Permalänk
Medlem

Tyst med flera fläktar

Om man vill ha en riktigt tyst dator, kan man ha många fläktar i chassit om de bara är av nån tyst modell? Blir det bättre eller sämre med några fler lågvarviga än nån enstaka högvarvig av samma modell?

Tänkte stoppa in 3st 120mm slipstream 800rpm, vilket med cpu och nätaggsfläktar blir 5st fläktar, i min kommande htpc för de då skulle minska stressen och ljudnivån på nätagget och cpufläkten, men frågan är om de istället kommer öka ljudnivån? Vill att den inte ska höras från ca 3 meters avstånd

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tänk på att varje ökning av fläkt höjer ljudnivån med ca 3db.
Vid 6 db kan man säga att man har fördubblat oljudet, är lite olika beroende på vad örat uppfattar.

Permalänk
Medlem

Köp en fläktkontroller (kan läggas/monteras internt) och köp lite fläktar med högre rpm, om de ligger runt 15-20db så kan du kontrollera ljudnivån ganska bra med en bra fläktkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Om man vill ha en riktigt tyst dator, kan man ha många fläktar i chassit om de bara är av nån tyst modell? Blir det bättre eller sämre med några fler lågvarviga än nån enstaka högvarvig av samma modell?

Tänkte stoppa in 3st 120mm slipstream 800rpm, vilket med cpu och nätaggsfläktar blir 5st fläktar, i min kommande htpc för de då skulle minska stressen och ljudnivån på nätagget och cpufläkten, men frågan är om de istället kommer öka ljudnivån? Vill att den inte ska höras från ca 3 meters avstånd

Jag vet inte vad Kalasis menade riktigt, men det låter som om han fick det lite om bakfoten. Klart det blir mer högljutt med flera fläktar än en fläkt i samma hastighet.

Det är garanterat bättre med flera lågvarviga fläktar. 3 fläktar i 400 RPM låter betydligt mycket mindre än 1 fläkt i 1200 RPM. Luftflödet blir aningen bättre då det blir större spridning i chassit än att allt flås fokuseras på en punkt. Jag har själv haft 5st SlipStream som tuggat i 450 RPM var och de kunde inte höras från 1 meters avstånd ungefär.

Permalänk
Medlem

hraf, du kör ju noctua fläktar, senaste varianten? hur står sig dom mot dina övriga

jag har kämpat med detta för väldigt många år sedan och då köpte jag några stycken olika fläkt märken 120mm och la utanför chassit och lyssnade. noctua vann rätt markant då, och kände med handen också att den blåste märkbart mer också. var några år sedan, men tror väl bara noctua kan ha blivit bättre.

det jag kan konstatera är det samma som Hraf säger, fler fläktar i mindre hastighet är det bättre valet.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

tack hraf, det var precis det jag ville höra tänkte köra dem på 5v vilket ska ge 420rpm så förhoppningsvis är de i stort sett helt tysta utanför lådan

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

kan tillägga att i nätagget sitter en 120 mm Yate Loon specificerad till 33 dB @ 1650 rpm. tror ni den kan bli tyst med bättre luftflöde? är det ett bra fläktmärke?

och jag hade tänkt köra en big shuriken med 120 mm fläkt som också ska vara rikigt tyst

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ett gäng fläktar i < 600rpm hör du inte om du inte lyssnar väldigt nära.

Satsa på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag vet inte vad Kalasis menade riktigt, men det låter som om han fick det lite om bakfoten. Klart det blir mer högljutt med flera fläktar än en fläkt i samma hastighet.

Det är garanterat bättre med flera lågvarviga fläktar. 3 fläktar i 400 RPM låter betydligt mycket mindre än 1 fläkt i 1200 RPM. Luftflödet blir aningen bättre då det blir större spridning i chassit än att allt flås fokuseras på en punkt. Jag har själv haft 5st SlipStream som tuggat i 450 RPM var och de kunde inte höras från 1 meters avstånd ungefär.

Förklarade mest bara hur ljudnivån kommer att öka. Folk stirrar sig ofta blinda på decibel och vet inte att den är logaritmisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Tänk på att varje ökning av fläkt höjer ljudnivån med ca 3db.
Vid 6 db kan man säga att man har fördubblat oljudet, är lite olika beroende på vad örat uppfattar.

