Ursprungligen inskrivet av Guitarkalle
Tråkiga med mmorpg tycker jag är att det inte är en story i spelen. Det kan vara en bakgrundstory, men den verkar aldrig evolvera, och man själv spelar ingen roll i den. Det är inget rollspel förutom att ens karaktär blir bättre.
Allt man gör är att gå upp i level och hitta bättre utrustning. Det är inget äventyr ö.h.t. Skulle vilja se en story som fortsätter och som man spelar med i. Arméer som marscherar och ödelägger, städer som intas etc. En ond och en god sida. Ungefär som i fantasy-böckerna. Nya faktioner kan uppkomma, gamla nationer kan försvinna. Gränserna för gott och ont rör sig hela tiden.
Annat jag skulle vilja ha är att fighting ska vara skill-based, inget annat. Hur kul är det att bara klicka på en gubbe hela tiden?
Skulle vilja att ens gubbe åldrades, skägget/håret växer och man måste klippa sig. Man måste käka etc.
Mindre npc's som producerar saker. Tycker man ska försöka få en ekonomi utan npc's så mycket som det går. Visst, vissa saker är det nice med npc's för, typ vakta staden, fylla ut arméer etc etc. Men skulle vilja att man försöker få spelarna att producera vapen och föremål och sedan säljer till andra. Man får gå ut och leta mineraler som man säljer blacksmiths som kan använda det för att göra vapen. Man kan ha en åker som man odlar mat o säljer till andra. Sedan kan man göra så att man inte behöver göra så mycket på åkern kanske. T.ex. hyra en npc eller att man bara behöver skörda o så någon gång då o då.
Tycker man ska behöva bo någonstans. Antingen att man har ett hus/lägenhet eller att man måste sova på ett värdshus. Inte så att värdshuset kan husera en miljon spelare samtidigt.
Några tankar