Dir-300 som Repeater med DD-WRT [Problem}

Permalänk
Medlem

Dir-300 som Repeater med DD-WRT [Problem}

Köpte mig en Dlink Dir-300 från dustinhome förr 99:-

Såg att flera köpt denna och kört in DD-WRT och även använde den som repeater. Perfekt tänkte jag och beställde.

Nu till problemet, allting fungerar perfekt till jag slår över den till repeater. Den vägrar ansluta sig till min router och får ingen IP. Saken är den att den funkar klockrent i Client mode, dvs att den delar ut internet tll LAN-portarna.

Jag har googlat och sökt på forum som en tok men bara hittat folk som får det att fungera men aldrig hur.
Anser mig ha koll på detta men nu har jag gått in i väggen.

Om det är någon hör med erfarenhet skulle jag uppskatta lite hjälp

Permalänk
Vila i frid

Vilken firmware-varant och version kör du med i din DIR-300? Vad har du för annan router som du försöker ansluta till?

Permalänk
Medlem

Har testat 14896, 14311 och 13064 med identisak resultat.
Försöker ansluta mot en D-link 655 med orginal F/W 1.31EU. Men som sagt den har inga problem att ansluta routern som client, som i min värld är lite samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag tror du får tillåta den som repeater i din dir-655

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tror du får tillåta den som repeater i din dir-655

Tror inte inte det ska behövas eftersom det fungerar i clientmode när man kör kabel till repeatern från datorn. Repeatern NATar ju den med.

Men om du vet en inställning i 655an får du gärna hänvisa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizze_Trial:

Tror inte inte det ska behövas eftersom det fungerar i clientmode när man kör kabel till repeatern från datorn. Repeatern NATar ju den med.

Men om du vet en inställning i 655an får du gärna hänvisa mig.

I klientmode ansluter du den väl som vilken trådlös enhet som helst?
Wireless protected setup, sida 41 i manualen(dir-655) är det som du ska köra på.

Permalänk
Avstängd

Har även jag problem med dir-300 som repeater, har följt denna guiden:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/AP_Repeater_on_DLINK_Dir...

När jag kommer till "Now you have to go to "Status" Tab , Now Wireless menu, at the botton on the page you will find the "Site Survey" Button do a click on it, you will of course find AP1 SSID and the chance to JOIN, do a click on Join to AP1 "

Så syns inte min AP, således fungerar det inte.

Någon som har koll ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I klientmode ansluter du den väl som vilken trådlös enhet som helst?
Wireless protected setup, sida 41 i manualen(dir-655) är det som du ska köra på.

Stämmer att man ansluter den som vanligt fast med WPA2. Och det fungerar som det ska, det är repeaterdelen som strular

Skrivet av trollhattan:

Så syns inte min AP, således fungerar det inte.

Någon som har koll ?

Vilken build kör du? När jag jag kör senaste får jag bara upp ett i taget, måste vara en bug för i de innan får jag upp närmare 30 st (bor mitt i stan).
Men är rätt säker på att du inte behöver köra via "Site Survey", allt den gör av vad jag förstått är att exportera namnet till rätt ruta. Dvs du kunde lika gärna fyllt i det med en gång.
Men jag har inte försökt göra en repeater bridge så är inte helt säker

Permalänk
Avstängd

Kör med 14896

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Har även jag problem med dir-300 som repeater, har följt denna guiden:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/AP_Repeater_on_DLINK_Dir...

När jag kommer till "Now you have to go to "Status" Tab , Now Wireless menu, at the botton on the page you will find the "Site Survey" Button do a click on it, you will of course find AP1 SSID and the chance to JOIN, do a click on Join to AP1 "

Så syns inte min AP, således fungerar det inte.

Någon som har koll ?

jag tror du måste in i din mainrouter och sätta på site survey.

Permalänk
Avstängd

Min AP är en wrt54gl med tomato

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Min AP är en wrt54gl med tomato

Jag har själv inte jobbat med trådlösa repeterare eller flera accesspunkter men jag har iaf en tomato på min router. Om ajg har förstått rätt gör man på följande sätt.
I tomatoroutern "Basic->network" Du ändrar läge till ap+ wds. Du anger mac-adressen till den andra routern. Sedan gör du något liknande på din dd-wrt router. Eventuellt så får du plocka bort dhcp och ange dns+default gateway manuellt.

Permalänk
Avstängd

då får jag wpa2 is only supported in AP mode.

Jag ska väll ändå inte behöva byta till wep eller liknande skit bara för detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

då får jag wpa2 is only supported in AP mode.

Jag ska väll ändå inte behöva byta till wep eller liknande skit bara för detta ?

prova wpa då hos mig fungerade det med wpa2 i tomato (wnr3500L).

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur du gör. Som det står på DD-wrts sida så stödjer inte denna router client bridge eller repeater bridge. Med det kanske du redan sett.
Iaf så måste du bara köra vanlig repeater dvs att den har egen dhcp server osv.
Sök på DD-wrts sida så ska det nog lösa sig eller fråga där. De är nog lite mer haj än här på swec.

/Ant

Visa signatur

Athlon Palomino 1667 MHz @ 1750 MHz, ASUS A7M266, 768 MB RAM

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad om det är någon som har en lösning på det hela. Det står ju att den ska fungera som en repeater och då borde den väl fungera som en repeater även med dlinks mjukvara, är det någon som fått det att fungera över huvudtaget med någon mjukvara?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag är intresserad om det är någon som har en lösning på det hela. Det står ju att den ska fungera som en repeater och då borde den väl fungera som en repeater även med dlinks mjukvara, är det någon som fått det att fungera över huvudtaget med någon mjukvara?

Nej, en sådan här instegsprodukt har antagligen mycket få funktioner. Så tror inte dlink har något sådant stöd inbyggt. Så det är nog dd-wrt man får förlita sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, en sådan här instegsprodukt har antagligen mycket få funktioner. Så tror inte dlink har något sådant stöd inbyggt. Så det är nog dd-wrt man får förlita sig på.

Jag köpte den för att det stod att den hade repeaterfunktion och det står även i manualen att den har det, MEN det står inte hur man gör för att konfa den så. Jag har kontaktat dlink för att fråga om hjälp om den saken men har inte fått något svar så det är därför jag ber om hjälp. Det verkar ju allt annat än enkelt att konfa om en router till en repeater. Sen verkar alla ha sina olika sätt när de försöker skriva guider.

Jag vill ju själv bara ha en förstärkt signal av mitt nuvarande wlan, inget annat.

Kanske det vore enklare att köpa en modernare router. ASUS verkar ju ha några olika modeller som är väldigt populära nu.
Vore det ett bättre alternativ?

Jag trodde att det skulle vara enkelt att fixa en repeater till min dir 655 men tydligen inte.
Med originalmjukvaran jag har på mina dir 300 så finns det inte något som ens pekar mot repeater mode på något sätt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.