Men hur påverkas ljudnivån ifall alla fläktar ger ett visst antal decibel.. då kan väl inte decibelen som var och en av fläktarna öka? Menar att den fläkt som ger högst decibel är den som dominerar, det faktum att det är fler spelar ingen roll.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

ljudstyrkan lär väl inte fördubblas om du ökar från 4 till 5 fläktar? givet att låter lika många dB så borde väl oljudet öka med 25%, vilket omräknat i dB inte är mycket

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Men hur påverkas ljudnivån ifall alla fläktar ger ett visst antal decibel.. då kan väl inte decibelen som var och en av fläktarna öka? Menar att den fläkt som ger högst decibel är den som dominerar, det faktum att det är fler spelar ingen roll.

Det är klart att man inte bara hör den som låter mest, ljudet kommer ändå ökas, även av de fläktar som låter mindre. Dock inte i samma höjning som 2 likadana fläktar, men öka kommer det göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ljudstyrkan lär väl inte fördubblas om du ökar från 4 till 5 fläktar? givet att låter lika många dB så borde väl oljudet öka med 25%, vilket omräknat i dB inte är mycket

Om du öker från 4 identiska till 5 identiska kommer ljudnivån öka med 3db.

Permalänk
Medlem

men 3 dB är väl en fördubbling av ljudstyrkan? och 6 dB en fördubbling av det upplevda ljudtrycket? om du har 4 fläktar och ska fördubbla oljudet ska det väl till 4 till? förutsatt att de är likadana. jag ser inte hur en 25 % ökning kan ge dubbel ljudnivå

men vilken ljudnivå kan jag tänka mig hamna på med de fläktar jag nämnt?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

men 3 dB är väl en fördubbling av ljudstyrkan? och 6 dB en fördubbling av det upplevda ljudtrycket? om du har 4 fläktar och ska fördubbla oljudet ska det väl till 4 till? förutsatt att de är likadana. jag ser inte hur en 25 % ökning kan ge dubbel ljudnivå

men vilken ljudnivå kan jag tänka mig hamna på med de fläktar jag nämnt?

Om varje extra fläkt lägger till 3 dB så blir ju 2 stycken en 6 dB ökning och en fördubbling i upplevelsen av ljudtrycket. Därmed borde 4 fläktar ge en fyrdubbling av upplevt tryck.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

hraf, du kör ju noctua fläktar, senaste varianten? hur står sig dom mot dina övriga

jag har kämpat med detta för väldigt många år sedan och då köpte jag några stycken olika fläkt märken 120mm och la utanför chassit och lyssnade. noctua vann rätt markant då, och kände med handen också att den blåste märkbart mer också. var några år sedan, men tror väl bara noctua kan ha blivit bättre.

det jag kan konstatera är det samma som Hraf säger, fler fläktar i mindre hastighet är det bättre valet.

En eller två Noctua-fläktar i lägsta möjliga spänningen för att starta (~600 RPM) låter inte speciellt mycket. Jag körde däremot med 6st och det blev lite smått obehagligt med det mörka bullrandet som kommer från dem. Nu har jag bytt om lite i chassit och har nu NF-P12 som utblås, NH-D14 med dubbla NF-P14 som kylare och en till NF-P14 i botten som intag. En Antec TriCool 120mm hamnade fram för lite fin LED-belysning. För att jämna ut det hela slängde jag in 4 SlipStream på de kvarvarande lediga platserna.

Totalt 7 rena chassifläktar, en mer än när alla var Noctua och det låter betydligt mycket mindre nu. SlipStream och Antec låter ganska ljust och blir ett bra komplement till Noctua. Jag har ingen aning om det vetenskapliga bakom det, men jag antar att jag fyller ut frekvensomfånget snarare än ren ljudvolym?

Jag gillar nog SlipStream mest av alla mina fläktar då de är riktigt tysta, men Noctua blåser fint för sin ljudnivå. Antec TriCool är underskattade och kan bli ganska tysta om man spänningsreglerar dem. Cooler Masters fläktar är horribla däremot.

