Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Det låter tyvärr så, ja. Eller rättare sagt, problemet verkar inte vara i nätagget. Moderkortet behöver ju inte vara bortom räddning, men jag skulle iaf släppa nätagget från felsökningen tillsvidare.

Eftersom det inte går igång några fläktar ens och nätagget verkar funka så måste det nästan vara moderkortet, kan inte tänka mig något annat

Permalänk
Medlem

1: Har du resetat cmos (strömkabel ur, batteri ur, jumpra i minst 30sek)
2: Kopplat bort all onödig utrustning?
3: Startar nätagget ifall du enbart har ATX kabel inkopplad?
Detta verifierar ifall du har kortslutning mot mobo eller annan utrustning.
Att datorn dog i ett prestandatest låter dock som du har överbelastat nån komponent.

Å ni som ska hjälpa till, håll erat j*vla flame borta, TS å andra blir bara irriterade

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

På ditt moderkort har du en "Reset CMOS" knapp på baksidan vid io plåten, testa tryck på den och följ även Bloopys guide hära.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Nog trodde jag bättre om dig än att vilja lura folk.

1: Har du resetat cmos (strömkabel ur, batteri ur, jumpra i minst 30sek)
2: Kopplat bort all onödig utrustning?
3: Startar nätagget ifall du enbart har ATX kabel inkopplad?
Detta verifierar ifall du har kortslutning mot mobo eller annan utrustning.
Att datorn dog i ett prestandatest låter dock som du har överbelastat nån komponent.

Å ni som ska hjälpa till, håll erat j*vla flame borta, TS å andra blir bara irriterade

Det första jag gjorde igår var att reseta cmos, väntade i ~2min bara för att vara säker också.
Testade dock precis att endast ha atx kabeln inkopplad och då började det pipa väldigt högt så ja stängde av direkt! Vad betyder det O_O?

Permalänk

Det verkar vara något med moderkortet, för när jag har strömmen i och endast Atx kabeln ikopplad blir det ibland ett pipande ljud, det verkar också komma om man själv nuddar atx kabeln medans det är ström till den. Kan verkligen inte tänka mig tt det är någon annan komponent jut nu, för då borde det väl starta som vanligt och istället komma ett felmeddelande via ljud signaler ( inte bara ett väldigt högt konstant pipande )

Permalänk
Medlem

Konstigt. Jag har dragit upp min till 3.8 med stockkylaren och den har aldrig crashat.

Och alla ni som sitter och tänker att jag bränner cpun så kan jag säga att den aldrig går över 61c när jag stresstestar. AMD rekomenderar ju att man håller sig under 62 så jag tycker att det är godkänt Och sen är mitt chassi extremt välkylt och cpu-fläkten går i 4000rmp när processor kommer upp i varv men det är inget som stör mig

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Konstigt. Jag har dragit upp min till 3.8 med stockkylaren och den har aldrig crashat.

Och alla ni som sitter och tänker att jag bränner cpun så kan jag säga att den aldrig går över 61c när jag stresstestar. AMD rekomenderar ju att man håller sig under 62 så jag tycker att det är godkänt Och sen är mitt chassi extremt välkylt och cpu-fläkten går i 4000rmp när processor kommer upp i varv men det är inget som stör mig

Jo, jag låg själv under 40c när jag körde testet ( det hann ju knappt ens börja dock ) enligt speedfan så jag antar och hoppas att processorn iallafall är helt oskadd. För 4ghz är ju inget extremt om man kör med någon annan kylare än stock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cykelfarfar:

Jo, jag låg själv under 40c när jag körde testet ( det hann ju knappt ens börja dock ) enligt speedfan så jag antar och hoppas att processorn iallafall är helt oskadd. För 4ghz är ju inget extremt om man kör med någon annan kylare än stock!

Speedfan stämmer inte! Alla PhenomII procesorer visar fel när någon mjukvara visar coretemp. Man måste hitta en som visar cputemp, altså ett som mäter hur varm cpun är och inte hur varm alla kärnor är.
Speedfan visar att jag ligger på 19c i idle när det är 22c i rummet ^^

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Speedfan stämmer inte! Alla PhenomII procesorer visar fel när någon mjukvara visar coretemp. Man måste hitta en som visar cputemp, altså ett som mäter hur varm cpun är och inte hur varm alla kärnor är.
Speedfan visar att jag ligger på 19c i idle när det är 22c i rummet ^^

Ah visste inte det, men det borde ändå inte ha kommit upp i några farliga temps. Eller visar den fel med 20-25c?

Sen angående att lämna tillbaka moderkortet, det borde väl gå på garantin eller? Det är ju ett "military class" så man tycker ju att det inte ska paja så lätt... Eller hur funkar det med retur och överklockning?

Permalänk
Medlem

Ibland så funkar inte den halv-automatiska nollställningen av bios.
Hände för mig med, när jag också överklockade en 1055T.
Koppla ur moderkortet, ta bort CMOS-batteriet och nollställ sedan BIOS antingen med en bygel på moderkortet eller snabbknapp.

Alltså, urkopplat CMOS-batteri SAMTIDIGT som man nollställer med bygel (eller knapp om ingen bygel finns)
Vänta gärna så ett par minuter så CMOS-minnet är helt 1000% strömlöst och nollställt.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

när det gäller klickljudet från nätagget så är det samma på mitt agg av samma model.
när jag slår på datorn klickar nätagget till och datorn hoppar igång, så det är normal.

har du testat grafik kortet i en annan dator så det inte är nått problem med det?
det samma gäller såklart CPU och RAM.
Återkom gärna med resultat när allt är löst.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av cykelfarfar:

Ah visste inte det, men det borde ändå inte ha kommit upp i några farliga temps. Eller visar den fel med 20-25c?

Sen angående att lämna tillbaka moderkortet, det borde väl gå på garantin eller? Det är ju ett "military class" så man tycker ju att det inte ska paja så lätt... Eller hur funkar det med retur och överklockning?

Det är lungt med tempen. För mig visade en ca 15c fel. Att det är "militar class" står det på nästan alla msis produkter. Det betyder inte att kortet är jättebra men det betyder att du har garanti fast du överklockar

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Har "löst" problemet nu, det är nätagget som är paj. Jag tog isär datorn och tog moderkortet till inet eftersom jag trodde det var trasigt, men dem testade det och då funkade det perfekt. Så jag satte ihop alla delar igen när jag kom hem och då startade den först, men det var glapp i atx-kontackten. Fast sen så gick jag ifrån den lite snabbt och den var avstängd när ja kom tillbaka, och när ja startade igen så small det och luktade bränt! Jag startade då snabbt igen bara för att kolla att inte allt hade gått sönder och lyckligtvis så funkade allt. Men nu har jag då tagit bort nätagget och får skicka in det på måndag.

Ska man skicka in det till komplett eller direkt till seagate?