Permalänk
Medlem

Konstigt bekymmer!

hej, jag har fått en dator av en kompis som han inte har använt på ett halvår. Men nu när jag skulle starta den så fungerar den inte sist han använde den så funkade den. kan det vara någon sladd som hoppat ur? tex den till strömknappen?

för när jag kopplar in strömkabeln låter det som alla komponenter får ström..

tack i förväg!

Visa signatur

Intel(R) Core 2 duo E7400 @ 2.80Ghz
ATI HD RADEON 5750 1GB <3
640 GB HDD
4 GB RAM
Win 7 @ 32-bit

Permalänk
Medlem

Öppna chassit och titta om någon sladd ramlat ur...? Kan ju vara möjligt om du fraktat runt den.

Permalänk
Skrivet av C-WTF:

hej, jag har fått en dator av en kompis som han inte har använt på ett halvår. Men nu när jag skulle starta den så fungerar den inte sist han använde den så funkade den. kan det vara någon sladd som hoppat ur? tex den till strömknappen?

för när jag kopplar in strömkabeln låter det som alla komponenter får ström..

tack i förväg!

Det låter troligt

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa-Omega:

Det låter troligt

ja , men vilken hans kabeldragning är inte den bästa så ser typ inget.

men vilken sladd brukar gå till strömknappen?

Visa signatur

Intel(R) Core 2 duo E7400 @ 2.80Ghz
ATI HD RADEON 5750 1GB <3
640 GB HDD
4 GB RAM
Win 7 @ 32-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Öppna chassit och titta om någon sladd ramlat ur...? Kan ju vara möjligt om du fraktat runt den.

ja du.

har ingen anning om vilken det kan vara isf men vilken sladd går till strömkablen?

Visa signatur

Intel(R) Core 2 duo E7400 @ 2.80Ghz
ATI HD RADEON 5750 1GB <3
640 GB HDD
4 GB RAM
Win 7 @ 32-bit

Permalänk
Skrivet av C-WTF:

ja du.

har ingen anning om vilken det kan vara isf men vilken sladd går till strömkablen?

Ta reda på vad moderkortet heter och ladda ner manualen från deras sida.
Där står det väldigt tydligt utmärkt vilka kontakter som går till vad.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem

Tryck till alla kablar du ser som sitter fast någonstans, om du hittar någon som sitter löst så säg till.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Felbeskrivningen är lite väl dåligt. "Starta inte" kan betyda allt från död dator till att ditt favorit program inte startar. Skriv EXAKT vad som händer. Ju bättre beskrivning desto lättare för oss.

Annars får du riva isär ALLA delar och kablar och sätta ihop dom ordentligt. Du måste gå så långt för att vara säker för oftast är det omöjligt att bara se och känna så länge moderkortet sitter kvar i chassit. Glöm inte kylaren till processorn för den bruka sitta dåligt och folk bruka vara urdåliga på att kontrollera den.

Är du på om du kommer ihop var allt går så tar du fram kameran och tar bilder medan du jobbar så kan du kolla på bilderna när du blir osäker.