Permalänk
Medlem

har glömt uppdatera, men visst är det relativt tyst, men inte knäpptyst. kör nu 3st slipstream på 500 varv, en big shuriken på ca 900 varv och ett nätagg utan fläktstyrning. tror det är nätagget som låter mest faktiskt, och cpun kanske skulle gått att köra passivt med så pass låga temperaturer jag får (ca 20 C i load, ja den står väldigt kallt )

nån som har tips på hur jag kan få den tystare? kan man byta nätaggsfläkten? tror ni jag vågar köra big shuriken passivt? har funderat på en ssd som systemdisk också då min barracuda 7200 smattrar en del även om den i övrigt inte är så värst högljudd

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

har glömt uppdatera, men visst är det relativt tyst, men inte knäpptyst. kör nu 3st slipstream på 500 varv, en big shuriken på ca 900 varv och ett nätagg utan fläktstyrning. tror det är nätagget som låter mest faktiskt, och cpun kanske skulle gått att köra passivt med så pass låga temperaturer jag får (ca 20 C i load, ja den står väldigt kallt )

nån som har tips på hur jag kan få den tystare? kan man byta nätaggsfläkten? tror ni jag vågar köra big shuriken passivt? har funderat på en ssd som systemdisk också då min barracuda 7200 smattrar en del även om den i övrigt inte är så värst högljudd

Exakt samma problem som jag hade när jag väl hade börjat få det tyst. Nätagget störde fasligt mycket faktiskt. Mitt nätagg var ett VX 550W som av många anses vara tyst, men jäklar vad jag tyckte att fläkten lät. Jag valde att byta till ett AX 850W som är helt passivt vid lägre belastning, men då kostar det en del också. Ifall det skulle vara vibrationer från nätagget går det ju att köpa speciella gummidistanser som ska dämpa detta. Är det fläkten kanske det går att byta ut den mot en tystare? Slutligen, om det är coil whine borde det gå på garantin om du har någon kvar.

20 C i load låter orealistiskt lågt i load. Är det en 6-kärnig Phenom2? Då är temperaturerna felvisande. Hur som helst, Jag skulle nog hellre testa att sätta ett motstånd mellan fläkten på CPU:n och moderkortet. Det är ett givet sätt att sänka oljudet utan att det blir fasligt varmt.

Gällande hårddisken kan du ju testa att hänga upp den om du har några elastiska band att knyta fast i chassit. Då försvinner vibrationerna som är största boven till oljud gällande hårddiskar.

Permalänk
Medlem

20 C i load låter lågt ja, kanske inte full load iofs, men med tanke på att det är ca 16 C där den står så är det inte helt orimligt tycker jag... sen är det en athlon x3, ingen phenom.

nätagget är nytt, så garanti har jag, men det är inget coil whine, det är bara fläkten som inte är lika tyst som de andra. eller om det är cpu-fläkten, eller bakre chassifläkten? svårt att höra utan att stoppa in hela huvudet under drift

hårddisken sitter med gummibussningar, men den smattrar ju fortfarande, det är väl inte pga vibrationer till chassit?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Om du öker från 4 identiska till 5 identiska kommer ljudnivån öka med 3db.

*2 = 3db

har du fyra så måste du proppa i åtta för att öka med 3db.
Nu gissar jag på att detta inte stämmer helt heller eftersom du både ökar den totala effekten o bladytan.

Vad vi uppfattar som en dubbling av ljudvolymen är oftast ungefär runt 10db vill jag minnas

lite kul läsning 1000 db

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

kan tillägga att i nätagget sitter en 120 mm Yate Loon specificerad till 33 dB @ 1650 rpm. tror ni den kan bli tyst med bättre luftflöde? är det ett bra fläktmärke?

och jag hade tänkt köra en big shuriken med 120 mm fläkt som också ska vara rikigt tyst

Corsair kör med Yate Loon fläkt i sitt AX1200W. Corsair är kända för att ha tysta nätagg. Men dock låter corsair's ofta lite mer än konkurrenter vid hög belastning. Så det hela handlar väl om hur bra ditt nätagg styr fläkten.
Inser nu att detta inlägg egentligen inte gav så mycket.. men men.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |