Katastrofal prestanda med Windows 7 mjukvaru RAID

Permalänk
Medlem

Katastrofal prestanda med Windows 7 mjukvaru RAID

Hej!

Köpte idag 2st Samsung F4 2TB diskar, hade tänkt att köra dem i raid 0. Börjar med köra RAID via Marvell SAS kontrollern jag har på mitt moderkort (ASUS P6T Deluxe) det fungerar men får inte så bra prestanda, ca 158 MB/s Read och 75 MB/s (!) Write enligt Crystaldiskmark. Tänker att det är väll kontrollern som är kass så jag tar bort arrayen och testar dem utan raid och får då ca 140 MB/s på både skriv och läs vilket ju är riktigt bra... skapar då istället en RAID 0 array med hjälp av Windows 7 och får helt otroligt värdelös prestanda. 13 MB/s får jag i read nu.

Vad är det som gör att mjukvaru RAID inte fungerar alls? Och varför så dålig prestanda vid firmware raid?

Första gången jag kör RAID så vet inte vart jag börjar felsöka?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Två tips:

1. Marvells RAID är usel. Använd Intels ICH10R chipset. Koppla in diskarna i dom röda SATA-portarna.
2. Installera Intels Rapid Storage drivrutiner och aktivera Write Back Cache.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Två tips:

1. Marvells RAID är usel. Använd Intels ICH10R chipset. Koppla in diskarna i dom röda SATA-portarna.
2. Installera Intels Rapid Storage drivrutiner och aktivera Write Back Cache.

ajaj, en priatkopia av mitt föregående inlägg, blir väl APB som får ta tag i detta...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag kan konstatera dessa saker:

1. Marvell suger verkligen På ICH10R chipet så fungerar Win 7 mjukvaru-raid mycket bättre (bättre än Marvell firmware RAID)
2. En av mina diskar är troligtvis defekt. Får endast ca 50MB/s Write till den medan den andra får runt 120MB/S
Tillsammans i RAID0 presterar de nu 265 MB/s Read och 118MB/S Write.

Jag antar att jag måste köra RAID via BIOS för att kunna aktivera Write back cache i RST? Hittar inte den inställningen nu. Anledningen till att jag först använde mig av Marvell först varför att jag inte vill ändra SATA konfigurationen från AHCI till RAID eftersom att jag då måste ominstallera Windows. Finns det inga inställningar för Win 7 RAID, så som stripe size och Write back?

Men vad tror ni om ena disken? Har testat 2 olika controllers nu och åtskilliga sata-portar, den ger bara ca halva normala skrivhastigheten, visst måste den vara paj? Körde även Samsungs ESTOOL men den hittade inga fel, hoppade dock över Full Surface Scan då det lär ta år & dar på en 2TB disk, får köra den imorn innan jag går till jobbet.

Finns det något man kan göra alls åt det? Lågnivåformatera, kan det hjälpa? Tur att jag köpte lokalt så jag bara kan gå tillbaka till butiken dock... jag köpte dock de 2 sista så får förmodligen vänta på en ny

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Du skall köra RAID, inte AHCI, RAID ger samma som AHCI.
Sen skaru inte köra mjuk-RAID, kör chipsetRAID på ichxr-bryggan, kräver initiering av RAIDen.

Permalänk
Medlem

Läste du inte vad jag skrev.... om jag ändrar till RAID måste jag ominstallera Windows, vilket jag inte orkar. MEN ok om du säger att att chipset raid är bättre så får jag väll köra det helt enkelt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Finns en regfix till Win7 där systemdiskar installerade med IDE inställt i BIOS kan konverteras så det funkar med AHCI-inställningen utan ominstallation. Detta har jag testat.

Om du installerat under AHCI så skall det, teoretiskt (eftersom jag inte testat) även funka med RAID-inställningen utan ominstallation. Disken skall naturligtvis inte ingå i någon array. Möjligen kan du behöva göra en reparationsinstallation och ladda in RST-drivarna.