Hur rensa grafikkortet från damm?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av lang999:

damsugaren har funkat bra för hela datorn under alla år jag haft en dator typ 15 år.
Den exploderar inte.

Nej men det finns rätt enorm risk för skador. Dammsugare skapar statisk elektricitet som inte är speciellt bra för datorkomponenter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Helt otroligt hur mkt skit som skrivits då frågan handlar om hur man rengör ett förbannat grafikkort..
Oljeavskiljare hit och dit.
Kolla vart närmaste kompressor finns, om det nu är på en bilverkstad, bensinmack eller grannens toalett låter jag vara osagt.
Annars köper du vilken jävla "luft på burk" som helst och blåser.
Varför krångla till det så otroligt?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja, men faktum kvarstår: Du uttalar dig i ett ämne du inte förstår dig på.

Herregud? Lugna ner hormonerna herr besserwisser. Det fungerar oavsett vad du säger. Den dödar inte.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Annars köper du vilken jävla "luft på burk" som helst och blåser.
Varför krångla till det så otroligt?...

120 spänn för en liten burk med luft är en rip off.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk

Brukar göra rent datorer med både dammsugare och kompressor.
Funkat skitbra de senaste 7 åren iaf.
Med lite sunt förnuft så har man inte ihjäl saker i första taget.

Men sen finns det ju idioter till allt

TS:
Köp luft på burk på närmsta Classe butik, du kan blåsa rent cpu-kylaren och allt annat med den också.
Alltid bra att ha hemma.

Lycka till.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Jag tycker Ni ska släppa in datoråbräket i duschen (gärna med strömsladden i) och skölja bort allt damm

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pierretox:

Jag tycker Ni ska släppa in datoråbräket i duschen (gärna med strömsladden i) och skölja bort allt damm

Jag rengör alltid gamla begagnade datorlådor med först avfettning och sedan avspolning i duschen. Blir perfekt varje gång, som nya efter det. Jag skojar inte. Montera bort knappar och dylikt först bara.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Luft på burk eller kompressor, allt annat är bara korkat/onödigt.

Använd aldrig en dammsugare i datorn, och blås inte med munnen på komponenter.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Luft på burk eller kompressor, allt annat är bara korkat/onödigt.

Använd aldrig en dammsugare i datorn, och blås inte med munnen på komponenter.

Man kan ju blåsa med munnen på kylflänsarna, där mestadel av dammet samlar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanswec:

Man kan ju blåsa med munnen på kylflänsarna, där mestadel av dammet samlar sig

Spotta på grafikkortet du

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Spotta på grafikkortet du

Om jag blåser på kylflänsen (Som är borttagen från grafikkortet) jag ser inte problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanswec:

Om jag blåser på kylflänsen (Som är borttagen från grafikkortet) jag ser inte problemet

Ja det är en annan sak, men har man en nyköpt grafikkort vill man oftast inte plocka bort kylningen med tanke på garantin.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Spotta på grafikkortet du

Så du klarar inte att blåsa utan spotta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Så du klarar inte att blåsa utan spotta?

Dock finns det alltid en risk eftersom man har saliv i munnen, om du inte har det kontakta läkare.

har faktiskt kört en gammal dell i diskmaskinen (med mobo cd-läsare floppy och prolle) , den funkar än idag

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Jag kör dammsugare.

Vet att det inte är att föredra, men man lever bara en gång! (grafikkortet kan dö men det kan återupplivas också!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Spotta på grafikkortet du

Tror inte att man har så mycket saliv i munnen...
I så fall måste jag vara expert på att blåsa med munnen, kan notera att jag bara blåser på fläkten inget annat.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

ja även den enklaste frågan kan urarta här på forumet. alltid lika roligt ^^

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Blås väldigt hårt i salvor. Typ som om du skulle skjuta blåsrör, fast jävligt hårt..

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Hedersmedlem

Vare sig man spottar eller ej så innehåller utandningsluft en hel del vatten från lungorna. För er som inte tror att detta påverkar elektroniken så kan jag påminna er om hur det gick om man blåste i sina nintendospel. Fungerade bra ett tag, men av "någon anledning" så blev nes-spelen oläsbara förr eller senare av denna behandling. Kanske inte alla som upplevt denna tidsera dock ;D.

Mitt råd är att plocka av kåpan på grafikkortet utan att lossa själva kylaren och peta igenom flänsarna lite snabbt med tops. Inte så avancerat ingrepp. Gratis är det också. Är detta alternativ inte av intresse så är väl tryckluft på burk ett bra alternativ. Jag tycker dock att det är skandalöst kilopris på den luften. Dyrare än oxfilé.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Dammsugare

Jag använder sugfunktionen för att dra ut dammet i motsatt riktning som det kom in. Blåser man är min teori att man i vissa lägen kilar fast dammet hårdare. Det dammar inte heller så mycket när man suger bort det som när man blåser omkring det "Rätt" eller "fel" det funkar för mig.

Handtag och slang är helt i plast men håller ändå en hand på chassit för att motverka statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oforshell:

Jag använder sugfunktionen för att dra ut dammet i motsatt riktning som det kom in. Blåser man är min teori att man i vissa lägen kilar fast dammet hårdare. Det dammar inte heller så mycket när man suger bort det som när man blåser omkring det "Rätt" eller "fel" det funkar för mig.

Handtag och slang är helt i plast men håller ändå en hand på chassit för att motverka statisk elektricitet.

Plaströr är experter på att generera statisk elektricitet

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Jag tycker att även när man har blåst av komponenterna med en kompressor, så är det ändå oftast ett litet tunt lager med damm kvar på kretskorten.

Vad som verkligen får bort ALLT är en esd-borste från tex Elfa, tar lite längre tid dock. Men man kan ju börja med tryckluft och avsluta med borsten.

Visa signatur

Fractal Define R3 | Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel Core i7 2600K @ 4Ghz | Asus GTX 580 DirectCU II | Corsair XMS3 DDR3 16GB @ 1333MHz | Corsair Force 3 120GB | WD 500GB x2 | Corsair AX 850W | Corsair H80 | Dell U2312HM x 2 | Windows 7 Pro 64-bit

Galleri på rummet

Permalänk
Medlem

vart hittar man en fuktavskiljare till kompressor då??

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ayla666:

vart hittar man en fuktavskiljare till kompressor då??

Behövs inte låt bara burken torka så är det NP!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)