämför du dessutom nes vs sms, så vinner sega återigen, så jag hävdar nog att sega alltid satsat på prestanda och grafik.
En bra jämförelse är youtube klippet du länkade, kolla animationerna.
Jämför sen ex, Flashback osv, stor skillnad.
Megadrive och Amiga körde 68k Motorola på 7mhz, den kan än idag kräma ut bra med sprites.

Nu så betyder inte Nintendos satsningar på 80/90talet ett smack.
Jag tror, att med så billiga kretsar som sitter i xbo/ps4, kan Nintendo absolut välja att köra på som prestanda kungar, varför inte, tillfället är uppenbart där, med MS och Sonys undermåliga prestanda.
Tillverkningen lär ha blivit effektivare, kretsarna stabilare, jag tror på bra prestanda på nextgen Nintendo.

Kul med lite konkurens, dagens klena skitmaskiner ger jag inte mkt för...

Av vkn
Skrivet av ipac:

Killzone:SF (sen när var det <30 fps?) har inget Morpheus-stöd så det kan du glömma i vilket fall som helst.
Mao, "vanliga" PS4-spel till Morpheus kan du glömma. De kommer bli specialskrivna för Morpheus (om sen uppdateringsfrekvensen blir tillräcklig återstår att se ändå, förstås).

Så min gode herre, du menar att Killzone SF rullar stabilt?
Sjukt kass uppdateringsfrekvens, finns tillfällen det dippar under 30.
Ligger oftast mellan 30-40fps å fluktuerar.
källa: min personliga überkänslighet för dåliga fps och massvis med videos.

Här ser du när KZ dippar mellan till 28 vid flera tillfällen.

Killzone: Shadow Fall PS4 Single-Player Frame-Rat…: http://youtu.be/rkQxzPVzweU

Skickades från m.sweclockers.com