Utöver att AMD lanserade Ryzen Threadripper och Radeon RX Vega-familjerna i slutet av juli inledde företaget även teknikmässan SIGGRAPH där just grafik, animation och olika typer av visualiseringstekniker behandlas. SweC-redaktören Andreas Eklöv passade på att ta sig en vända inne på mässgolvet innan han styrde skutan mot Sverige igen, och här är några intressanta höjdpunkter från SIGGRAPH 2017.
SweClockers på SIGGRAPH 2017
- Skapat
- 2017-08-04
- Skapat av
- loevet
- Senast ändrat
- 2017-08-06
- Visningar
- 4 451
Om jäktandet mellan olika föreläsningar, kurser, presentationer och annat nördigt kul blir för mycket kan grafiknörden koppla av på Pixel Bar!
De proffsinriktade grafikkorten i Vega-serien har bland annat byggts för att accelerera olika typer av beräkningar med hjälp av AI och maskininlärning, en tydlig trend på årets SIGGRAPH.
I början av 2000-talet användes AMD:s Opteron-processorer i IBM:s superdator-bygge Roadrunner, där 64 000 processorer användes. Systemet var stort som en serverhall och skröt med 1 petaflop beräkningskapacitet. Inför årets SIGGRAPH presenterade AMD systemet Project 47, som uppnår 1 petaflop i ett enda serverskåp. Detta uppnåddes med blott 20 av de Zen-baserade serverprocessorerna i EPYC-serien och 80 av företagets professionella acceleratorkort i Radeon Instinct-serien.
AMD presenterade även sitt nya initiativ AMD Studios där företaget jobbar tillsammans med olika filmbolag och filmskapare där företagets tekniska lösningar så klart är en central komponent i arbetet.
Disney Animation Studios höll i en presentation och panel om hur filmen Moana, eller Vaiana som den kallas här, skapades. Presentationen gick igenom dels hur förarbetet till filmen gick till, men även hur filmens detaljerande grafik renderades. Mängden processortimmar har vuxit enormt bara sedan studions föregående animerade storfilm.
Utöver AI och maskininlärning var bruket av spelmotorer inom filmproduktion en annan trend på årets SIGGRAPH. Spelmotorer som Unreal Engine används som verktyg för att skapa prototyper av olika scener, och ibland även som den faktiska motorn bakom filmens rendering.
Nvidia visar prov på hur AI och grafikkort tillsammans kan användas för att smartare filtrera bort brus (noise) i bild och video.
AI kan även användas för att generera smartare och smidigare ansiktsanimationer, ett av många områden som AI och maskininlärning kommer beröra de kommande åren.
Redaktör Eklöv blir filter-beklädd i realtid av Nvidias AI-system.
Redaktör Eklöv tänkte först "oj, vilken realistisk mekanisk giraff" innan han insåg att det faktiskt var en livs levande giraff som strosade runt vid en av utgångarna. Den kallades "Tiny" och var en del av en kurs om hur giraffers anatomi fungerar, och hur det kan användas för att teckna eller rita upp dem mer realistiskt.
Blizzards omåttligt populära shooter Overwatch var så klart representerad i galleriet där besökare fick chansen att prata med skaparna av deras favoritalster.
I egenskap av att vara en övervintrad jrpg-nörd blev redaktör Eklöv glatt överraskad över att kunna prata skvaller om Final Fantasy versus XIII med teamet bakom Final Fantasy XV, men något skvaller om en pc-version lyckades han inte krama ur dem.