Permalänk
Medlem

Gigabyte Superb 550P

Hej!

Bygger en dator åt min systerson av lite gamla grejer. Han får en AMD PhII X4 965 C3, ASUS M4A88T-V EVO, ATI HD 4870 1GB, 4GB DDR3, DVD-R/RW och 250GB Samsung 7200. Enligt alla PSU-calculatorer så ska 400W räcka men när jag kör mitt Gigabyte Superb 550P så slocknar datorn efter 30sek. Med ett Corsair 600W så snurrar den på utan problem så felet ligger hos PSU:n. Vad tror ni? Kan GB PSU:n vara trasig? Eller räcker den inte till?

Jag har kopplat in grafikkortet med en Molex till PCI-E och den vanliga 6-poliga PCI-E kontakten som sitter på agget.

Några tips?

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Defekt nätdel? Har det flera 12v linor försök koppla så allt inte hamnar på samma kanske, 550watt ska räcka och bli över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Defekt nätdel? Har det flera 12v linor försök koppla så allt inte hamnar på samma kanske, 550watt ska räcka och bli över.

Hej!

Jag har den "extra" PCI-e på en ensam 12V lina och HD och ODD på en annan. Jag tycker också det borde räcka.

Permalänk
Medlem

Problemet löst!

Sådärja, det måste ha varit något annat fel. Jag uppdaterade drivrutinerna till grafiken och då kan jag plötsligt köra PCI-e ström till 4870 och tre fläktar på samma lina utan problem. Spelade Stalker i tre h igår och allt fungerade utmärkt.

Konstigt!