Permalänk
Medlem

ATI Hdmi ej inkopplad?

Hej

Jag har köpt ett radeon 5570 till min htpc, men får inte igång ljudet genom hdmi. Det står bara "hdmi otput ej inkopplad" när jag går in och försöker välja hur ljudet ska skickas ut i win 7. Jag har provat med drivisar från medföljande skiva, senaste drivisar från ati/amd och drivisar från realtek (deras egna för ati hdmi audio) men inget löser hela tider står det "ej inkopplad". Kan tillägga att jag får bild, och att jag kopplat via min receiver, precis på samma sätt som med min ps3, och har använt sladdar förr så vet att de fungerar. Har provat rycka ur och stoppa i sladdarna också, om nu det skulle ha hjälp nåt...

Nån som vet en lösning?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ok, nu verkar ljudet fungera. Helt plötsligt efter att ha ryckt sladden, installerat om drivisarna och startat om datorn så var det en grön bock på "hdmi output"... så ärligt talat vet jag inte vad det var som fick det att fungera, men krångligt var det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har fått ett nytt problem, eller två rättare sagt. De fanns redan innan iofs, men då fokuserade jag på ljudet. Först och främst så "glappar" signalen när jag kopplar in två skärmar, ena med vga-vga och andra med dvi-vga (gammal skärm och plasma-tv), signalen försvinner liksom för en millisekund från primära skärmen så att allt ställs om och hamnar på den sekundära, och sen tillbaks. Grymt jobbigt. När jag istället kopplar med hdmi till tvn så flimrar bilden, både på tvn och på skärmen. Kör jag bara tv med hdmi flimrar det också, men kör jag enbart skärm med vga-vga eller dvi-vga så är det kanoners. Kan det vara något fel på kortet? Fick det idag, så det lär ju inte vara några problem att få ett nytt isåfall...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Nähe, ingen som vill komma med förslag. Men jag lyckades lösa skärmflimret också, det var nåt med drivisarna, för efter ett antal försök med driver sweeper och drivisar från både skivan och senaste från nätet fick jag det att funka, så nu är allt som det ska. Fan om jag måste pilla med drivrutiner igen sen bara blä

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII